Är hundar rädda för ormar, eller attraheras dom?

N

Nozer

Blev lite nyfiken på det idag...
Var ute o gick med vovven, o ser längre fram i gräset att ngt slingrar sig. Bort med hunden fort som f*n innan han ens märker ngt.

Men frågan som dyker upp direkt är:
Blir hundarna rädda o hoppar iväg om dom ser "slangen", eller blir dom nyfikna o sen e det kört?
Tänker om ormbett är mer olyckliga omständigheter att hunden kommit för nära av misstag, eller om dom ska fram o leka med den, o ormen klipper till då?

/Tobbe

Sv: Är hundar rädda för ormar, eller attraheras dom?

Min första hund, (som bor kvar hemme hos mor och far) har blivit ormbiten 3 gånger.
2 gånger på nosen och en gång under hakan, så han har helt enkelt varit nyfiken på ormen och hunnit se den före oss och blivit lite för närgången.

Såg också en huggorm i skogen idag, jag slet med mig hundarna fort som f**n och tog en promenad längs landsvägen istället. (extremt huggormsrädd)!

Han lärde sig inte av sina misstag kan man säga ;)

Jag tror det kan vara olika. Ibland går de ju bara förbi en orm utan att de inte ser den. Och ibland vill de gärna kika vad det är som rör sig.
Jag har peppar peppar klarat mig ifrån hundar som blivit bitna.

Har för mig jag hört att bli biten i ett ben är det farligaste för en hund, men vet inte om det är sant.

Nej....:angel: Jag vet inte om hundar förstår att dom blir bitna av ormen, då det går väldigt snabbt och smärtan kommer inte omedelbart.

Första gången förstod vi inte att han blivit biten förrns hela hakan och halsen svullnat upp och han gömde sig under sängen och kräktes.

Dom andra gångerna såg vi ormen och blod-dropparna på nosen, så då var vi snabba in till vet. Men det var ingen fara någon av gångerna.

Nu är han gammal och långsam, så han har inte blivit biten på många år :)

Ja, så är det säkert. Det tänkte jag inte på.

Min hund är då inte rädd för ormar. fick dra bort den från en hugg orm i soimras då hon skulle käka upp den (!) ormen högg men träffade aldrig.

Min första hund, (som bor kvar hemme hos mor och far) har blivit ormbiten 3 gånger.
2 gånger på nosen och en gång under hakan, så han har helt enkelt varit nyfiken på ormen och hunnit se den före oss och blivit lite för närgången.

Såg också en huggorm i skogen idag, jag slet med mig hundarna fort som f**n och tog en promenad längs landsvägen istället. (extremt huggormsrädd)!

:eek: Huggormar är läbbiga. Hemma hos oss krälar dom överallt på landsvägen så inte ens där är man säker att gå med vovvarna för dom kommer upp ur dikeskanten helt plötsligt framför en. :mad: Det är det värsta med våren och sommaren med alla dessa ormar...fy faaan.

Min gamla vov var inte heller rädd för ormar. Kom på henne nån gång med att stå och flämta på en trött huggis. Men hon blev aldrig biten.

:eek: Huggormar är läbbiga. Hemma hos oss krälar dom överallt på landsvägen så inte ens där är man säker att gå med vovvarna för dom kommer upp ur dikeskanten helt plötsligt framför en. :mad: Det är det värsta med våren och sommaren med alla dessa ormar...fy faaan.

Snacka om o överdriva det hela. O det fanns så extremt mycket orm så skulle vi i sverige knappast behöva oroa oss om ormarnas existens då men det blir svårare o svårare för våra svenska reptiler o leva här.Så därför är det lite överdrivet att dom kryllar som likmask kring en överkörd grävling.

Sen varje år på våren har jag med hunden o söker huggorm och aldrig blivit biten o vi tillsammans har säkert sett par hundra huggormar o säkert dubbelt så mycket snok.

Snacka om o överdriva det hela. O det fanns så extremt mycket orm så skulle vi i sverige knappast behöva oroa oss om ormarnas existens då men det blir svårare o svårare för våra svenska reptiler o leva här.Så därför är det lite överdrivet att dom kryllar som likmask kring en överkörd grävling.

Sen varje år på våren har jag med hunden o söker huggorm och aldrig blivit biten o vi tillsammans har säkert sett par hundra huggormar o säkert dubbelt så mycket snok.

Du är ju välkommen ut att skåda dom själv om du vill men jag tycker du verkar vara en riktig besserwisser, allt och alla ska du hugga på.
Skaffa dig ett liv istället, du har ju en härlig Rottis att ägna dig åt så låt folk skriva det dom vill i trådarna utan att få höra dina fåniga kommentarer istället

Blev lite nyfiken på det idag...
Var ute o gick med vovven, o ser längre fram i gräset att ngt slingrar sig. Bort med hunden fort som f*n innan han ens märker ngt.

Men frågan som dyker upp direkt är:
Blir hundarna rädda o hoppar iväg om dom ser "slangen", eller blir dom nyfikna o sen e det kört?
Tänker om ormbett är mer olyckliga omständigheter att hunden kommit för nära av misstag, eller om dom ska fram o leka med den, o ormen klipper till då?

/Tobbe

Det beror nog på hund. Min gamla flat försökte för flera år sedan få tag på något under lekstugan. Jag trodde att det var en okänd katt som spottade och fräste (våra gillade ju hunden) och sa naturligtvis åt honom att låta katten vara ifred. Några minuter senare när jag tittade på honom satt han och hängde med huvudet dreglade och hade en nos som var 10 nummer större än vanligt. Ilfart till djurkliniken för kortisonbehandling. När vi kom fram hade han både hjärt- och njursvikt och var okontaktbar. Som tur var repade han sig, men inte f-n blev han rädd för ormar. Han försökte apportera dem hela resten av sitt liv :eek:

Du är ju välkommen ut att skåda dom själv om du vill men jag tycker du verkar vara en riktig besserwisser, allt och alla ska du hugga på.
Skaffa dig ett liv istället, du har ju en härlig Rottis att ägna dig åt så låt folk skriva det dom vill i trådarna utan att få höra dina fåniga kommentarer istället

Jag är absolut ingen besserwisser, Jag tycker det är trist när folk överdriver allt. Visst kan det finnas en del på våren när ormarna kryper ur sin vinterhåla men det är ju inte så att det finns 100tals huggormar som slingrar över allt. Snok kan det vara en del men dom är ju totalt harmlösa så det är ju knappast nåt problem. Sen är det ju så att ormarna är garanterat mer rädd för dom än du är för dom även om du har panik när du ser en så har dom garanterat ännu mer panik.

Vad har det med att jag har härliga hundar jag kan inte hålla på mer med dom än jag gör.

Min hund verkar inte vara rädd för ormar men inte heller så intresserad. Vi var ute och gick på en skogstig när hon hoppade över en orm. Problemet var då att jag inte vågade hoppa över och inte gå runt eftersom det var massor av gräs på sidorna. Hunden fick sätta sig på andra sidan och jag stod och grät på andra sida, ringde pappa som trodde Nelly blivit biten och höll på att dö. När han kom fram till oss hade ormen slingrat vidare för typ 5 minuter sedan men jag vågade inte gå:rofl:

Så nej min hund är inte rädd för ormar men jag:angel:

Usch, går det så fort?

Ute på mitt sommarställe finns det mycket huggorm och det är flera mil till närmsta veterinär.. :eek:

Usch, går det så fort?

Ute på mitt sommarställe finns det mycket huggorm och det är flera mil till närmsta veterinär.. :eek:

Han fick en stark allergisk reaktion, vilket inte är så vanligt. Efter det fick jag dock kortison utskrivet innan säsongen började för att slippa förlora honom vid allergichock. nu behövde jag aldrig använda det eftersom han blev aldrig mer blev biten. Jag hade ögonen med mig efter första vändan. ;) Några gånger var jag dock tacksam att jag hade ordentlig lydnad på min hund. Jäkla apportör....:D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 513
Senast: Ragdoll
·
O
Övr. Hund Måste bara få något bra tips och råd. Idag vid 12 tiden så hör jag hur grannens hund högst upp skäller, gnisslar, o har sig, tänker...
Svar
15
· Visningar
1 280
Senast: Mysgrisen
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 230
Senast: yennork
·
N
Övr. Hund Vi har ett litet delikat problem här hemmavid... För ett par år sedan kom en missbrukare på besök när vi hade fest. Folk stod ute på...
Svar
15
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka