Är jag en taskig medryttare?

Bubble

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt nu men hoppas det iaf! :)

Jag har fått ett litet "problem". Jag har varit medryttare på en häst i en och en halv månad nu ungefär. Allt fungerar bra och ägaren är världens snällaste. Jag får göra vad jag vill, hon ordnar instruktör osv har visat en massa ridvägar osv osv..

MEN nu har jag fått erbjudande om att bli halvfodervärd på en annan häst. Den hästen tror jag skulle passa mig mycket bättre för det jag vill träna egentligen (dressyr).

Den första hästen är en fjording så det blir mkt lufsa i skogen (vilket iofs också är trevligt),den andra hästen är ett halvblod.
Halvblodet står dessutom i ett stall jättenäramig med bra ridvägar, ridhus och ridplan.

Fjordingen står i ett stall ganska långt ifrån mig med endast ridbana.
Men grejen är att jag tror egentligen inte hon behövde någon medryttare under sommaren utan mera lät mig få börja då för att jag skulle få en chans att lära känna hästen ordentligt.

Så problemet är egentligen att jag känner mig så fruktansvärt taskig mot hon som äger min nuvarande medryttarhäst om jag vill byta till en annan häst (som dock passar mig bättre). Känns som att jag bara "ridit gratis" på hennes häst hela sommaren plus att hon ställt upp och ordnat så mycket för att jag verkligen ska trivas.

Så är jag jättetaskig om jag byter medryttarhäst nu? :crazy:
Men samtidigt vill jag inte gå miste om chansen att få bli halvfodervärd på halvblodet.
Hur lägger man fram det hela på ett "fint" sätt? :(

Sv: Är jag en taskig medryttare?

Förklara situationen och att du är jättetacksam för allt hon har gjort för dig osv. För det verkar du ju vara, bara det att något som passar dig bättre har dykt upp. Att du känner dig lite taskig och som en svikare, ärligt och enkelt.

Sen skulle jag fråga gamla medryttarhästen om det finns något du kan göra? Hjälpa henne tills hon hittat en ny eller så, lite good will så att säga, som "tack för allt".

Har du möjlighet att köra parallellt i 1-2 månader så att du ser om nya hästen och situationen är så bra som den låter?

Jo det tänkte jag också att jag kan säga att jag kan fortsätta tills hon har hittat en ny medryttare iaf eftersom hon kanske får svårt att hinna med själv annars, det ska nog gå bra en kortare tid för min del :)

Varför kan man inte rida dressyr på en fjording? utan "lufsa i skogen"?

hon kanske känner att hon kan rida mer dressyr på ett halvblod som förhoppningsvis har lite andra gångarter osv än fjordingen?

sen finns det väl undantag, men i "normalfall" så är det nog fler halvblod än fjordingar på dressyrtävlingarna ;)

Jag är nog av gammeldags moral och tycker det är fräckt att säga upp något när allt fungerat så bra och hon har varit så schysst och satsat massor på dig. Ville du inte rida fjording borde du inte ha hoppat på det hela utan väntat på ett annat tillfälle enligt mig. Jag har inga råd på hur du löser det hela.

lägger du upp det snyggt och säger att du kanske kan hjälpa till att leta efter en ny medryttare och att du kanske kan fortsätta rida den så länge så. Har ni inget kontrakt? Vill du rida halvblodet gör det då, om du redan nu vet att du egentligen vill ha en annan häst kmr du nog bara vilja byta senare iaf om du hittar nånting då...

Gud förstår hur det känns , men du ska ju trivas. Fast du verkar ju trivas med fjordingen , men om du inte tar chansen me halvblodet kmr du säkerligen tänka " undra vad som hade hänt om jag blivit halvfodervärd.." så som nån sa, säg ärligt hur du känner och så och kanske ber om ursäkt? :s och erbjuder dig att hjälpa hitta ny medryttare och hjälpa henne me fjordingen så länge? :)

Det klart att ägaren säkert kommer bli lite besviken, men det får du vara beredd på.
Men om du kan hjälpa till under en övergångs period så vore det ju jättebra.
Jag tycker inte du ska ha så jätte dåligt samvete ändå, det är ju så det kan bli. Förutsättningar förändras osv.
Lycka till :)

Säg det på ett snällt sätt, att du är jätte tacksam men jag vill träna lite med dressyr och ha tillgång till en närmare paddock.
Jag hade förståt mitt medryttare.

Jo det är klart att man kan rida dressyr på fjordingar också, det har jag gjort litegrann, men tror det blir en annan sak med en lite mer välutbildad häst som den andra nog är :)

Nej jag tänkte väl inte igenom det hela så noga innan jag började ångrar det i efterhand :crazy:
Jag har absolut inget emot fjordingar tycker denna hästen är jättemysig men skulle gärna vilja träna lite mer dressyr.
Så vad hade du gjort om du varit i min sits? :)

Tack alla känns som att jag ska försöka hjälpa till tills hon hittar nån ny om jag bestämmer mig för att byta :)
Nej vi har inget kontrakt, har jag aldrg haft när jag varit medryttare är det vanligt att man har det?

Men får lite beslutsångest gillar ju ändå denna häst jättemysig att rida i skogen o så men känns som att om jag tvekar nu kanske jag kommer ångra mig längre fram vill ju gärna träna lite dressyr plus rida några fler dagar ha lite mer ansvar (som jag antar att man har som halvfodervärd?)

Berätta för henne, så kanske det löser sig av sig självt. Tipsa dina vänner om fjordingen det kanske är nån som passar? Jag har själv medryttare, är väldigt glad över dem men skulle inte vilja att de blir kvar pga dåligt samvete. Så prata m fjordisägarn över en kopp! :)

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete, du har hittat en häst som passar dig bättre och det är fritt fram för dig att byta medryttarhäst om du vill.
Lägg fram det på ett bra sätt, säg att du har hittat en annan häst som uppfyller dina krav lite bättre, men tacka ordentligt för den tid du har haft med hennes häst.

Jo det är klart att man kan rida dressyr på fjordingar också, det har jag gjort litegrann, men tror det blir en annan sak med en lite mer välutbildad häst som den andra nog är :)

Du kanske skrev fel när du lade in det ordet, men vet du om den andra är mer välutbildad? Det är ingenting man bara ska anta på grund av ras, utan kolla upp den andra hästen noga innan du bestämmer dig. Prata även igenom vad för mer ansvar du kommer att ha som halvfodervärd, så att det inte är att du bara ska betala men den andra personen tar allt ansvar ändå. Prata även och få råd av någon hästkunnig i din närhet om vad den anser är bäst för dig och ta råd av den personen som känner dig bättre. :)

Säger som Messy, försök få ihop det så att du kan ta dem båda i en övergångsperiod. Det är trots allt lite skillnad på en fjordis och en dressyrhäst. Det kankse inte klickar mellan dig och dressyhästen hur bra allt verkar till trots. Förlora inte en bra medryttarhäst med en bra ägare! En dag kan du stå utan båda... Mitt råd är att prova lite, meddela tjejen med fjordingen att du provar en annan häst men att du vill fortsätta med fjordingen ett tag till för ni trivs bra.

Var ärlig och säg som det är. Men håll dörrarna öppna. Är man van att lufsa i skogen som du skrev kan det vara en stor förändring att hoppa upp på en dressyrhäst, vissa är ju små energiknippen som rör sig lite snabbare än fjordisar (gud bevare dessa, absolut inget mot dem).

Bara en tanke, lycka till.

Du ska inte har skuldkänslor för att du byter medryttar häst. Det brukar inte vra så svårt att hitta en ny medryttare (beronde på vrt man bor) .. Och får någon annan chansen att rida halvblodet, kommer du säkerligen ångra dig. Jag tror ej ägaren till fjordingen bli arg eller diverse. Hon förstå säkert, och förstå din sitation! :)

Så är jag jättetaskig om jag byter medryttarhäst nu? :crazy:
Men samtidigt vill jag inte gå miste om chansen att få bli halvfodervärd på halvblodet.
Hur lägger man fram det hela på ett "fint" sätt? :(

Ärligt talat - JA.

Det tycker jag .

Svårt läge, antar att du absolut inte vill såra/förarga ägaren till fjordningen...

Nu har du ju fått en massa bra svar men jag ville bara saga som någon innan sa; jag skulle inte vilja ha en medryttare som inte ar helt lycklig med min hast. Jag skulle inte bli sur om hon/han hittat en battre passande hast, det har faktiskt hant mig, man måste gora som man kanner. Inget fel med det bara man ar schysst och arlig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve