Är han stark i höger eller vänster?

phie

Trådstartare
Red ett dressyrpass för första gången på ganska länge. Hittade ett plant ställe ute i skogen att rida på, det var som hittat att träna lite dressyr på medan ridhuset är stängt!

I vilket fall, min häst ansåg att vi skulle hem och försökte sig på några manöverknep. Detta yttrade sig genom att han försökte tränga sig mot ytterskänkeln för att komma ut på stigen som ledde hem. Märkte att det var ganska lätt att avstyra hans dumheter i höger varv, men i vänster varv blev det svårare och vi fick diskutera lite innan han gav sig.

Innebär detta att han är starkare i höger, eftersom höger sida är hans yttersida i vänster varv? Har märkt att han gärna väljer höger galopp (och gärna byter till höger från vänster) om han får chansen.

Sv: Är han stark i höger eller vänster?

Jag skulle nog gissa tvärtom, vänster sida är den starka. Är hästen lättare att ställa till höger än vänster? Är den lättare att forma i högersidan? Ofta försöker hästen räta ut sig i den starka sidan för att kunna skjuta ut det svaga bakbenet utanför kroppen, och visa versa i den svaga sidan, dvs att där är hästen väldigt foglig att forma, den skjuter det svaga bakbenet innanför samma sidas framben. En ledtråd brukar vara att hästen har lätt för att fatta galopp i det "svaga" varvet eftersom den fattar på yttre bak. Din hade lätt för att fatta höger galopp, alltså har den inga problem att fatta på vänster bakben, men i andra varvet hamnar det svaga bakbenet på utsidan och då krånglar det till sig i fattningen.

Aha, det var intressant!

I ridhus upplever jag honom lättare att ställa till vänster samt att han går bättre i vänster varv, men när jag red enligt situationen ovan upplevde jag att han var lättare att ställa till höger och var svårare i vänster varv.

Starkare i vänster, det blir alltid intressant när man diskuterar + och - samt försöker analysera styrka och svaghet för, för det mesta måste man använda lite tvärtomtänk.

Det kan också i en sån situation som du beskriver spela in åt vilket håll du själv har mest svårt.......Vilket hästen kanske utnyttjade (den var ju olydig där)

Jo, precis! Tvärtomtänk kollrar bort mig, men det Degree är ju hur klokt som helst :) Tror att det stämmer in bra på min kuse.

Snarare än hur stark hästen är i en specifik sida tror jag det kan tyda på vilken sida hästens BOGAR trycker åt, hur den vill "felböja" sig när den spänner sig.
Om högerbogen trycker in så att hästen tynger mer på den och spänner innersidan av halsen, då har de svårare (i regel?) att trycka utåt, men lättare att snedda inåt. Och tvärtom i vänstervarvet. Vet att min egen häst är så och den har starkare skjutkraft i vänster bak men starkare bärkraft i höger, är stadigare i högervarvet men när man väl får rumpen på plats så blir faktiskt vänstervarvet "ärligare".
Den kusen har lite tvångstankar angående hästar som går ut ur ridhuset, så om någon kommit in och sen gått ut igen eller om någon som ridit går ut så vill han testa dra mot dörren. I vänster blir han då i princip ostyrbar, i höger är det lättare att få kontroll igen.

Jag skulle nog gissa tvärtom, vänster sida är den starka. Är hästen lättare att ställa till höger än vänster? Är den lättare att forma i högersidan? Ofta försöker hästen räta ut sig i den starka sidan för att kunna skjuta ut det svaga bakbenet utanför kroppen, och visa versa i den svaga sidan, dvs att där är hästen väldigt foglig att forma, den skjuter det svaga bakbenet innanför samma sidas framben. En ledtråd brukar vara att hästen har lätt för att fatta galopp i det "svaga" varvet eftersom den fattar på yttre bak. Din hade lätt för att fatta höger galopp, alltså har den inga problem att fatta på vänster bakben, men i andra varvet hamnar det svaga bakbenet på utsidan och då krånglar det till sig i fattningen.

Om man tar mitt exempel igen så går kusen utanför tyngdpunkten med vänster bak i höger varv. Och skjuter med vänster bak i vänster varv så liksom inget bakben är nära tyngdpunkten. Är svårare att ställa i höger varv. Vilket bakben är den svag i då menar du? :p

Om man tar mitt exempel igen så går kusen utanför tyngdpunkten med vänster bak i höger varv. Och skjuter med vänster bak i vänster varv så liksom inget bakben är nära tyngdpunkten. Är svårare att ställa i höger varv. Vilket bakben är den svag i då menar du? :p

Eftersom motorn sitter i bak (eller ska sitta där i alla fall) så tar jag fasta på första meningen i din frågeställning. Utanför tyngdpunkten med vänster bak i höger varv. Vänster bak är svagt. Och :p på dig själv. :D

Okej, då är vi överens!
Ser det iofs inte som att vänster bak är svagt (tvärtom upplever jag den mer musklad i vänster) utan att höger resp. vänster bak har olika styrkor som man behöver jämna till.

Starkare i vänster, det blir alltid intressant när man diskuterar + och - samt försöker analysera styrka och svaghet för, för det mesta måste man använda lite tvärtomtänk.
Ja det är jätteintressant att fundera på eftersom det oftast inte är som man tror.
Jag tolkar det som sagts i den här tråden att min häst är stark i vänster eftersom han:
* Inte vill trampa under lika mycket med höger bak
* Har lättare för galoppombyte vänster till höger än höger till vänster.
* Gör bättre sluta ställd åt höger

STÄMMER DET TYCKER NI?

Japp, utifrån "bär"-styrka, skulle jag tolkat det så.
Fast är gärna reserverad med den där bedömningen tills man sett ekipaget IRL, kan vara helt knas ibland, att hästen t ex lättare för FRAM ena bakbenet under hästen men inte bär bättre för det osv, bara fuskar på olika sätt med bakbenen :angel:

Men om vi pratar styrka tänker jag nog främst styrka vid samling och då är det väl ändå "bär-styrka" man tänker mest på. Jag tänker mig "bär-styrka" som att hästen trampar ordentligt in under sig bak för att kunna bära upp bakdelen som får alltmer vikt ju mer samlat man rider.

Men om vi pratar styrka tänker jag nog främst styrka vid samling och då är det väl ändå "bär-styrka" man tänker mest på. Jag tänker mig "bär-styrka" som att hästen trampar ordentligt in under sig bak för att kunna bära upp bakdelen som får alltmer vikt ju mer samlat man rider.

...Om man inte ska krångla till det med yttre resp. inre del av bakbenen, eller på vilken bog hästen lastar över vikten.
Det senare tycker jag är en viktig del i lösningen till problemet, för skulle man bara sitta och fokusera på det svaga bakbenet tror jag kusarna lätt kommer undan genom att kompensera ännu mer.. :angel:

...Om man inte ska krångla till det med yttre resp. inre del av bakbenen, eller på vilken bog hästen lastar över vikten.
Det senare tycker jag är en viktig del i lösningen till problemet, för skulle man bara sitta och fokusera på det svaga bakbenet tror jag kusarna lätt kommer undan genom att kompensera ännu mer.. :angel:

Det är jätteviktigt som du säjer att se till bogarna vad gäller svaga bakben. Du kan ju inte stärka ett bakben genom att försöka flytta in det under tyngdpunkten hela tiden, då förstör du motorn i bak eftersom hästen hela tiden kommer att gå i svag tvärning för skänkeln. Bakbenen ska ju arbeta framåt i lika långa kliv så lösningen blir ju att istället föra framdelen till bakdelen. Rätta fram på bak alltså.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård förra veckan kom vi äntligen iväg till veterinären med min häst. Jag har länge misstänkt att det är något fel men så har det ena stunden...
Svar
5
· Visningar
3 200
Senast: Lindsen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg