Är jag egoistisk?

dengra

Trådstartare
Situationen lyder som följande:

Står i ett större stall, fram till jul. I detta stall trivs hästen okej, inte lika mycket som i stallet hemma. Antar att det har med hennes psyke att göra, hon behöver milt sagt se världen, därav kan det vara bra också.
Hagar ska vi i stallet samsas om, de är inte de största. Min har gått från fin lösdrift till detta nu. Fick veta att jag inte kommer få ha kvar min helt okej stora hage, eller stor och stor, lagom. Ska istället stå i en hage på hälften så stor, rejält liten eftersom min häst och dens hagkompis är så små. Denna hage ligger dessutom på toppen av backen och min rygg fixar inte att bära vatten 500 meter upp för en backe 3 gånger om dagen.

Hästen blir stressad av små hagar, men kan kanske vänja sig. Är rädd att hon ska gå omkull mer än hon redan gör.

OM det inte löser sig på annat sätt, vilket verkar vara omöjligt, är jag fruktansvärt egoistisk som inte skickar hästen till stallet hemma?
Det känns för mig som att det inte är moraliskt försvarsbart att jag skulle låta hon stå där, men på andra sidan så står i princip alla hästar i en sådan hage.

Sv: Är jag egoistisk?

Att alla hästar står i liten hage tycker jag inte håller som argument. Men i slutändan så är det nog ditt eget samvete det hänger på, och jag tycker det låter som att du innerst inne vet vad som är rätt att göra. :)

OM det inte löser sig på annat sätt, vilket verkar vara omöjligt, är jag fruktansvärt egoistisk som inte skickar hästen till stallet hemma?
Det känns för mig som att det inte är moraliskt försvarsbart att jag skulle låta hon stå där, men på andra sidan så står i princip alla hästar i en sådan hage.
Man har skyldighet när man skaffar hästen att sätta dom i stall som dom trivs i. Jag tycker inte det är försvarsbart alls att andra hästar står i liten hage, sådär säger enbart folk för att minska sina dåliga samveten och lättare blunda för att hästen faktiskt inte trivs.

Det är aldrig hästarna som ska anpassa sig efter oss, det är vi som får anpassa oss efter hur dom trivs. Vill man ha häst och stå på stora anläggningar med små hagar osv så då får man tänka på det när man köper hästen och ta reda på innan om hästen klarar av ett sånt liv.

Jag själv står i lösdrift just nu utan nära till ridhus och en halvdann paddock pga att min häst vägrar att stå i stall med små hagar. Han trivs helt enkelt inte och det är bara för mig att anpassa mig om jag ska ha en hållbar häst och göra det bästa av situationen. Träna går att göra okej endå även om jag saknar fina ridhus och stora härliga paddockar.

Det är alldeles för många som blundar för hur deras hästar mår, bli inte en av dom och lyssna på din häst.

Senast ändrad av en moderator:

Om din häst vantrivs så i liten hage, att den går omkull regelbundet, då anser jag inte att det är försvarbart att inte byta stall. Det finns hästar som tycker att det är helt okays att stå i en liten hage, det finns de som inte alls trivs. Din tycks tillhöra den senare kategorin.

Vantrivs din häst, kommer er relation och samarbete att bli lidande. Och om du ska vara lite ego; spara din rygg och släpa inte en massa vatten uppför backe varje dag.

//Liten, som sålt en häst (delvis) pga den i längden inte trivdes i stallet och jag inte hade möjlighet att flytta till ett annat stall.

Hon springer en hel del i hagen, och går omkull då hon inte hinner få stopp. Det händer inte ofta, men en del på sommaren. På vintern springer dom inte lika mycket.

Tackar för alla kloka svar och svarar alla lite: :)

Problemet är att stallet hemma ligger ungefär halva sverige bort, omöjligt pendelavstånd för mig, vilket betyder vila för hästen då det inte finns någon som vill rida henne, av de jag har frågat. Nu har jag inte heller sökt, men vill ha en person jag vågar lita på.
Jag har blivit rekomenderad av i princip alla jag träffat att ta med henne ut, då hon behöver se världen. Jag stod i en hage som var helt okej, hon vantrivs inte, men stortrivs inte. Hon trivs. Ingen som inte sett henne förut kan säga att hon ser direkt olycklig ut. Det enda jag märker är att hon blir mer stressad i vissa situationer, till exempel när det är mycket folk och hästar. Men det är ju detta vi ska träna bort samtidigt.

Träningsanläggningen bryr jag mig inte om, hemma har vi bara ridvägar och det fungerar fint. Men jag vet inte, jag får nog helt enkelt se.

Var i alla fall och pratade med stallansvarig idag, hon hade tydligen inte sagt något av de som denna person påstod. Så vi skulle ha möte, och får jag stå kvar i nuvarande hage står jag kvar, måste jag byta så skickar jag nog hem hästen med transport då jag omöjligt kan göra detta själv, eller vara ledig. Men då får helt enkelt lösa sig, jag vägrar att ställa henne i den hage vi skulle tvingas byta till.

Till Miloni, så kan jag tillägga extra att när jag köpte hästen visste jag inte att jag skulle hamna här, och tyvär är detta enda stallet inom den radien jag kan ha häst för att få igenom vardagen. Antar att det öppnar lite möjligheter när man får körkort, då ska jag kolla upp fler alternativ. Men du har helt rätt i vad du säger.

Jag har varit i liknande sitution som dig.

Mitt sto kunde inte riktigt komma till ro och det resulterade en häst som inte var så kul att rida, gick inte att jobba för 5 öre, hon bara sprang på.

Sen var hon inte speciellt trevlig mot dom andra hästarna heller, ranghög el. osäker men rent av elak mot andra hästar nästan.

I sommar har hon fått gå hemma på bete och vilken skillnad när jag lastade av henne hemma, hon slappnade av helt.

Var hem för 1 vecka sedan och provade rida henne, oj vilken skillnad nog för att hon är pigg och framåt av sig men hon var mer avslappnad nu :)

Min förra häst trivdes inte med att byta stall och ha mycket människor omkring sig. Ju färre som hanterade henne desto bättre mådde hon.

Efter lite diskussioner kommer jag få ha kvar henne i stora hagen, riktigt nöjd. Då jag har eget ansvar för in och utsläpp kommer hon gå ute riktigt mycket, i denna hage som är lite mer avskild. Hade henne här ett halvår förra året också, då kom hon inte riktigt till ro. Idag verkar dock allting lugnt, de var längesedan hon bara kunde stå och slappna av i stallgången trots att det rusade människor och hästar överallt. Så jag är riktigt nöjd, minst sagt lättad. Hon verkar ha kommit till ro, gillar hagkompisen, och är inte lika otrevlig.

Min var precis som din förra året, jag gissar på att det var en blandning av fel hagkompisar för henne, och den nya situationen. Nu tar hon de nya situationerna mycket bättre, jag kan åka till ett nytt ställe, till exempel vet, utan att få en helt annan häst, så miljöombyte verkar ha gett resultat! :)

Härligt att du hittade en lösning som verkar passa bra! :)

Vad bra att du fått en lösning med hagen:)

Jo, visst känns det bra att jag hade alternativet att kunna flytta hem igen(eget stall) :)

Mitt sto har gått på travet en herrans massa år så visst är hon van vid miljöombyten men hon kom aldrig riktigt till ro:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025