Är Happy Hoof gott? Annat förslag på god dietmat?

Sv: Är Happy Hoof gott? Annat förslag på god dietmat?

Ah, det är fortfarande rätt långt åka iofs, men samma sak kvarstår är jag rädd, att han inte tycker det är så gott. OM jag inte minns fel (länge sen nu) så tyckte han ungefär lika om melasserad betfor.

Jag TROR, men obs tror, att han eg tycker bättre om torr mat än blöt. Tidigare innan fånget så fick han ju en näve 'krubbskrammel' när de andra fick. Och då fick han en näve av vad som fanns så att säga. Dvs havre/musli/pellets i någon form. Och det sa oftast slurp.

Han åt ganska länge sin medicin bara nedkastad med proteinmineralen (pellets), fast nu sorterar han. Fullt förståeligt dock (medicinen är ju tabletter, och säkert inte såå goda).

Så,jag tror han skulle föredra 'torr' mat eg. Skulle ju kunna göra ett enkelt test. Jag har ju i några dagar lyckats lura honom med linklipellets, och han äter men det tar en stund. Men om jag blöter linklipelletsen så kan jag ju se om det blir någon skillnad, och så prova ge bara lite torra pellets och se.

D&H går inte få tag på häruppe.

Foderakuten då som gör reklam på buke, de har ju hemkörning av D&H. Har inte handlat från dem själv iofs så jag vet inte om de har några begränsningar i sin utkörning..

Om du får tag i D&H så har du ju både Safe & sound och Equi-Jewel att välja mellan. Kvickbeeten är inte speciellt smaklig för en en kräsen smaklök. Smakar just inget alls.

Foderakuten hade ju lite av varje. Men vaaarför ligger t ex D&Hs foder så högt i MJ hela tiden för? Och varför har de rent generellt pippi på majs i fodren?

Equi jewl (riskli) är inte så himla gott (iaf inte max e glo) och väl högt i MJ. Däremot så fanns ju t ex eggersman revital cubes som är baserat på riskli. Men 6% stärkelse och 3% socker. 10,1 MJ/kg. Dock vetesjutton ang ingredienslistan:
Riskorn 28,0 %
frukt (äppel) drav 23,0 %
Luserngrönmjöl 22,0 %
Sojabönor (expanderade) 10,0 %
solroskärnor 3,1 %
melass av sockerrör 3,0 %
Kalciumkarbonat 2,5 %
natriumklorid 1,1 %
Kronärtkocka 0,1 %
Mariatistel frö 0,1 %
Hagtorn löv 0,1 %
Ginko löv 0,1 %
Maskros 0,1 %

Safe and Sound står dte bara 'mindre än 10% stärkelse, låga fruktosmängder'. 8 MJ men ingen innehållsförteckning (ska googla), dock innehåller även det örter och grejer; "bla. örter för bästa hov, hud och pälskondition, MSM för dess anti-inflammatoriska egenskaper, QLC* antioxidanterna för att minskande av fria radikaler som ofta de fångrelaterade hästarna har i för hög grad. *QLC
Är en unik mix av antioxidanter utvunna naturligt från växter och örter, för understöd av hästens naturliga försvarssystem att neutralisera effekten av de fria radikalerna."

Den är ju 'blöt' den med, och vill helst inte ge morötter (eller äpplen etc) pga fruktsockret. Men, en morotssmoothie är ju blöt den med och jag tror han skulle föredra ngt 'torrt' som sagt.

Uppblött linklipellets var 'sådär' gott. Dvs de är 'godare' torra tycker han.

Måste han äta dem blöta då, slinker inte medicintabl ner ändå?

Har heller inte förstått varför det ska vara majs i all foder. MJ har jag inga problem med tycker snarare att allt foder har för högt smrp och att de allra flesta foder innehåller grönmjäl och soja på nåt vis. Vet inte om Eggersman räknat om siffrorna om inte så är det ngt. lägre än vad som står.
Iaf så har det varit så på D&D.

Jag ska börja att prova E-J idag även om jag inte tror att det kommer fungera men vi får se. Har du nån koll på va din grabb reagerar på och inte och i vilken mängd?
Är han inte väldigt känslig så kan ju en näve melassfri musli vara ett alternativ, det blir ju ingen stor mängd stärkelse på sån liten mängd.

Tror inte han pga stärkelse/socker reagerar på några nävar havre/sockrat foder. MEN, jag är så petig så jag törs baske mig inte. Dvs sitter nog mer hos mig än hos honom. Samma med äpplen/morötter, han dör KNAPPAST av det, men jag törs inte. Jag är ojig nog av 3% melass i proteinmineralen.. Jag är knäpp, jag vet..

Fått innehållet för D&H nu:

Vete, gräs, Vetekli, Hackad spannmålshalm, Gräshackelse, Omelasserad sockerbetshjärta, Rörmelass,
Sojamjöl, Havrekli, Halm, Linfrö, Kaliumkarbonatpulver, Diakaliumfosfat, Mynta, Salt, vitamin & Mineral premix, Nässelblad, Magnesiumoxid, Svarta vinbär, Gurkmeja, Rosmarinextrakt, Nypon, Alger, Vitlöksgranulat, Jäst

Jo, gillade inte riktigt ingredienslistan.

Sen räcker iofs inte 1 äpple, lär bli snarast 3 äpplen.

Men varfår måste de engelska fodertillverkarna ha i så himla 'mycket jox' i sina foder eg? Spillers är ju lite samma sak, och även Eggersman pepprade ju med 'örter och jox'.

Det har jag aldrig begripit, lite tror jag är för att hästarna ska äta det, äppleskal, juice och annat. Sedan har många tagit fasta på ngn sorts havreskräck som tycks råda bland hästägare. Det är ju heltokigt eftersom havre är ett bra spannmålsfoder om man nu ska ge spannmål (vet att du tog upp det i en annan tråd).

Ingen aning om tre äpplen, jag har ökat ransonen från ett äpple om dagen till två äpplen eller päron - visst är jag modig (eller dum?).

Nu är jag lost, vilket foder från D&H är det där du fått på? Är det där Safe & sounden, fasen va de är duktiga att stoppa i bollarna i så fall.

Jag vet hur det är att vara nojjig så det får du va hur mycket du vill. Men om du törs så kanske Eggersmans naturmusli kan vara ett alternativ som kan fungera.

Japps, det är Safe and Sound.

Glömde: Kollade på eggersman naturmusli, och någon mer - men de har så fruktansvärt med korn och majs i det. Drygt 43% är korn, sen 27% majs, och 6% poppad majs.

Stärkelsenivån borde vara rakethög, jag köper inte riktigt att 'behandling' av spannmål gör så jättemycket för stärkelsehalten, spec när de är "Hydrotermiskt behandlat" - vad det nu betyder (kokt kanske?).

Så, får nog hoppas han 'går på' linklipelletsen ett tag, verkar inte helt lätt det här =/ Och med sådana här ingredienslistor kan jag nog i princip köpa havre eller ett valfritt 'vanligt' musli/pelletsfoder och ge några dl av morgon och kväll. Det verkar ju inte blir så mkt bättre med de 'specialgjorda'

Senast ändrad:

Hydrotermisk innebär att de tvättat separerat och torkat spannmålen.

Stärkelsen på natur är 44% och i frukt 34%

*KL* och liten uppdatering.

Happy Hoof är 'ganska gott' säger Lillen, och supergott säger shettisen.

Matte gillar inte att ge det dock, det går ju inte få fram analysvärden på det. Iofs är mängden så liten så det gör knappast till eller från, men det stör mig likförbaskat bara för att, hur svårt är det ange analysvärden liksom?

Du vet ju var jag står... ;) Shettisen har sedan 1,5 år ätit först 1 kg/dag och numera (när hon helt plötsligt bestämde sig för att hö är supergott) 0,5 kg/dag. Jag har gett upp och bara insett att hon av någon anledning mår väldigt bra, och ser väldigt fin ut, när hon äter sin älskade "Happy Hoof". Det är nog något magiskt i maten... ;):D

Dynavena hade förr, vet ej om de har det nu ett foder som hette mash.
Man blandade det med hett vatten och alla hästar älskar det.
Det är ganska lätt i vikt förhållande till volym så det blir inte så mkt av det.
Eller betfor där du skäljer bort "sockervattnet".

Nu har jag läst hela tråden och även om han inte gillade blöt mat och du var rädd för äpplen och morötter.
Har du prövat gurka? Innehåller just ingenting och gurka är väldigt populärt iallafall här hos de spanska hästarna. Vattenmelon och tomat med för den delen.

Senast ändrad:

Nej, faktiskt inte provat gurka. Men kanske skulle göra det. Jag är tveksam om han äter, han är en fjant så, men det är ju billigt och prova, och så kan jag äta upp den.

(Vatten)melon äter han inte, det har jag faktiskt provat en gång förr bara på kul.

Liknande trådar

Foder & Strö (Om moderator tycker det passar bättre i fångtråden så flytta det dit). I fångtråden har vissa goda erfarenheter av HH. Då jag av en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka