Är jag feg eller klok?

M

mala

Vi har fått rätt rejält med snö och min häst är jätteglad och pigg. Bara att han är för pigg för att det ska va kul. Han vill bara galoppera och bralla och är jättesvår att hålla och det är ganska många gånger som jag varit på väg att ramla av för att han busar så.
Har en kompis som jag brukar rida ut med för att hästarna helst inte vill bli ridna ensamma och hennes häst är bara pigg så hon tycker det är jättekul och vill ju gärna rida. Fast förutom att min häst är för pigg och busig så är det dessutom halt när snön blivit packad på vägarna. Jag tycker inte att det känns jätteroligt att rida ut då. Det funkar hur bra som helst att rida i paddocken för då är hästen bara pigg och glad. Inget brall och han lyssnar och är som han ska.
Är jag feg och löjlig om jag låter bli att rida ut föräns det är antingen barmark eller tills hans lugnat sig och inte är så knäpp över att det är snö? Känner mig taskig mot min ridkompis men samtidigt så känns det som om jag riskerar en del om jag ändå rider. Antingen att jag åker av när hästen brallar eller också att hästen går omkull på den hala snön.
Nån mer än jag som avstått eller skulle avstå från att rida ut för att ni inte klarat att hantera hästen på ett säkert sätt?
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Om du tycker att det är läskigt så kan du väl ta en promenad med din häst i stället?

Bara så att han får se annat än ridbanan, innan mars när det börjar töa.

Min är också helt vild nu!

Rider också ut med hjärtat i halsgropen för tillfället. :(

Min började när det blev så jävligt i hagarna, först lerigt sedan knöligt och svårt att studsa omkring och rasta sig.
Sedan snö och jättekallt efter det. Under sådana omständigheter blir nog de flesta hästar lite busiga!

Lycka till och hoppas att våra pållar kommer ner på jorden snart igen!!
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Ha inte dåligt samvete för att din kompis blir utan ridsällskap. Du ska inte tvinga ut dig och rida med hjärtat i halsgropen. Gör sådant som du känner dig trygg med så mår både du och din häst bäst. Att ta en promenad med hästen är ju en bra idé, precis som Eragon skriver. Själv har jag en ny häst på prov här hemma, som kom precis lagom till först stormen Per och sedan snö och is. Vi har inte tillgång till ridhus så våra första veckor ihop har varit ganska stapplande kan man säga... Jag ger mig inte ut på vägarna på en långbent häst som halkar omkring och studsar inför allt nytt, och jag hade antagligen inte ens gjort det om jag känt hästen väl heller. Vi är hänvisade till skritt i paddocken med broddar på alla fyra. Det är liksom bara att gilla läget... =(

//
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag tycker lite synd om hästen.....
Ta hjälp av en tränare så du kan få hjälp med kontrollen. NH tränare?
DEt löser inte problemet nu men på sikt gör det de och då kan ni ha roligare nästa vinter.

Givetvis ska du inte göra saker som du är rädd för, det blir aldrig bra.
Men känns trist för din häst att inte heller få göra saker som han uppenbarligen tycker är skoj!
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag tycker lite synd om hästen.....
Ta hjälp av en tränare så du kan få hjälp med kontrollen. NH tränare?
DEt löser inte problemet nu men på sikt gör det de och då kan ni ha roligare nästa vinter.

Givetvis ska du inte göra saker som du är rädd för, det blir aldrig bra.
Men känns trist för din häst att inte heller få göra saker som han uppenbarligen tycker är skoj!

Träning är ju iofs alltid käckt och jag tror verkligen på nyttan med NH-träning. Det har hjälpt mig mycket. Att vara ledare över sin häst både på marken och på ryggen är viktigt. Men hur tränar man bort ett naturligt beteende hos hästen, dvs glädjeyttringar? Och att hästen halkar??? Hästen verkade ju tycka att det är OK att vara i paddocken också, dock utan brallar. Jag tycker inte att man ska behöva sitta och vara rädd när man rider för det år då det kan bli riktigt farligt, speciellt om det är halt ute. Men vi är alla olika. :D
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag tycker lite synd om hästen.....
Givetvis ska du inte göra saker som du är rädd för, det blir aldrig bra.
Men känns trist för din häst att inte heller få göra saker som han uppenbarligen tycker är skoj!

instämmer att hålla en häst på volten hela vintern låter inte så kul.. han tycker juh bara att det e skoj med all snö, låt han busa av sig lite så lugnar han sig säkert å ramlar du av så lär du juh inte göra ila dig i all snö..:D
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag tränar NH minst en dag i veckan och har gjort det i flera år. Det är en sprallig häst och inte en dum eller olydig häst.
Har bättre kontroll från ryggen än om jag leder han. Det är rätt stor skillnad i storlek på oss och jag har problem med mina ben så jag har svårt att gå när det är halt. Hästen är ju lika pigg och sprallig när jag rider som när jag leder.
Kan också tillägga att han inte står i stallet hela dagarna förutom då vi tränar i paddocken. Han går i en stor hage med kompisar och har all möjlighet att springa och busa så mycket han vill. Fast där står han oftast still och vilar.

Ska avvakta denna helgen eftersom det är så jättehalt på vägarna att det är omöjligt att rida där. I diket ligger hela snövallen så där kan man inte gå heller.
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Men hur tränar man bort ett naturligt beteende hos hästen, dvs glädjeyttringar? Och att hästen halkar??? D

Oftast så är det inga problam med halka om man broddar ordentligt och har snösulor. Men med träning så kan man få hästen att vara "lagom" glad... Så att den fortfarande lyssnar på ryttaren och kan få göra av med energi under mera kontrollerade former.
 
Sv: Är jag feg eller klok?

instämmer att hålla en häst på volten hela vintern låter inte så kul.. han tycker juh bara att det e skoj med all snö, låt han busa av sig lite så lugnar han sig säkert å ramlar du av så lär du juh inte göra ila dig i all snö..:D

Hade det varit snö att falla i så OK. Vi har glashala vägar med packad snö och is att ramla på och det är inte lika mjukt :crazy:
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag har barfotahäst! Och han lyssnar på mig bara att det går lite väl spralligt till ibland och han kan bli jobbig att hålla om man vill skritta. Han försöker få till trav eller galopp eller också brallar han till det. Inte för att han vill bråka utan för att han är så himla glad. Även på alla andra årstider älskar han att rida ut fast då är han oftast inte så busig utan bara pigg.
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag, eller snarare hästen, :D har både brodd och snösulor och hon halkar runt som bambi på hal is ändå. Inte hela tiden naturligtvis men fullt tillräckligt för att jag helst avstår de hala vägarna. Vi har en miniridslinga som tar 20 minuter där det oftast är fullt möjligt att gå vid sidan av vägen, halvvägs ut på en åker, och där funkar det ju bra att gå utan att halka. Tyvärr är det så gropigt så något annat än skritt är ju uteslutet.

Mala: Dottern har en barfotahäst som inte alls har samma problem med att halka som jag med min skodda pålle. Dessutom blir det ju "aldrig" styltor på henne på samma sätt som det kan bli med skor, även om man har sulor. Så barfotahäst verkar vara en bra lösning på vintern!

Trådskaparen: Jag vidhåller fortfarande att man inte ska ha dåligt samvete för att man tycker att det är obehagligt att rida på snö och is. Rid i paddocken vet ja! Du ser snart om din häst håller på att smälla av av ren leda. Ta det problemet då och vem vet? Just då kanske det har börjat töa... =)
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Smått förvirrad. Mala och trådskaparen är ju samma person... Har nog fått snö mellan öronen eller nå´t...
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag ska kolla hur han uppför sig det närmaste. Han är lite rastlös också när det inte finns nåt att pilla med i hagen längre. Innan har det ju varit grönt! Pappa har sågat ner en del träd och små aspar och lagt i hagen och det brukar dom gilla.
Annars är han inte en häst som måste ridas jämt. Hade en sån förut men jag har inte längre tid och lust att rida varje dag så nu har jag en som trivs med samma nivå på ridningen som jag.
Känner mig ändå lite löjlig som inte vågar rida mennu kan jag nästan inte gå till brevlådan längre för att vägen är så hal. Brallar hästen eller försöker springa iväg så är jag rädd att han ska halka omkull. Han är fin och snäll men han är inte världens smartaste :angel:
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Lycka till och jobba med det du har, så att säga. Idag har hovslagaren varit hos oss så nu har vi nya fina skor med nya snösulor och så passade jag på att köpa nya isbroddar av honom också. I morgon tänkte jag försöka mig på en liten promenad på vägen. Men vem vet, jag kanske vänder vid brevlådan... :D
 
Sv: Är jag feg eller klok?

is brodd, menar du inte snöbrodd, isbrodd e juh typ ca 2 cm..:eek:
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Broddar på barfotahäst?
Hur fungerar det?
Eller har du såna boots som är som "stövlar" för hästen med broddar på?
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Först tänkte jag råda dig att "bara" brodda ordentligt och använda snösulor, men den läste jag att pålle var oskodd...

Försöker han springa iväg/bralla även om ni bara skrittar?
Gör han inte det kan du ju skritta ut på turer och rida ordentligt i paddocken före/efter.

Annars, har ni inga gärden med lös snö som ni får rida på?
Eller snö i vägkanten som inte är packad?
Eller i mitten av vägen?

Det är jobbigt med halka såhär års, jag själv sitter lätt och spänner mig om underlaget inte känns säkert...
men vi har väldigt bra ridvägar, finns nästan alltid någonstans att rida där det inte är halt!

Annars, kanske kan du sätta broddar på dina egna skor (avsedda för människor då;)) och gå ut och gå med hästen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp