QueenLilith
Trådstartare
Denna video från Isabell Werth klinik blev delat på Facebook. Jag får ont i magen av den sortens ridning. Det är verkligen inte roligt att se på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad reagerar du på?
Denna video från Isabell Werth klinik blev delat på Facebook. Jag får ont i magen av den sortens ridning. Det är verkligen inte roligt att se på
Om jag inte missminner mig är det hon som lagt upp videos på Cesar Parra
Rollkuren?Vad reagerar du på?
Men alltså jag vet inte jag, den är ju rejält bakom lod, men det ser inte ut som att hon aktivt vill rida den så. Däremot så verkar de vara helt ok med att den hamnar där och hänger i handen och det rimmar lite illa med idealet.
Det är inte automatiskt rollkur bara för att hästen går med näsan långt bakom lod, rollkur är en teknik där du drar näsan dit med flit. Hon ser mest bara ut att inte kunna rida ut formen, tycker jag.Rollkuren?
Jag skulle inte kalla detta för rollkur men definitivt mycket bakom lod. Speciellt vid det lite mer jobbigare momenten så drar hästen in nosen ännu mer. Förutom det ser det ganska lösgjort ut.Rollkuren?
Man hade ju gärna sett iallafall nåt mer uppresande tygeltag från ryttaren, hon försöker lätta ur lite vad jag såg men inte mycket. Men jag upplever att många ryttare speciellt i USA (fast även här) tycker att äsch det är inte så farligt att den blir jättebakom lod, det är en styrkefråga osv och så rider de vidare.Jag skulle inte kalla detta för rollkur men definitivt mycket bakom lod. Speciellt vid det lite mer jobbigare momenten så drar hästen in nosen ännu mer. Förutom det ser det ganska lösgjort ut.
Om hästen, som utbildats av "the Queen of dressage" (som dessutom är känd för att rida rollkur) naturligt hamnar där i arbetet och IW inte ens på en clinic inför massor med människor gör mycket för att få den att arbeta korrekt, så undrar i alla fall jag hur hästen utbildas hemma.Men alltså jag vet inte jag, den är ju rejält bakom lod, men det ser inte ut som att hon aktivt vill rida den så. Däremot så verkar de vara helt ok med att den hamnar där och hänger i handen och det rimmar lite illa med idealet.
Men i hennes ridning, det vet jag inte om jag har så mycket emot? Det varken dras eller sparkas, sen är det inte speciellt bra formmässigt men vi kom väl fram till förr att man måste få vara dålig bara man inte är dum?
Fast det är väl inte Isabell som utbildat den hästen, det är ju ryttaren?Om hästen, som utbildats av "the Queen of dressage" (som dessutom är känd för att rida rollkur) naturligt hamnar där i arbetet och IW inte ens på en clinic inför massor med människor gör mycket för att få den att arbeta korrekt, så undrar i alla fall jag hur hästen utbildas hemma.
Hästen hon rider på filmen har hon ridit tidigare, men vet inte hur länge sedanFast det är väl inte Isabell som utbildat den hästen, det är ju ryttaren?
Aha, det hade jag ingen aning om!Hästen hon rider på filmen har hon ridit tidigare, men vet inte hur länge sedan
Jag tycker att den ser väldigt indragen ut, att handen inte tillåter annan form. Inte att det är den formen hästen väljer själv. Provade att pausa filmen några gånger, där ser hästen ut att vara i framvikt i nästan samtliga stillbilder. Men jag rider inte ens längre så det är kanske normalt att det ser ut såhär idag. Min synpunkt ligger i hur en amatör ser vad man visar upp för publik. Övningens syfte är inte glasklart för en sådan som mig.Det är inte automatiskt rollkur bara för att hästen går med näsan långt bakom lod, rollkur är en teknik där du drar näsan dit med flit. Hon ser mest bara ut att inte kunna rida ut formen, tycker jag.
Nej det är inte normalt eller bra, eller ens önskvärt, jag ville bara mena att vara för att det är en dålig form behöver det inte vara rollkur. Då hade den varit ännu mer hopknycklad.Jag tycker att den ser väldigt indragen ut, att handen inte tillåter annan form. Inte att det är den formen hästen väljer själv. Provade att pausa filmen några gånger, där ser hästen ut att vara i framvikt i nästan samtliga stillbilder. Men jag rider inte ens längre så det är kanske normalt att det ser ut såhär idag. Min synpunkt ligger i hur en amatör ser vad man visar upp för publik. Övningens syfte är inte glasklart för en sådan som mig.Visa bifogad fil 138362
Det går, tyvärr…På några av stillbilderna är det i princip ingen luft mellan huvud och hals. Hur kan man knycka ihop mer?
Visa bifogad fil 138363
Jag tycker hästen strävar efter att lägga sig så nära bogen som den sannolikt brukar ridas. KL Tycker helt enkelt det ser för jävligt ut med nosen så nära bringan , men men en gång hårdför och tuff ryttare- ränderna går aldrig ur.Det är inte automatiskt rollkur bara för att hästen går med näsan långt bakom lod, rollkur är en teknik där du drar näsan dit med flit. Hon ser mest bara ut att inte kunna rida ut formen, tycker jag.
Var inte det Jessica Hogan? Tack för det jobbet säger jag bara . Vilken vidrig människa hon satte dit. Och många har inte trott att det gått o tvinga hästar med våld.Om jag inte missminner mig är det hon som lagt upp videos på Cesar Parra