Är hon dräktig?

Sofian

Trådstartare
Jag har en kaninhona här hemma på fem år. Nu på somrarna när det är varmt går hon lös ute på dagarna och hälsar ofta på sin "fästman" i buren hos grannen. För några veckor sen rymmde hanen samtidigt som min hona var där.
Under de senaste dagarna har hon börjat vara hemma oftare och sitter i buren och gräver titt som tätt. I går kännde jag på henne om jag skulle känna någon rund mage men så rund är den inte. Jag stängde in henne i buren och hon låg och små sov hela dagen. Såg allmännt trött ut när jag kom men åt iaf en del mat. Jag har tittat till henne under kvällen och morgonen nu och hon verkar betydligt piggare igen.
Till saken hör att hon var med om detta även förra året med en annan hane, en äldre. Det blev en unge den gången som var dödfödd. Kan det vara något liknande på gång den här gången?

Jag har lagt in massvis med halm och hö som hon kan bädda med, vad säger ni? tror ni att hon är dräktig?? Kan det va så att anledningen till att hon var så slut igår var att hon fått värkar? fungerar det så på kaniner?
Sist med den dödfödda ungen satt hon och "krummade" hela dagen men något sånt har hon inte gjort nu.

Ni som kan det här, hur fungerar det? :confused:

hon kan vara dräktig, de sista 2 el sista veckan blir de tröttare. om hon får problem igen tex dödfödd stor unge ska hon inte utsättas för parning igen!! hon är ju gammal oxå. hon hade ju uppenbarligen problem föda den döda ungen förra gången, då de inte krummar hela dagen annars utan föder 5 st på 10-20 min annars.

Bra, då vet jag iaf hur det ligger till. Det var aldrig min mening att ha henne parad någon utav gångerna då jag vet att hon är äldre. Nu är det som det är och jag hoppas hon ska klara sig ur det här välbehållen.

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama