Är jag en djurplågare?

Sv: Är jag en djurplågare?

Det är ju bara löjligt! Jag vet att det är svårt att ignorera, men försök! Dom har inget att komma med och ska bara vara tysta. Förmodligen är dom avundsjuka på nåt. Tex din relation till häst, att det går bra för dig i ridningen eller vad som helst. Vissa människor kan inte existera utan en hackkyckling att ta ut saker på.

Stå på dig och rid som vanligt. Rid på ditt pelham och se glad ut! Låt hästen stå några dagar när du inte har tid. Strunta i dom så gott det går. Det är nog dom mår sämst, även om det är jobbigt att måsta lyssna på en massa skitsnack.

Ang skorna så anser iaf jag att det inte är hela världen med en vecka över tiden. Så länge skorna sitter stadigt och hovarna ser ok ut så är ingen fara. Händer det nån enstaka gång att man går över tiden så må väl det vara hänt! Så länge det inte händer jämt och ständigt, men det verkar det ju inte göra.

Ha kul med din häst och njut av sommaren och tävlingarna! :)

/Becky - Går sin egen väg

Gud vad löjligt av dem. Klart du inte är en djurplågare. När jag hade häst var jag i stallet och red henne varje dag utom en per vecka, då blev hon som tur var ändå omskött av den gamla ägaren i vars stall hon stod men hon fick vila från ridningen. Men jag red även en annan häst i det stallet som tillhörde hon som ägde min häst tidigare. Och han fick rätt ofta stå en eller ett par dagar p.g.a. tidsbrist. Ägaren hann inte, hon jobbade som en tok, och jag försökte hinna med honom varje dag. Inte mådde han dåligt av det, han blev bara en riktig krutdurk när man sen red honom och tyckte det var superkul att få komma ut. Och så fick han lite mindre kraftfoder de dagarna. Och det där med betten, om det var djurplågeri med pelham skulle bettet inte få användas. Det finns ju en anledning till att det finns flera olika sorter och inte bara det "gamla vanliga".

Är jag en hästplågare?

I midsommras red jag inte på ett par dagar, jag jobbade alldeles för mycket. Sedan dess har jag ridit kontinuerligt, hästen har varit i full tävlingskondition i flera år. På lördag ska jag starta LB,LA. Enligt ett par vänner verkar detta heeeeelt orimligt, stackars ponny som inte är igång osv osv.

Jag hoppar på Pelham, det blir då mycket lättare att få "upp" honom då det är en stor och stark tung ponny. Men oj så synd det är om honom som måste gå med pelham, inga hästar ska behöva det, eller något skarpt bett. (hon som sa detta äger själv ett pelham + rider på pessoa....)

Skoningen är försenad med en vecka pga olika omständigheter, det är inte akut. Men jag plågar ju honom som låter honom gå med de hovarna.

En dag hämtade jag honom direkt ur hagen och red en sväng barbacka utan att borsta (borstade såklart efter dock), och då var det så synd om honom. :cool:.

HELT onödig tråd, jag vet, men jag var bara tvungen att skriva av mig, är jag en djurplågare och är min hästhållning totalt ovettig :crazy: ? Efter allt det här snacket känner jag att det inte är lika kul längre, och jag ser inte fram emot att åka ut till hästarna lika mycket nu..

EDIT: Det är i stort sett vuxna människor som har påstått det här. Jag tycker bara det är otroligt dålig stil att lägga sig i på det här sättet.

Du är inte en djurplågare! Ser du att din häst mår bra så gör den det oxå. Alltså huvudsaken e att hästen mår bra och trivs inte att den vilar en eller 10 dagar!

faan vilka larviga människor, hästen varkar ju ha det bra, hur kan de säga att hästen inte är igång, om den har varit i full tävlingskondition i flera år??? att hästen får vila några dagar kan ju endast göra gott... många rider på pelham,(inklusive jag själv i hoppningen) å du skrev ju att hon som kritiserade detta själv red på pessoa, och DET är djurplågeri... vet mycket vär att skoning kan bli försenad, och för det mesta är det inga problem för hästan att gå någon vecka för länge med samma skor ( förra året vid en skoning fick min hovsklagare ryggskott, å det gick verkligen inte att få tag på någon annan, så det fick sitta kvar TVÅ veckor för länge, vet att detta inte är så jättebra, men det var ju liksom inget att göra åt, hästan mådde prima ändå!) och så det där med barbackaridningen, att inte bli borstad före en barbackatur är inget hästen mår dåligt av, du borstade ju efter... hopas att de lugnar ner sig och slutar kritisera dig, ha det bra! :banana:

Vilka löjliga stall"kompisar" du har.... :mad:
Säg till dem att din häst ska ha vilodag, du behöver ju inte ens säga att du inte hann rida.

Och ang pessoa så drar det åt och kan skada kindtänderna eftersom bettet skjuts uppåt, inte alls bra! Hästen kan inte komma undan när ett pessoa dras åt. :crazy: Det är väl djurplågeri..? Värre än pelham tycker jag.

Borstningen vid barbacka kan de bara strunta fullkomligt i om du gör eller ej! Vem borstar en vildhäst? Såvida inte hästen är alldeles grusig så den kan få skav så bryr sig väl inte den om ifall du borstar innan du rider?

Ehm... ibland kan det gå 1-2 veckor utan att jag rider för vädret är kasst eller har mkt i skolan. Visseligen rider jag en gammal häst, 18 år, och tävlar inte så kanske inte gör så mkt då. Hennes kondition och form räcker vad jag använder henne till.

Bett beror helt på ryttare och häst, anser jag. Alla hästar kanske inte funkar bäst på tränsbett.

Och ang. borstning, speciellt på sommaren händer det ofta att jag bara tränsar och rider ut barbacka.

Så nej, om du är djurplågare vill jag inte veta vad jag är ^^

Ingen idé att ställa motfrågor och starta en diskussion med såna, hästfolk är ett mycket speciellt släkte :smirk:
Bara att slå dövörat till och lyssna på personer som du vet har vettigare åsikter.
Och låt dem för att i världen inte förstöra och göra det mindre roligt i stallet, då har de litegrann uppnått sitt syfte.
Hehe, gå nu och vinn tävlingen, rätt åt dem!

Och på tal om hovslagare, om det inte fick bli försenat skulle 99% av hästarna häromkring vara vanskötta, vi har sån brist på hovslagare så de kan nästan bete sig hursomhelst, vi måste ändå böna och be för att få hästarna skodda.

nee du e ingen djurplågaren!! låter mest som att dom andra inte kan så mkt om hästar..

e rätt o kunigg när de gäller utrustning :s men va e en pelham?

Har personerna i fråga ens hört talas om ordet "vila"...? :angel:

ja man börjar ju undra .. :p

Tack alla, jag behövde höra lite uppmuntrande ord :)

Den som sa detta till dig är antingen bara avundsjuk på dig. Eller har allmänt tråkigt.

Du är absolut ingen djurplågare! Bara skönt för din häst att få vila ibland. Att hovslagaren är sen händer alla hästägare ibland. Ingen fara! Rida en tur barbacka utan att borsta mår ingen häst ont av. Om din häst behöver pelhambett så ska du ha det. Bättre det än att slita och dra i munnen.
Så jobbigt med folk som inte kan låta bli att prata skit om andra. Sköt dig själv och skit i andra vill man säga till dom! Tänk vilket tråkigt liv dom måste ha som måste hålla på så där. ;)

snälla nån? en häst som snart ska med på ridledarkurs i mitt stall harb stått i ca tre dagar nu men inte an är det nån som tycker att hon är djurplågare för det (kursen blir hårdträning för dem). En annan häst som också ska dit har gått på sommarbete i drygt en vecka och nu tränas hon för fullt. Detta är en fullblodskorsning men jag tror knappast att hon plågas nu...

Hej!
Men oj, verkar som att mitt inlägg inte kom med. Får väl skriva ett nytt!
Du är absolut ingen djurplågare. Denna människa som säger så är allmänt uttråkad.

Nej det tycker jag inte. Speciellt inte vad gäller ridningen. Min häst har gått och latat sig ett par veckor pga sadeln inte kommit från italien + min dåliga rygg. Han verkar faktiskt överleva :eek:

Ehhh... dina "Kompisar" ???
Tycker du ska skaffa nya KOMPISAR som är hästmänniskor!!

En häst har mig veterligen INTE plågats av lite barbacka ridning utan en sväng med borste...

// SUPER DJUR PLÅGAREN som ibland kratsar EFTER att jag ridit upp från betet :rofl:

:D Nej det är du inte. Jag rider i snitt 5 dagar i veckan. Är det så att jag absolut inte känner för att rida en dag så gör jag inte det, hästarna kan faktiskt istället behöva det, de går ju ute dygnet runt nu;)

Kör på du, jag tror inte din häst mår speciellt dåligt av att få vara som de flesta andra hästar. :D

Hej!
I ett stall jag stod i tidigare fick jag höra att jag var djurplågare för att jag klippte min häst och hade täcke på honom. Alternativet hade varit att ställa ut en genomblöt, långhårig häst i köldgrader..

Vad jag menar är, du känner din häst bäst och jag har aldrig hört talas om en häst som mått dåligt av att vila ett par dagar om den annars rids som den ska.

Kram o lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
3 074
Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: FiVi
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·
P
Utrustning Vår ponny kan ofta vara ganska het i skogen och jag tänker använda en rak pelhamstång och se om det gör att man kan få lite mer kontroll...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama