Är jag en djurplågare?

Sv: Är jag en djurplågare?

Ställer mig i klungan som inte tycker du är en djurplågare för att din ponny får stå några dagar.
Som sagt tappar de inte kondition av det, se det som att de får ett par dagars vila :) och du är ju ändå aktiv och tar hand om din häst ändå.

Ofta handlar det om så mycket avundsjuka när häsfolk samlas, bättre att de sköter om sina egna hästar istället för att vara på dig hela tiden tycker jag.
Beträffande hovslagaren så kan väl alla missa hovslagaren med nån vecka ibland, händer den bäste, hovslagarna har ju ganska mycket att göra såhär i "semestertider", hästen far inte illa av det så länge den inte är halt och så var ju inte fallet med din häst.

Nä stå du på dig när det gäller din ponny, du vet bäst vad som gäller för den.
Dina stallkompisar verkar bara vara uttråkade människor med händelselösa liv, bättre de sköter sin egen häst istället och håller inne med kommentarer till dig.

Lycka till på tävlingen :)

det låter som ren o skär avundsjuka...

när jag var yngre blev jag också utsatt för det där... jag hade egen häst o tävlade o gjorde det bästa jag kunde men ändå var det inte bra i deras ögon... ALLT var fel!!

idag är det bara jag som fortfarande håller på med hästar och har idag eget stall med en inackordering som jag trivs med...

Du är ingen djurplågare!!!! :banana:
Bara för att hästen står i tre dagar så mår den inte dåligt. Tänk på att hästar egentligen är lita "lata" får dom välja står dom hellre ute i hagen å betar än jobbar på barnan. Oftast är det inte bettet som gör det skarpast, utan det är händerna som håller i tyglarna.

Finns alltid sådana människor i något stall, oftast handlar det om avundsjuka. Har varit med om likadan situation, och jag bytte stall. ingen skall få mej att sluta med hästar, bara för att dom fått för sig att dom inte gillar mig. Där ledde det även till att min häst inte fick sin mat.

De kanske inte är upplysta om att en häst med normalbra kondition kan vila ca 4 veckor innan kondisen ryker :D

Angående skoningen kan en hästgå några veckor för länge utan att ta skada, man får ju ha koll på fötterna men för det mesta går det bra!

Nej, såna människor ska du bara ignorera, om din häst mår bra spelar det ju ingen roll vad dom säger ! :crazy:;)

Du kallar de som kritiserar dig för "vänner". :confused: Det skulle inte jag göra.:mad:
Nä, stå på dig och sköt din häst som du tycker passar dig.

Är det inte så att de allra flesta tycker att deras sätt, och bara dreas, är rätt att sköta hästen, och då tycker man att andra är dumma i huvudet för att de gör annorlunda, och man ser inte hur hästarna verkar uppfatta det?

Jag tror din häst tycker det var rätt ok att "slippa" dig i några dagar när du hade mycket att göra, jag menar - man nöter på varandra dagligen och jag tror absolut att det var bara positivt att få sakna varandra och träningen lite.

Och det där med utrustning tror jag är högst individuellt, det beror ju på hur den används.

Nä, det är nog inget att ens lägga energi på att fundera över de åsikter du fått höra, men jag förstår känslan.

Du verkar vara en sund och bra hästtjej!

3 dagars vila? herregud, det är väl bara skönt för hästarna?!

3 dagars vila för hästen är inget fel. Hästen behöver vila emellanåt bl a för att smälta vad den lärt sig och sätta muskler. Du låter inte som någon djurplågare i mina öron! Jag kan själv bli väldigt trött på allt skitsnack i stallen och ryktesspridning av saker som inte stämmer. Försöker att inte ta till mig och fokusera på min häst och de människor som är ärliga och uppriktiga istället. :)

Ha nää om du skulle kallas djurplågare då är det nåt som är fel .Du kan rida på alla bett vilket du vill,så länge man inte sliter o drar hästen i munnen det är ju inte bettet som styr skarpheten det är handen.Och råkar det gå en vecka för mkt och du inte fått ut hovis o hovarna i övrigt är okej så lär det knappast skada. O herregud hästen dör ju verkligen om han får stå i tre dagar eller hur?nä skulle inte tro det..jag är 17år och har fått ta mkt skit för mitt sätt att handha hästar o utfodring osv,när personerna som klagat o mobbat i själva verket har varit dom som inte vetat bättre o promt trott att deras sätt är bäst så säger jag bara jaaa alla sätt är bra utom dom dåliga.Det e bara o flyta på o inte låtsas om dom...o vill inte ens dina såkallade kompisar diskutera så kan dom ju vara tysta redan från början:D//skit i det där o ha kul med hästen din lycka till föresten:)

Hej!
Nej, inte är du någon djurplågare inte. Att låta hästen vila ibland är enligt min åsikt bara bra. Och många timmar i hagen likaså! Den strövar ju omkring där fritt och rör sig som den skulle gjort i det vilda. Och så snabbt tappar den inte kondisen :) Angående hovarna så är det svårt att tajma med hovslagaren ibland, det är så det är i verkligheten. Och oavsett vilket bett man har borde det i slutändan ändå vara handen som håller i tygeln som bestämmer hur det känns i hästens mun? Du som känner hästen bäst ser säkert bäst själv hur den mår. Det finns så mycket hästmänniskor som "vet bäst". Mår du dåligt av det kanske det är läga att se sig om efter annan stallplats? Förstår att det känns hemskt när någon annan talar om för en att man plågar det man bryr sig mest om i hela världen. Dumt folk :mad: Stå på dig! kram Trollejsa

du är inte ensam min häst brukar iband få stå ett par dagar pga jobb o det är inga problem mer än att han kan vara pigg. nu har han tex stått i en vecka då jag faktiskt inte haft tid pga jobb o massa annat inte för han för det utan trivs bra i sin stooora hage med massa gräs o kompisar..

Liknande trådar

Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
3 074
Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: FiVi
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·
P
Utrustning Vår ponny kan ofta vara ganska het i skogen och jag tänker använda en rak pelhamstång och se om det gör att man kan få lite mer kontroll...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama