Är jag fånig?

T

tazza

jag har precis köpt häst för första gången i mitt liv efter 30 år av längtan, och jag är överlycklig... :banana:

Jag märker emellertid att jag missat lite i hästhållningen som jag kanske tagit för givet eftersom jag hyrt häst och andra ansvarat för beräkning av foderstat, strömängd med mera.
Min häst går nu på bete hos mina grannar på landet. Hon ska stå på annat stall i vinter och i sommar flyttar vi till vår sommarstuga, då ska hon bo hos grannarna tills vi byggt eget stall och skaffat minst en häst till, det lär ta ett par år för vi har mycket att göra på boningshuset.
Jag har tendenser att överbeskydda mina djur. :angel:

Grannarna har två hästar som mest går i hagen. De rids sällan och jag har börjat jobba lite med en av dem.
Nu till frågor som jag tror att jag vet svaret på, men som jag ändå vill kontrollera. Jag vill helst inte ta konflikt med grannarna i onödan, nämligen...
1. Hur ofta ska man mocka? Är det lämpligt att mocka två-tre gånger/vecka om hästarna står inne nattetid och är i hage dagtid?
2. Om man ströar med spån, hur djup ströbädd har ni då?
3. Kan hästar som inte jobbar/rids gå på bara grovfoder året om?

Sv: Är jag fånig?

Så här tycker jag:

1) Du mockar varje dag.
2) Spånbädden ska vara såpass tjock att hästen inte får liggsår. Minst 1 decimeter, skulle jag tro. Det beror ju också lite på om du har permanentbädd eller inte.
3) Det beror på hästen samt värdena på grovfodret.

Mockar 1gg/dagen, används inte hästarna så kan de gott gå på grovfoder men tillsatt mineral. Mina går på grovfoder när de inte används och får mineraler,o lite annat jox sidan om.Men ska tillägga att det är shettisar också.

1. Mocka varje dag!
2. Åtminstone en decimeter
3. Ja, om grovfodret har bra värden som stämmer överens med hästens behov. Ofta, men inte alltid, behöver man komplettera med kraftfoder och mineraler.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·
I
Hästmänniskan Just nu har jag pålle på lösdrift i ett stall där jag helt enkelt inte trivs. Det är konstant tjafs och dålig stämning. Man vet aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 654
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hej skulle behöva lite input på den här situationen! Jag har min häst hemma hos mina föräldrar. Det är jättepraktiskt, för att...
Svar
6
· Visningar
1 635
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama