är ja verkligen skyldig?

sommarvind

Trådstartare
ja råka ut för en bilolycka, ja fick vattenplaning och voltade av vägen med bilen. Blev sedan inlagd på sjukhus. Under denna period var ja tvungen att hitta en hyfsat snabb hundvakt till mina hundar ja och denna personen ifråga som är en gammal vän till mig. Hon fick flera tydliga tillsägelser om att inte ha hundarna lösa eftersom ja personligen tycker de är obehagligt om de skulle hända nåt när ja inte är hemma och sen så känner hon ju inte hundarna så väl. Trots detta så släpper hon båda mina hundar lösa ute i skogen och där möter dom grannens hund även den lös och en av mina hundar biter grannens hund i nacken. Hunden fick åka in och sy men nu är den åter hemma igen. Sånt här får ju absolut inte hända, och det har aldrig hänt förut men de kan ju kanske bero på att mina hundar har en helt annan respekt för mig och skulle aldrig ens tänka tanken att hitta på en sådan dumhet om ja vart närvarande. Jag försöker inte smita från nåt ansvar alls, ja är fullt medveten om att de är ja som är hundägaren och att ja bär de största ansvaret. Men jag låg medvetslös på sjukhuset när detta hände ja va ju inte där :smirk:

Trots detta polisanmäler mina ynkryggar till grannar mig trots att dom är fullt medvetna om ja ja låg inlagd på akuten och kunde omöjligt stå till svars för någonting. Är inte de fruktansvärt fult gjort? Ja skulle inte sagt om de om hunden deras blev illa skadad men de blev den inte.¨ Jag har även lovat att betala veterinär räkningen självklart det gör ja ju absolut eftersom de är min hund som skadat den. Men ja undrar rent juridiskt sätt så är de väll ja som skall betala räkningen men rent moraliskt sätt är de inte hundvakten då? Har dom inte polisanmält fel person?

Sv: är ja verkligen skyldig?

Ja, du är ansvarig för den skada som din hund orsakar även om du inte är närvarande. Det betyder att du - vilket du också säger att du ska göra :bow: - ska betala ersättning för skadan.

Dock kan du i din tur hålla hundvakten skadeståndsansvarig eftersom hon har agerat mot dina instruktioner.

Ägarna till hunden som blev biten skulle inte polisanmält händelsen, en hund som biter en annan hund utgör inte ett brott. Det är en skadeståndsfråga som regleras civilrättsligt.

Om jag får föreslå en sak rörande moralfrågan (i enlighet av professionell etiker ;)) så tycker jag att du och hundvakten kan dela på kostnaden: Det var olyckliga omständigheter, allt från din olycka till hundbettet. Men det var din hund som hon var snäll och tog hand om, men hon agerade försumligt. Det vore tråkigt om du och hundvakten skulle bli osams för en sådan här sak.

Hoppas avslutningsvis att du mår bättre efter olyckan! :)

okej :) Dom har alltså gjort fel som polisanmält mig? Det borde alltså ha räckt att ja erbjöd mig betala? Ovänner kommer vi nog olyckligtvis att förbli ja är arg och jätteebsviken på henne hon har trots allt skämt ut mig och svärtat ner mitt rykte som seriös hundägare. Men ja tror aldrig ja kan få henne att betala som mycket som ett öre på räkningen då hon anser att de är fel på hunden inte henne:smirk:

Det var ju olyckligt med ovänskapen! Att hon släppt dina hundar lösa om hon anser att det är "fel" på hundarna så har hon ju verkligen agerat försumligt.

Civilrättsligt så kan du kräva skadestånd från henne.

Ja, de har gjort fel som polisanmälde dig. Men å andra sidan så är det inte så lätt att känna till vad det är som gäller. De var säkert chockade och ville bara försäkra sig om att "bevisa" skadan, om du förstår hur jag menar?

Dessutom, det finns en paragraf i lagen om tillsyn av hundar och katter 6 § 2 st. lagen (1993:459) som dock säger att om någon har tagit emot en hund för underhåll i den mening som avses i om tillsyn av hundar och katter kan hållas strikt ansvarig - tillsammans med hundägaren - för skador orsakade av hunden. Det är förstås en bedömningsfråga om din hundvakt har tagit emot hunden för underhåll - betalning osv. (man är dagmatte/har hunddagis) tror jag måste finnas med.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

Läs speciellt
"6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.
Vad nu stadgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande."

*s* jag var först när jag började leta och skriva;)
Jag vet ett fall där en som rastade hunden var den som "åkte dit" trots att han rastade utan betalning och inte haft hunden mer än ett par minuter vid det tillfället.

Dock kan du i din tur hålla hundvakten skadeståndsansvarig eftersom hon har agerat mot dina instruktioner.

Men behöver det inte vara skriftliga instruktioner då?
Det är väl svårt för sommarvind att styrka sina instuktioner om dom är muntliga.

tycker det var ricktigt larvigt att polisanmäla dig när situationmen var som den var. Men naturlgt vis ska du ju betala men det hade du nog gjort utan en löjlig anmälan.

Enkelt svarat: Ja, du är skyldig att betala för det din hund gör, även om du inte är med vid skadetillfället.

Sedan kan ju jag personligen tycka att hundvakten borde betala en del av kostnaden.

Men behöver det inte vara skriftliga instruktioner då?
Det är väl svårt för sommarvind att styrka sina instuktioner om dom är muntliga.

Nej, det behövs inte. Vi vet att hundarna var lösa och att det var hundvakten som hade släppt dem. Hundvakten släppte hundarna lösa, det borde hon inte ha gjort om hon inte visste att hon hade superkoll på dem.

Sedan är det klart, rätten - om TS skulle välja att dra det dit - gör ju en bedömning av fallet och vad som verkar vara troligt, rätt och rimligt.

ja absolut ja ringde ju upp ägaren till den drabbade hunden så fort ja fått reda på va som hänt och så sa ja att självklart betalar ja räkningen. Då passa dom på att säga "bra, men vi har även polisanmält dig bara så du vet":smirk:

okej.. men tycker du ja skall dra detta vidare? Ja vill ju inte framstå som oseriös:crazy:

Om jag var du så skulle jag inte gå till tingsrätten, det kommer förmodligen bli för dyrt. Eftersom det bara blev en mindre skada så antar jag också att det inte är allt för mycket pengar som du behövde lägga ut.

Däremot tycker jag att du ska författa ett brev till hundvakten där du beskriver det rättsliga (och moraliska) läget och säger att du vill ha si och så mycket pengar insatta på ditt konto som ersätter halva ditt skadeståndsbelopp.

Även om du inte skulle få dina pengar så kanske det kan gå upp ett Liljeholmens att man ska vara extra försiktig när man handhar andras hundar som man inte känner fullt ut.

Jag tycker att du ska göra det som känns rätt för dig! :)

okej.. men tycker du ja skall dra detta vidare? Ja vill ju inte framstå som oseriös:crazy:

Nej, det tycker jag inte du ska göra.

Fakturera hundvakten en del av den summa du kommer att få betala och prata med grannarna och förklara läget; att du var på sjukhuset och att hundvakten släppt hundarna lösa fast du sagt att det fick hon inte göra.

okej då skall ja skriva ett brev :) bra ide då frå man sagt så mycket mer. Men då måste ja ju kunna skriva att juridsikt sätt så är hela ansvaret mitt men rent moraliskt sätt så borde hon hjälpa till att betala räkningen.?

Så här ser det ut: Hundvakten är juridiskt ansvarig för den skada som hon har orsakat dig medan du är juridiskt ansvarig för den skada som din hund har orsakat den andra hundägaren.

:)

åh jag hade blivit skogstokig. Så jäkla larvig och inte skulle de kunna vinna något på det heller.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 043
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare