Jag upplever inte att man behöver klicka eller att det är det bästa sättet. Det finns så mycket biomekanik, nerver, reflexer, muskelkedjor etc man kan nyttja på ett sätt som blir behagligt för hästen. Och tydligt!Det du skriver här om att det snarare är en teknikfråga får mig att fundera på om inte positiv förstärkning med klicker (och belöning) vore en mycket effektivare inlärningsmetod med just sådana saker. Med klicker är otroligt effektivt och enkelt att träna fram EXAKT vad man menar. Detta är något man har testat på människor med, det går fortare eftersom man kan förstärka en sak så mycket mer exakt.
Då behöver man heller inte fundera på om hästen är rädd för att prova sig fram, eller rädd för att misslyckas - för hela grunden ligger liksom på att hästen SKA prova sig fram. Lär man hästen det att när klickern åker fram så provar vi nya saker så känns det som att man kan lära dem nya rörelser otroligt fort. Kanske att vissa hästar kan bli lite för exalterade, precis som med hundar. Men det går ju också att lösa.
Jag är inte emot klicker, shaping och R+ etc.
Men i just dressyren vill jag ha respons på hjälpen och av den responsen i känslan läsa av hur det är fysiskt med hästen. Och se till att jag jobbar med rätt ”reflexer” i hästen.
Tar man dem för hand och är känslig själv i hjälperna, frontar lugn och positiv energi så brukar man kunna få dem att tex våga dra ner tempot för att hitta balansen i först sidled och sedan fram/bak. Om man är lite avvaktande och ger dem rum och plats så brukar de rätt fort känna det.
Jag vill att de svarar på en hjälp man kan ha i sadeln/även på tävling tex.
Samma om man tex vill lära in samling eller finlira med piaffens kvalitet tex. Man ger dem utrymme att göra rätt och skiter i om de sätter sig för mkt, tappar takten etc. Det kommer om du kan använda dina övningar.
Sen har jag absolut gett min häst godis ibland kvickt vid extra bra tex piaff etc. Eller haft klistund. Men försöken att göra rätt har varit på hjälp och belöning lite för fördröjd för klickereffekt.
Sorry jordens sämsta förklaring efter lååång dag av att hålla låda. Just idag om en hel del sånt här och om att jag tycker man har en skyldighet att försöka lära sig läsa av hästar om vi ska hålla på med dem. Men måste kunna se när man är ok utanför komfortzon eller för långt över gränsen, om hästen är stressad och varför etc. Kan man läsa av dem så bör man kunna lära sig att veta om hästen är nöjd i att arbeta eller bara tvingad dit utan större synliga protester.