Håller med till stor del! Men jag hade gärna sett hela passet, blev det bättre mot slutet när hon fick hästen mer genom och på hjälperna? Eller var hon fullt nöjd med den där formen hela passet?Jag tillhör dem som blir väldigt förvånad över försvaret för filmen på IW på clinicen?
Det nämns ursäkter (ny häst, ung häst, svag häst, spänd häst) men är det ursäkt för att göra saker de tydligen inte klarar av på ett bra sätt?
Hade de inget annat de kunde visa på clinicen som hade visat god ridning på en glad och avspänd häst?
Om jag ridit clinic, jo men det har jag faktiskt gjort. Inte kunde jag visa passage och hästen var absolut spänd och svettades rejält men ändå red jag den inte med nosen i halsen. Numera ställer jag inte upp på clinics vi väljer bara tävlingar som mina hästar är relativt avspända på, just för att jag tycker illa om att ha dem spända och skrämda.
Jag har dessutom en (annan) häst som verkligen flyr genom att hamna bakom hand och bakom lod, och jag har inte en enda VM medalj. Tror dessutom jag lagt ut mer filmer på sociala medier än IW och jag tror ändå inte att det går att hitta två minuter där min häst är så mycket bakom.
Och nej, jag rider inte passage. Skulle jag rida passage kanske hästen hade hamnat med nosen i bringan, vem vet?
Ingen vet, just för att jag inte ger mig på sådant där hästen skulle behöva visa så mycket dåliga beteenden….
Så nej jag ser ursäkt för att se en sån film från en proffsryttare på en clinic. Hade hon visat skänkelvikningar under lättridning hade nosen nog inte hamnat där och det hade väl varit rimligt att då välja att göra det istället?
Varför normalisera och ”bjuda publik” på saker som inte är bra?
Jag håller med om att det otroligt illa ut på filmen, försvarar det inte alls. Men det är också knepigt att ta typ 30 sek från ett helt pass och göra en helhetsbedömning. Så det enda jag tycker man kan säga är att på det där klippet ser det otroligt illa ut.
Jag är inget fan av IW sedan innan och den här masterclassen känns så vansinnigt tondöv