Är Happy Hoof gott? Annat förslag på god dietmat?

Alexandra_W

Trådstartare
Lillen börjar tycka att lucernet är ganska 'blaha' att äta sin medicin i nu. Så jag skulle behöva förslag på något gott att blanda med. Och medicin eller ej, så får han välja tar han silaget förre lucernet, så - något gott vore bra att komma på oavsett =)

Spillers Happy Hoof, ni som ger det - tycker era hästar det är gott?

Annat förslag på foder med låg MJ och helst 'socker- och stärkelsefritt', men så lågt som möjligt i socker och stärkelse.

Imorse fick jag muta med lite linklipellets, men det var sådär gott det med så fungerar nog inte så länge.

Sv: Är Happy Hoof gott? Annat förslag på god dietmat?

Spillers var det äckligaste lucern jag handlat nån gång. Men allt är ju smaksak, men både jag och dåvarande häst tyckte samma sak.

Det luktade torr tobak och det var stickit och lite flygigt med otrevlig struktur och jag fick ge bort allt ihopa, men det var den sorten som då innehöll enbart sojaolja.

Den här sorten med så mycket mer i är troligen mycket smakligare. Men är det så vettigt att ge nåt med både vitlök och sojaolja i till honom då han reagerade på sojan?

Senast ändrad:

Sojaolja reagerar han inte på, eller har inte gjort tidigare iaf, är ju det i green powers lucernhack med. Men helst hade jag velat hitta något 'renare', men HH var det första/enda jag kom att tänka på? Det blir ju dock ganska liten mängd så vitlöken te x borde blir i minidos.

Men andra förslag mottages tacksamt som sagt, men HH var det jag själv kunde komma på (och veta att jag får tag i)

Spillers Happy Hoof, ni som ger det - tycker era hästar det är gott?

Japp, min lilla "kräsen-maja" har älskat det varje dag i över ett år nu :)! Den stora har någon gång fått smaka en näve, och också hon verkar tycka att det är smakligt.

Någon som har svenska näringsvärden för Spillers foder? Orkar inte räkna om :angel:

Det jag tänker närmast på är Safe and Sound från D&H. Minns inte nu om det innehåller en pyttemängd melass eller inte, men förövrigt lite mer ingredienser som kan vara positiva till en IR häst som lätt kan få inflammatoriska reaktioner i kroppen.

Allt foder med vitlök även i liten mängd är jag avig mot.

Allt foder med vitlök även i liten mängd är jag avig mot.

Jag med egentligen. Jag tänker inte sitta och försvara Happy Hoof, och säga att det är världens bästa hästfoder, men för min lilla häst har det varit ett mirakelmedel. Av någon anledning...

D&H går inte få tag på häruppe.

Jag gillar inte heller vitlök i foder, men samtidigt så om så ats äga det enda 'vettiga' förslaget, dvs som är hyfsat vad jag söker, går få tag på osv har en liten mängd vitlök - så jag är inte så rädd för vitlöken som blir av 2 nävar foder/dag.

Men helst skulle jag som sagt vilja ha ett renare (halm etc har jag ju redan sas) och mer/helt sockerfritt alt, men det är ju inte riktigt lätt att hitta.

Senast ändrad:

Jag hittar inte ?? :confused:
Det står om fodret där, men inte vad det innehåller..

Kanske tagit bort det då, orkar inte kolla. Förr fanns det iaf. Men vad ska du räkna om, du brukar ju köra via NRC säger du, och då blir ju värdena rätt?

Men maila svenska foder annars, så borde du enkelt kunna få de svenska =)

För jag räknar inte bara åt mig själv och de jag räknar åt vill ha på svenska ;)
Nej, då går det fortare att räkna om det, hade väl mest tänk vara lite lat om någon redan visst vad det innehöll.

Ah, då är jag med. Men bettysmatte kanske har dem på säcken, annars brukar svenska foder vara rätt bra på att svara på mail med frågor =)

Dock, jag ser ingen egentlig plats för HH annat än som godis, eller som i bettysmattes fall. För det är ju tyvärr bara faslig dyr, smaksatt halm. Och melassat. Finns en gammal tråd om det, där Spiller själva angav att det är 5% moglo eller vad det heter, en blandning av melass och sojaolja. Och med tanke på när det kommer i innehållsförteckningen, så är det i princip 'bara' halm i fodret. Som de lyckats hotta upp MJ på rätt rejält och 'smaksatt' i princip.

De har av någon djävulsk anledning angett råvarorna i FEL ordning i 'reklamen'. På säcken är det en helt annan sammansättning. Kan vara bra att veta om man ska räkna med det, att det är tämligen lätt ersättningsbart. Sen kan ju smakfaktorn spela stor roll med.

Nej, inget på säcken. Jag har använt värden från Spillers hemsida. Och, ja, jag håller med om innehållet. "Nutritionally improved straw" står först, så det är väl det som det är mest av i säcken. Men fråga mig inte varför hästen älskar det och varför hon har blivit så fin på det...:crazy: Ja, det är rätt dyrt men nu när hon får ungefär 0,5 kg/dag i stället för 1 kg känns det inte betungande.

Jo, jag förstår ju absolut varför du ger det. Och skulle ge det i samma sits.

Men just rent allmänt om man ska räkna en foderstat, så är det inte det första jag skulle 'räkna med'.

Sen, i slutänden är det ju som med allt annat i hästeriet: Hästen väljer, matte betalar och försöker se glad ut :devil:

Jag tycker att HH verkar vara halm i dyr förpackning. Men jag förstår att du ger det bm eftersom det fungerar. Nu har jag glömt exakt vad det innehåller men det är antagligen berikat med de näringsämnen som behövs. Jag har ingen erfarenhet alls av Spillers foder.

Innehåll:
A unique blend of oat straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil with added vitamins and minerals.

Inget jag precis hade valt om inte min vet hade rekommenderat det åt mig, men nu är jag glad att jag provade :)!

Om man läser lite bland brev från hästägare på Spillers finns det bland annat ett från en ägare med en gammal Cushings-ponny. Hon hade svårt för att hitta ett foder som fungerade, och hästen gick ner i vikt, men med Happy Hoof mår den bra igen (normalvikt, fin i pälsen, pigg etc.). Cloetta har ju inte Cushings, men någon slags ämnesomsättningsproblem har/hade hon nog, och jag har egentligen sett samma förändring i henne också. Hon var INTE fin när hon fick fång - underviktig, ruggig i pälsen, etc. - men nu är hon en helt annan häst. Om det är pga Happy Hoof ska jag låta vara osagt, och jag tror verkligen inte på "mirakelfoder", men hon blev fin och håller sig fin nu...

Senast ändrad:

Nejdå, ingen cykling. Iofs är det också skitsvårt att få tag på, men man kan ju vattna ur betfor. Dock gillar han inte det (fast det kunde inte du veta), han äter det, men ungefär som lucernet, dvs silage är godare.

Liknande trådar

Foder & Strö (Om moderator tycker det passar bättre i fångtråden så flytta det dit). I fångtråden har vissa goda erfarenheter av HH. Då jag av en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka