Här tycker jag det låter lite som straff. Sköter du dig inte åker du ut.....Tänk om du tar ut en häst som fungerar ypperligt tillsammans med dom andra, och trivs jättebra med dom övriga.
Synd för den hästen, men som sagt, jag splittar inte en fungerande flock för att EN häst inte beter sig som den ska. Nu har jag så små flockar så man sabbar hela flockiden med att försöka splitta. hade det rört sig om stor flock hade jag mycket väl kunnat dela på två flockar och satt kontrahenterna i varsin flock och alla är nöjda. Men jag har haft flockkonstellationer med 3 - 7 hästar och det har inte fungerat att dela, ska ge ex på det sen. Det är inte menat som ett 'straff', däremot anser jag inte att vissa individer ska behöva må dåligt för en bråkar. Handlar inte om att jag går in och plockar ut för de gör upp om rangen eller för en är väldigt ranghög och bevisar det, utan handlar om de här individerna som endera beter sig FELAKTIGT och de som VÄGRAR acceptera sin plats i flocken och MOBBAR andra hästar. T ex om häst A är högre i rang än häst B och häst A dessutom inte riktigt gillar häst B och såfort häst B kommer i närheten jagar bort den på behörigt avstånd men sedan låter den vara ifred så gör jag inget sålänge B har andra kompisar att gå med. Om häst A däremot FÖRFÖLJER häst B, jagar bort den från all mat som finns och överlag försöker trycka ner den/spöa skiten ur den och inte 'ger sig' när häst B visat att den accepterar sin rang och flyttar undan och håller sig undan, då åker häst A ut. Samma som jag beskrev foderponnyn gjorde, gjorde lömska oprovocerade utfall närhelst tillfälle gavs. Visste att hon var lägre i rang och tog inte öppet bråk, men drog sig inte för att smyga sig på det ranghögre stoet när denne stod och sov och springa fram och mata sparkar och sen springa därifrån innan stoet hann ge igen. Det beteendet vill jag inte se. Nu var det en säkerhetsaspekt eftersom det var ett högdräktigt sto också iofs.
Här är ochså några meningar där jag får en känsla av att den ska straffas. Tänk om det är så som jag misstänker i den här tråden, att den lägsta i rang ska försvara sin post. Jag har flera gånger sett det här fenomenet, eftersom jag dels har varit med om att släppa ihop hästar många gånger, och dels hållit på med fölmärrar. Den lägste blir ofta en elak jävel när en ny släpps in, men går bra tillsammans med dom övriga. Det _brukar_ nästan alltid lösa sig bra till slut, om man ger det tid, och om man vågar. Det är ju inte helt riskfritt.
Som sagt, det är inte menat som ett straff, utan det handlar om flockens trygghet och stabilitet. Sen ger jag det ALLTID tid, de måste få tid på sig att göra upp och finna sina platser och det kan alltid omprövas när nya hästar släpps in eller konstellationer ändras. Och de måste få göra upp även om det ser otäckt ut. Men i trådskrivarens fall har hon gett det tid, och det är rena mobbningstendenser där en häst inte lämnas ifred av en annan trots att den flyr och inte försöker mopsa.
Så om du hade fått bestämma i detta fall så hade valacken åkt ut ur hagen, och den utstötte fick vara kvar?
Det beror till syvene och sist på hur stor flocken är. Är det en så stor flock att det blir två vettiga flockar av att del apå två skulle jag dela den på två och sätta de två hästarna som bråkar i olika flockar. Men om det inte går, vilket vara fallet för den som skrev tråden så handlar det om att sätta den som bråkar själv eller den som är mobbad själv. Och då tar jag ut den som bråkar. I sista hand så tar jag ut den mobbade och ger en annan snäll kompis ur flocken. Det jag absolut INTE gör är ställa den MOBBADE hästen själv.
Men som sagt, jag ger dem TID först, jag säger inget om gruff inom vettiga gränser (dvs det som jaga nser faller under korrekt beteende), och jag låter gärna en ny häst bonda med en annan häst ur flocken innan BÅDA släpps in ihop igen hellre än släppa den nya hästen rakt in i en etablerad flock.
Ett exempel då jag tagit ut bråkstake är när jag hade betesinackorderingar. Min valack (dumsnäll på den tiden och feg som attans) gick med 4 ston. 2 av stona var såta vänner och hade tidvis gått med de andra två stona. Det var inga problem med hopsläppet av valacken och stona. Sen släpptes en andra valack in, som tidigare gått med ett av stona. Det varnades för att den valacken kunde vara JÄVLIG med andra valacker, och jag sa att jag provar gärna släppa in, min kommer inte bråka, men om min blir för mobbad får valacken flytta ut igen.
Så valacken släpptes in, och ganska snabbt delade min valack och den upp stona mellan sig och hade två ston var. Det gick i en vecka ungefär, sen skulle den andra valacken sno stona från min valack, och gjorde så. Jag la fortfarande inte fingrarna emellan eftersom min valack figurerade i utkanten av flocken och var accepterad av stona och gick med någon av dem lite pö om pö. Den andra valacken jagade bort honom såfort han kom nära men accepterade honom sålänge han höll sig i utkanten. Fortfarande fullt acceptabelt.
Sen for själva fan i den andra valacken och han beslöt sig för att det inte räckte med att min valack höll sig i utkanten, utan min valack skulle landsförvisas. Tilläggas ska att de hade STORA (flera hektar) hagar att vara i så ingen risk de gick varandra på nerverna elle rinte kunde hålla sig undan. Men nu dög det inte med att min valack var i utkanten av flocken, han skulle BORT helt enkelt. Så min valack höll sig hela tiden cirka 300 meter från flocken, och började vid detta laget vara ganska olycklig. Jag framhärdade dock ändå och tyckte att han får väl spotta upp sig och lära sig den hårda vägen. Det gick någon dag, sen tyckte den andra valacken att nä, vid närmare eftertanke skulle nog min valack DÖ och spöade enligt konstens regler skiten ur honom om han vågade röra sig en enda meter i hagen. När min valack i tre dagar stått och tryckt i skogen och varken vågade gå till vattnet eller röra sig eftersom han då åkte på stryk och han dessutom var livrädd när jag skulle ta in honom från hagen (dvs han var tvungen att gå igenom den) så talade jag om för den andra hästens ägare att endera så flyttade hon ut valacken i egen angränsande hage, eller så fick hon flytta ut valacken och sitt sto (det sto valacken gått med innan) till en angränsande hage. Hon valde att flytta ut valacken till egen, angränsande hage där han var fullt lugn och belåten och kurtiserade med mitt fångsto (som blev överlycklig) över stängslet till hennes hage, och kunde se alla de andra hästarna.
Att plocka ut MIN valack alldeles själv hade varit det sista jag gjort, dels för att huvudtanken med inackorderingar var att han skulle få sällskap (min andra häst gick ju i jordhage pga fång) dels för jag inte ser varför jag ska plocka ut en fungerande individ. Att splitta flocken så att valackerna fick tre ston var var ingen lösning, den hade passat mig, men den passade inte de andra. Två ston SKULLE gå ihop och det var inga problem, däremot så ville ägaren till det tredje stoet att det skulle gå ihop med de två som skulle gå ihop. (Hänger du med? =)) Således skulle då min valack få gå med ett sto i en annan hage och bråkstaken med tre ston. Då ansåg jag det bättre att bråkstaken fick gå med ett sto och min valack med tre, det var ju inte han som bråkade (han är ypperlig och ställer aldrig till problem. var ranglåg som en liten lus förr och är nu ranghög flockledare vilket han sköter utmärkt).
Men ett 'straff' är det inte tänkt som, men ser man det som ett STRAFF så anser jag ändå att det är bråkmakaren som ska straffas och inte den som OFÖRTJÄNT åker på däng hela tiden, ja.
Phu, långt blev det.
men som sagt, jag har släppt ihop MÅNGA olika konstellationer (inklusive släppt in ny häst rakt in i etablerad konstellation med valack samt sto med föl vid sidan, det gick alldeles utmärkt) och det har SÄLLAN varit problem, faktiskt bara de där gångerna det varit det.