Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Linda.B

Trådstartare
Personligen tycker inte jag det då den är både tuff, stark och har temperament.
Har på siståne läst många annonser där föräldrar vill köpa just en islandshäst till sina icke ridkunniga barn och många av dessa föräldrar har själva ingen häst/ridvana. Katastrof tycker jag, kan bara tänka mig hur det skulle kunna sluta.

Härom veckan läste jag en lustig annons där en mamma ville köpa " en sådandär islandsponny" För skojs skull slog jag numret och ringde upp för att höra vad hon sökte. Blev något chockad. Hon skulle ha hästen innan 13:e augusti för dottern skulle få den i födelsedagspresent, den skulle helst kosta under 5.000kr, spatt & eksem hade hon inte en blekaste aning om vad det innebar, stallplats behövdes inte, det fanns en gräsplätt bakom villan. Skrämmande.

Har islandshästen blivit lite av en trend, som chihuahuahundarna??

Sv: Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Gud hjälpe mig!! Det du berättade om är ju så man tror örona ska trilla av en. Vuxna människor som har den inställningen. Huuaah!
Men det ligger nog någonting i det du funderar kring, att islänningarna "kan vem som helst ha och rida". Tyvärr.

Jag tycker egentligen INGEN häst är en bra förstagångshäst för okunniga och orutinerade - då behöver man utbildning och kunskap inom såväl hästhållning som ridning.

Men rasens särdrag med fler gångarter (och avarter därav ;) ), temperament och vilja samt oftast starka rangkänsla gör att jag personligen anser att det är en lite mera krävande hästras. Det flotta uttrycket med framåtvilja skulle jag heller inte önska försvann från rasen.

Tankar kring just detta var uppe på ett internationellt möte vilket rapporterades i tidningen Islandshästen tidigare i år. Engelsmannen ville då hellre marknadsföra hästen med tankegångar som "are you good enough to ride an icelandic horse"?

För hästens skull - återigen oavsett ras - så är det nog trevligare med en duktig ägare också.

edit, tillägg: Men sen fattar jag inte varför man prompt MÅSTE ha en egen häst innan man har kunskaper därtill. Det ÄR ett liv vi talar om, och ibland får jag känslan att dagens konsumtionssamhälle knaprar för stora bitar av våra husdjurs livsrätt. Gäller även andra djur som hundar och katter. Och när sen ägaren tröttnar?

Så sant som det är sagt av dig ang!

Vi har pratat med någon storhäst ryttare som sagt. "När jag blir äldre så kan jag tänka mig att skaffa mig en islänning". Det skulle man då göra för att det skulle vara lättare att rida på dem.. :mad:
De skulle bara testa en gång, på en ICKE turidningshäst, en sån kan de flesta rida, även vanliga ridskolehästar.

Usch...

Att hanteras på det sättet passar ingen häst alls. Det är tur att Djurskyddsmyndigheten ställt krav på förbud av ensamhäst, synd om de viker sig lite på slutet bara (har läst lite rykten om det)..

Islandshästen enligt min erfarenhet är generellt ingen speciellt bra barnhäst, däremot kan man hitta vissa individer som kan fungera ihop med vissa individer av barn. Det rasen generellt har på plussidan är lugnet vid hanteringen.

Men en islandshäst är stark och om barnet inte rider och hanterar hästen på lämpligt sätt kan även den mest snälla häst använda den styrkan på ett farligt sätt mot ett barn som inte har styrka.

Jag kan tänka mig vissa islandshästar som lämpliga till barn, men bara under förutsättning att förälder med kunskap i både ridning och hästhantering alltid är närvarande. Och att islandshästen får leva i flock för att i övrigt trivas med livet!

I det fallet du beskrev verkar ju faktiskt inte människan ha förstått skillnaden mellan en häst och en hund......

Sprettur skrev:
De skulle bara testa en gång, på en ICKE turidningshäst, en sån kan de flesta rida, även vanliga ridskolehästar.
Rida eller "åka"?! :devil:

Islandshästen är definitivt ingen barnhäst.
Sen att dom (hästarna alltså) inte gör mer än du ber om är en annan sak....tyder på intelligens.

Ja det du beskriver vittnar på stor okunskap, all ridning utgår från hanteringen.
En dålig hantering ger en dålig ridhäst osv, ett barn har inte förmågan att kunna sätta gränser vid hantering vilket inte är så konstigt eftersm de inte har hunnit lära sig det. Barn skulle rida vissa islänningar, men lite hjälp i hanteringen funkar det annars inte.

Jag tror ändå att vi alla kan trösta oss med följande, någon islänning i den prisklassen lär det inte bli. Tyvärr kan det väl blli någon annan ras/häst som blir drabbad istället vilket skulle vara enormt tråkigt.:crazy:

*KL*

Isisen är absolut ingen nybörjarhäst över huvud taget!

visst, dom är ofta _jättesnälla_ mot barn och nybörjare, men det förutsätter att den har en kunnig ägare som hanterar den till vardags!

Min väninnas dotter lär sig rida på svärmors häst.
Dottern är 5 och töltar själv på svärmors häst, under vårat överseende självklart.

Det fantastiska med islandshästen, i alla fall de flesta jag har träffat, är känslan av trygghet som de flesta "fritidshästar" inger ovana ryttare.

Sen ska det inte stickas under stolen med att om en mer rutinerad ryttare sätter sig på svärmors häst så kan dom få sig en söt åktur när hon testar var gränserna går.

lite off topic, men islänningen är absolut ingen nybörjar / barnhäst på heltid.

Sprettur skrev:
Det skulle man då göra för att det skulle vara lättare att rida på dem...
Men en rutinerad äldre ryttare är ofta mycket kunnig.
Och Islandshästen är snällare i rörelserna mot kroppen, så det kan jag mycket väl förstå.

Jag har börjat att rida litet stor häst igen, efter massor av år på bara Islandshästar.
Och det tar på kroppen det gör det.

Tänk att fler kan tänka sälja sina älsklingar till privatpersoner med lite kunskap, än till en turridning/ridskola med stor kunskap? Har själv svårt att köpa upp hästar för alla vill sälja sin häst till privatperson. Vem säger att privatpersonen är en bättre ägare och vem kan garantera hästens välbefinnande?

Jag och min sida har ögonen på mig varje dag:eek: , alla mina hästar måste vara fräscha och pigga och glada:banana: , är dom inte det får jag dåligt rykte. En privatperson som står i ett stort stall kan i princip bete sig hur som helst, låta hästen stå i flera dagar för att senare på helgen köra galopp race med kompisarna, men då säger ingen någonting för det är ju deras ensak, visst snackas det men ingen säger ifrån.:mad: Det är min egen erfarenhet och det händer ofta runt om oss men ingen säger något. Jag sa ifrån och då minsann lägger man näsan i blöt och inte får man någon backup heller... Konstigt egentligen för här på forumet verkar vi ju ha hästens välmående som prioritering.:confused:

Jag har två hästar som jag har kort på innan köpet och jag ska säga er att bägge hästarna är jag så stolt över så jag spricker.:love: Bägge var privatägda innan men här på min ridskola har de fina muskler och på "rätt" ställe och de är lyckliga och ompysslade men de har sin privata tid då de får vara i fred och inget spring. Eksemhästarna är speciellt fina, bägge med lång man och de hade de inte innan.

Konstigt va?

Alla ridskolor är ju inte som min förstås, men man ska ta reda på fakta innan man säljer/köper häst och det ligger ju i ens eget intresse att hästen får det bra.;)

Mvh Malin

Jag vet inte det ja, min mamma tyckte i alla fall att det var bra att jag red ponny och vanlig häst på ridskola innan jag senare blev islandshästmänniska.
Jag tycker nog inte att islandshästen är en nybörjarhäst direkt, men det är väl egentligen upp till var och en att avgöra saken.

de e jobbigt med folk som tror att dom är lätta att rida :mad:
Min kompis hade bara "åkt" häst på turridning innan, men efter att hon ridit min häst och jag förklarade hur hon skulle göra för att få ren tölt så har hon varit tyst ;)

Självklart är det ju som alltid, olika från häst till häst. Jag tror inte att man kan säga att Islandshästarna är tuffare än ex. ponnyer generellt sett, för inom båda kategorierna har vi ju både skogsluffartyperna som "vem som helst" kan rida, samt tävlingsindivider som kanske är heta och nervösa som inte alls passar nybörjare. Dock är det så, enligt mina erfarenheter, att islänningar _ofta_ är mer energiska och mer "häst" än en ponny. Dessutom fattar väl vem som helst att det är svårare att hålla reda på 4-5 gångarter (inkl. grisepass) än tre?:rofl: Särskilt om hästen gärna blandar ihop dem.

Det roligaste jag varit med om på tal om detta, var när en i vårt stall anordnade dressyrkurs och fick låna vår bana för det. Då var det en tjock white-trash tant som var här o red med sin stora dressyrhäst(som var sävligast i stan) och hon hade sin rundlagda lilla dotter med (i 9-10årssnåret). Sen efter kursen skulle några av oss islandsryttare rida ut en sväng, varpå tanten utbrister; "Men vad mysigt, kan inte min dotter få låna en såndär islandsmaskin och åka med?:) " ... Av nån anledning lånade mamma ut vår snälla gammelkille åt henne så hon fick "åka" med.. Skulle varit kul om vi gett henne någon av de lite mer nerviga pållarna:devil:

Personligen tycker jag inte att en Islandshäst är någon nybörjarhäst. Dom är starka, envisa och oftast ett väldigt temprament. Själv började jag mina första år inom ridningen just med Islandshästar. Jag hamnade tyvär i helt fel stall. I stort sett var det bara upp på hästen så fort som möjligt, tölta lite, ut i skogen en liten stund och av igen, sen var lektionen slut. Och varje gång på lektionerna stod våran ridlärare och pratade skit i ett hörn i paddocken utan att se till oss som red, och hade i stort sett ingen ridvana. Hästarna var heller inte så trevliga, vilket jag är säker på att det var ägarens fel. För ett halvår innan jag slutade, köpte dom in en valack som var jättesnäll, men när jag slutade i det stallet var han precis som dom andra hästarna, han bråkade hela tiden...

Venus_in_Furs skrev:
Självklart är det ju som alltid, olika från häst till häst. Jag tror inte att man kan säga att Islandshästarna är tuffare än ex. ponnyer generellt sett, för inom båda kategorierna har vi ju både skogsluffartyperna som "vem som helst" kan rida, samt tävlingsindivider som kanske är heta och nervösa som inte alls passar nybörjare. Dock är det så, enligt mina erfarenheter, att islänningar _ofta_ är mer energiska och mer "häst" än en ponny. Dessutom fattar väl vem som helst att det är svårare att hålla reda på 4-5 gångarter (inkl. grisepass) än tre?:rofl: Särskilt om hästen gärna blandar ihop dem.

Det är helt som du säger beroende på individ. På Island används inte sällan en snäll islandshäst som barnpassare mer eller mindre som den lilla 2-3-åring får rida på. De anses vara de riktiga pärlorna!

Visst kan man köpa en häst till sitt nybörjarbarn om man är hästkunnig själv och lär ut skötsel och ridning samt övervakar det hela. Och hittar man då en riktigt trevlig och godmodig islänning med 4 rena gångarter, så är den ypperlig. Jag har haft mer än en islänning som varit så här snäll i min ägo. Eller lånat.

Lånade en 3-gångare som yngste sonen travade fram och tillbaka på lång tygel och skrattande emedan han studsade i sadeln för det var roligare än att rida lätt! :D Och hästen såg ut att ha lika kul! :smirk: Sålde idiotiskt nog mitt naturtöltande sto som alla, som int vägde för mycket, kunde rida. Hon var nämligen inte av den grövre typen. 5-årshingsten jag har och håller på att rida in, stannar om han misstänker det minsta att jag håller på att tappa balansen. Han är inte så framåt i rundpaddocken men enormt snäll.

Mao är det inte mer fel med en islandshäst än någon annan ras. Och gångarterna är i regel mjukare. Däremot är det mer att hålla reda på eftersom det är fler gångarter och det krävs en islandskunnig vuxen alltid i närheten! Det finns många underbara turridnings- och ridskolehästar som är av islandsras men de är oftast importerade från Island. Det är nämligen inte samma gårdar som avlar lugna familjehästar som de som avlar sporthästar och använder toppstammade hingstar med hög blup.

Man får det man avlar och i Sverige finns det inte den möjligheten att avla på icke bedömda hingstar utom i bilageregistret. Eftersom familjehästarna inte är lika inkomstbringande och det dessutom kostar extra att regga i bilagan, 6500 + DNA-tester på 2250 jämfört med 800 för grundstamboksregistreringen och hästen får sämre status, så är det endast pållar för egen del som tillverkas. Vill man köpa en familjehäst får man importera från Island eller Danmark, där man haft en lite annoorlunda syn på lynnet. De svenskavlade familjehästarna finns visst, men de är tämligen sällsynta. Och då pratar jag om de som kan gå lektion i en paddock och lyda de minsta utan vuxen ledare och som småttingarna kan rida ut själva med vuxen till häst i sällskap, och känna sig trygga. Det finns en massa som kallas familjehäst men som kräver en familj bestående av mer erfarna och bestämda ryttare. Jag pratar om den pålitliga barnhästen, den som på Island används som "barnpassare" och som gör att man vågar ta med minstingen ut på familjeutflykten eller när man driver in fåren, kona eller hästarna!

Senast ändrad av en moderator:

IslandsMalin skrev:
Tänk att fler kan tänka sälja sina älsklingar till privatpersoner med lite kunskap, än till en turridning/ridskola med stor kunskap? Har själv svårt att köpa upp hästar för alla vill sälja sin häst till privatperson. Vem säger att privatpersonen är en bättre ägare och vem kan garantera hästens välbefinnande?

Jag och min sida har ögonen på mig varje dag:eek: , alla mina hästar måste vara fräscha och pigga och glada:banana: , är dom inte det får jag dåligt rykte. En privatperson som står i ett stort stall kan i princip bete sig hur som helst, låta hästen stå i flera dagar för att senare på helgen köra galopp race med kompisarna, men då säger ingen någonting för det är ju deras ensak, visst snackas det men ingen säger ifrån.:mad: Det är min egen erfarenhet och det händer ofta runt om oss men ingen säger något. Jag sa ifrån och då minsann lägger man näsan i blöt och inte får man någon backup heller... Konstigt egentligen för här på forumet verkar vi ju ha hästens välmående som prioritering.:confused:

Jag har två hästar som jag har kort på innan köpet och jag ska säga er att bägge hästarna är jag så stolt över så jag spricker.:love: Bägge var privatägda innan men här på min ridskola har de fina muskler och på "rätt" ställe och de är lyckliga och ompysslade men de har sin privata tid då de får vara i fred och inget spring. Eksemhästarna är speciellt fina, bägge med lång man och de hade de inte innan.

Konstigt va?

Alla ridskolor är ju inte som min förstås, men man ska ta reda på fakta innan man säljer/köper häst och det ligger ju i ens eget intresse att hästen får det bra.;)

Mvh Malin

Jag sålde min kille nu, för knappt en månad sedan, han gick till ridverksamhet, och hon som sålde honom åt mig fick i uppdrag att i första hand sälja honom dit, i andra hand till privatperson, eftersom man har då mindre koll... han trivs kanon nu:banana:

Det är förstkräckligt vad du tjatar om dessa kostnader.
Och så glömmer du att berätta att man sluppit betala hingstlicensen, stoavgiften och inte haft några språngrullor att sköta.
Du jämför fel saker.
Om du skall göra en korrekt ekonomisk jämförelse så måste du ta upp alla kostnaderna för att avla på godkänd hingst.
Dels med hingstlicens och språngrullor och dels utan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka