Är jag egoist eller är de andra själviska?

P

prallan

Jag har sto med föl i en box i ett stall, de har boxvila då fölis har en hovbensfraktur. Eftersom jag inte är hemma på dagarna pratade jag med alla om att om jag tog morgonfodringarna så kunda de övriga lägga in hö vid behov, och vatten. Jag har ALLTID hö utanför boxen, samt en full vattenhink, så ingen behöver gå någonstans för att ge dem, bara att slänga in. De senaste dagarna när jag har kommit har de inte haft vare sig vatten eller hö, ch nu när jag ifrågasätter så tycker alla att jag är otrevlig. Jag vill bara framhäva att det är ett digivande sto, men det verkar som ingen bryr sig om det.
Nu på fredag ska vi till kliniken, är fölis bra ska hon få börja gå ut i mindre hage. Vi har en perfekt precis utanför stallet, men det är redan några som delar på dem, och jag vågar inte de om den. Det finns andra lediga, men det är lite problematiskt att gå med sto på 4 år över 170 cm och superpiggt föl ensam, och känslan är att ingen bryr sig om det heller. Det handlar bara om några dagar, tänkte bygga lite hage hemma under helgen. Har redan hästar hemma, men ingen box tillräckligt stor att rymma bägge, och i befintliga hagen hemma går min betäckande valack:crazy:
Så, är jag självisk?:confused:

Sv: Är jag egoist eller är de andra själviska?

Nej, det tycker jag definitivt inte att du är.
Klart att sto och föl ska ha vatten och hö jämt så dom mår bra.

Jag förstår inte att man kan vara så hjärtlös och inte bry sig om ditt sto och föl i boxen när inte du är där. :(

Tycker inte jag, iaf inte när det står hö och vatten utanför..

Tack, jag blir lite uppgiven på deras attityder..:(
Jag tycker att man måste se till hästarnas bästa, och jag förbereder ju allt

Vilket jäkla sätt ! Klart man ställer upp för varandra, det har man väl igen senare, om man själv råkar ut för något med sin häst.

Lycka till med allt!

Det tycker jag inte att du är! Du tar morgonfodringarna samt du ställer fram foder och vatten. Att du har då bett om denna tjänst av de andra när dom ändå är där är ju helt rimligt och det är MYCKET dålig stil tycker jag då att strunta i stoet. Vilka slöa :devil:-ar! :(

Kicki :)

Jag förstår inte riktigt problemet...

Är det inte möjligt för dig att ge fri tillgång på hö, d v s lägga in de gånger på dygnet du är där, och samma sak med vatten?

Själv kan jag känna att om det inte ingår i stallkonceptet (jag betalar för att få en viss del skötsel, inte kollektivt etc) så avstår jag gärna från att ta hand om och ansvara för att andras hästar får ditt och datt.

Jag ser det från båda håll, du tar hand om morgonfodringarna & ingen ide ens slänga lite hö & vatten till din häst?
Från de andras håll kan jag se det lite som att du har valt att ha dräktigt sto & att de inte kan rå för att fölet är skadat & inte bett om det ansvaret.

Men oavsett båda sidors åsikter så måste ni kunna diskutera detta & komma överens hur allt ska vara.
Ditt sto kan ju inte stå hela dagen utan hö& vatten om ingen ids utfodra, då är det ju hon som får ta smällen.

Diskutera rutiner, om det inte går att ha ngn tid då nån slänger hö åt hästen så du vet att den inte blir utan mat?
En annan lösning är att slänga in så mkt hö i boxen så att hästen kan plocka hela dagen, så har jag gjort om det varit kallt ute & hästarna fått stå inne.
Dricker hästen så mkt att det inte räcker med att fylla på vatten till morgon,lunch, middag & kväll om man har en 20 liters hink?eller bara fylla på 3 ggr/dag?
vet att digivande ston kan dricka väldigt mkt men bara en fråga.

Vill du att höet + vattnet ska ges vid vanlig utfodringstid (tex. som middag) eller är det en extra utfodring som gäller dina hästar?

Ett alternativ som jag alltid kör med när någon inte känner för att dela på sysslorna eller kompromissa är att var och en tar hand om sin häst. Efter ett par veckor brukar även det mest hårdhudade hästägarna känna för en sovmorgon, slippa stressa på lunchen och lägga sig tidigt någon kväll:smirk:

Blir självklart mer jobb för en själv, men jag hjälper inte någon annan var evigaste dag utan att få tillbaka hjälp någon gång.

Som Lovisaleonora_ sa; lägg in fritt med hö och en större vattenhink (alt. två eller en balja). Och sen får resten komma ner varje morgon och ge sina hästar deras frukost.

Som jag förstår det tar du extrafodringar för att de andra i utbyte ska fodra och vattna din häst? Eller fattade jag fel? För om det är så så har ni ju kommit överens om något och då skull ejag bli vansinnig om det inte följdes.

Oavsett så hjälper jag gärna till med andra hästar i stallet om det är en kortvarig period (som t ex vid skada), speciellt om den personen erbjuder något tillbaka som t ex att ta extra fodringar el. dyl. Jag kan ju själv behöva den hjälpen tillbaka någon gång.

Däremot säger jag ifrån (och uppfattas som tjurig) när andra tycker att jag ska ta jobb för att de har valt att ha en häst med speciella behov. Vi har haft ett par diskussioner om hosthästar t ex. Som ska ledas in och ut för att fodras, man ska kånka dunkar och tunnor med vatten och blaska med hö och vatten i minusgrader. Där går min gräns.

Jag tycker absolut inte att du är egoistisk , hur jobbigt kan det vara att ge hö och vatten när det står precis utanför boxen...Och angående hagen så kan man ju tycka att det är betydligt enklare för dem andra att byta hage under en begränsad tid än att du ska leda sto och föl som nyss haft boxvila en längre sträcka.Jag förstår mig inte på vissa människor , varför ska det vara så svårt att hjälpa till med så enkla saker ? Själv brukar jag tänka på att nästa gång kan det vara jag som behöver hjälp och vill då gärna känna att jag med gott samvete kan be om det också !

Problemet att lägga in mkt hö på en gång är att fölis leker med det då, och de kissar och bajsar på det. Det är 2 stora vattenhinkar inne, jag fyller varje morgon, så fyller man med en full hink under dagen räcker det tills jag kommer hem. Som sagt är det bara en kort period, imorgon kommer domen. Är hon ohalt, får hon följa med hem, och ut i liten hage en stund på dagen. Har fixat barnvakt i helgen, så jag kan bygga min hemma, men det vore skönt om de kunde gå ut i en hage med A-staket de första 2 dagarna:crazy:. Men det kommer säkerligen inte bli så...Hagen längre bort har elband, men rejälare än de jag har hemma iaf:smirk:

Vi kom överrens ibörjan, men de har börjat "glömma" mina tjejjer. Vi sa att om jag tog morgonarna tog de dagen. Igår fick jag till svar : "-Jag har faktiskt inga problem med att ta morgonen!"

Jag fodrar ju deras hästar varje dag...

Absolut inte! Undrar vad de skulle tänka om det gällde dom själva, jag menar att behandla andra som man vill bli behandlad själv.
Vad kan det ta i tid? :crazy: 1 min? allt är ju förberett!

Löjligt av dom andra tycker jag!

Kan du inte be någon specifik person att fodra dina tex kl 12 om du vet att den personen är där då, och en annan kl 16 osv. Istället för att be "alla" då är det ingen som tar ansvar för att det blir gjort, utan alla tänker att någon annan nog gör det. ¨
Tacka de personer som har hjälpt dig och gör någt för dem -hjälp dem att ta en häst från hagen eller vad som helst. Det uppskattas! ;)

Jag tycker inte du är tjurig, men jag vet ju inte om ni har gammalt groll i bagaget och du inte har hjälp dem tidigare. Min inställning är att man ser till hästarnas bästa oavsett om man äger den själv eller inte. Du har förberett så långt det går och tagit alla mornar, då tycker jag det är självklart att de andra kan hjälpa till med framlagt vatten och hö. Likaså hagen, dina hästar har ett specialbehov som borde tillgodo ses, du kan ju inte rå över skadorna. Stå på dig.

Kan du inte be någon specifik person att fodra dina tex kl 12 om du vet att den personen är där då, och en annan kl 16 osv. Istället för att be "alla" då är det ingen som tar ansvar för att det blir gjort, utan alla tänker att någon annan nog gör det. ¨
Tacka de personer som har hjälpt dig och gör någt för dem -hjälp dem att ta en häst från hagen eller vad som helst. Det uppskattas! ;)

Visst, det gör jag jämt, men igen, jag fodrar deras hästar, får jag något tack för det?

Vi är alla nya i stallet (nytt stall), så inget gammalt groll.
Det som gör mig ledsen, ingen behöver gilla mig, men tänk på hästarna

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 700
Senast: Miljon
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama