Är han egentligen lämplig?

I

Idaidut

Sitter här och är helt förstörd. Jag hade värsta kampen med fodershettisen nyss. Tömkörde på en äng och det gick helt åt skogen. Han började med att testa om man verkligen var tvungen att gå ifrån gården. Väl på ängen gick det okej i början. Han gapade massa för han gillade tydligen inte det nya tredelade bettet. Jag hade därför ganska lösa tömmar ifall att det var mitt fel att han gapade. Helt plötsligt ska han inte gå framåt längre. Jag smackar och berömmer såklart när han tar steg framåt. Han vänder sig så tömmarna fastnar i tömringarna och så är det hela igång. När han väl stannat så vägrar han gå. Jag smackar och smackar petar med pisken, smäller till med pisken Han reser sig, bockar, reser sig, snurrar runt osv. Vägrar gå framåt. Jag knuffar tillochmed med foten (inte spark såklart). Tillslut när min sambo går fram och leder ponnyn en liten liten bit så går det framåt... Jag är helt matt och jätteledsen över att det blev en sådan fruktansvärd kamp... :( Det kan väl inte vara bettet han reagerade så på? Och om han ska beté sig sådär varje gång han inte vill gå framåt, är han inte då livsfarlig att sätta framför vagn?? De förra fodervärdarna sa att han försökt lägga sig med vagn när de körde...

Jag behöver hjälp... Jag ville ju ha en snäll läromästare... :cry:

Sv: Är han egentligen lämplig?

För det första: Ge inte upp!

Jag antar att han inte är inkörd. Mina ponnys var precis likadana när jag påbörjade deras inkörning, så ge inte upp! De ville absolut inte lämna stallplanen och de reste sig och vände på en femåring när jag försökte tvinga dem. Det löste sig genom att jag tuffade till mig, tog fram pisken och gick helt enkelt fram och tillbaka på grusvägen och tvingade dem att lämna stallplanen säkert tio gånger per tömkörningstillfälle. Det var fram som gällde - fanns inga andra alternativ. Försökte det, blev det en petning med pisken (mina ponnys har stor respekt för den). Och vet du, de tröttnade på att tjafsa och insåg att det var mycket roligare att bli tömkörd än att stå och hänga vid polaren hela dagen. Nu har jag endast en av de ponnysarna kvar, då en dog. Men han går stadigt i vagn som att han aldrig gjort något annat :)
Att din foderponny tidigare försökt lägga sig med vagnen betyder egentligen ingenting, det kan vara så att ägarna lät honom såsa och inte var på honom tillräckligt och fick honom att vara aktiv i skritten.

Nu bor du ju på Österlen, jag finns visserligen längre upp i Skåne, men jag erbjuder min hjälp om du behöver den, bara skicka ett PM. Det kan vara svårt att ge tips över nätet, ofta hamnar man i en situation just där och då, och vad hjälper då forumet? :)

De förra fodervärdarna sa att han försökt lägga sig med vagn när de körde...

Jag behöver hjälp... Jag ville ju ha en snäll läromästare... :cry:

Ta det inte som kritik. Men hur tänkte du? Jag förstår inte riktigt. Har du sett när han körs? Har du kört honom själv innan du fick hem honom? Efter som du skriver att du vill ha en läromästare. För mig låter det som han inte är inkörd, eller att inkörningen gått åt skogen efter som han försökt lägga sig framför vagnen.

En häst som känner sig riktigt trängd kan lägga sig i stället för att gå i taket, tex i transporten om det känns riktigt obehagligt. Bara en tanke.

Maria

Mina ponnys var precis likadana när jag påbörjade deras inkörning, så ge inte upp! De ville absolut inte lämna stallplanen och de reste sig och vände på en femåring när jag försökte tvinga dem.

:eek:

Fatal felstavning förmodar jag ... :D

TS: Lycka till. Kanske ligger det något i de svar du redan fått. :)

Tack för svar. :)

Enligt ägaren och förra fodervärden så är han körd en hel del, men jag förstått att det nog är skillnad på körd och riktigt inkörd... Jag har tömkört i paddocken innan med ganska bra resultat och även ute på vägarna utan större problem... Ville att han skulle få jobba lite utanför paddocken. Trodde han skulle uppskatta det, men ack så jag bedrog mig...

Jag går på körkurs hos Jenny Göransson, om du känner till henne, så jag får kanske fler tips där. Dock med deras ardennerhästar, inte egen häst alltså..

mariajonsson: När vi skulle hälsa på ponnyn så var det punka rockarden, så det blev bara en promenad... Jag är väl allt för godtrogen och litar på folk... Ang. att han försökt lägga sig så hände det tydligen bara en gång och hon avstyrde det med pisken. Jag tror att det är hans sätt att bli av med jobbiga saker. Han lägger sig med ungar på ryggen också.

Jag känner henne och hon är bra men jag tror du har mycket mer ut om du lär dig tömköra/köra din egen häst. Det är lite som att lära sig rida på ridskola på ridskolehästar och sen kommer man hem till en helt annan häst med andra problem och inser att man inte har lärt sig så mycket iallafall.

Vi hyr in tränare från Skåne och öva med våra egena hästar och lär oss enormt mycket :D Alla får enskild tid med en erfaren (och mycket duktig) instruktör och så löser man just det specifika ekipagets problem. Vi har alla sorters ekipage allt från 2 åringar som blir tömkörda till ekipage som tävlar medelsvår klass.

Jag har funderat på att ta hjälp av tränare.. Samtidigt tvekar jag, för vi funkar inte riktigt ponnyn och jag. Personkemin alltså. Jag har hela tiden tänkt att bara vi kommer igång så blir han trevligare, men frågan är om det är så och om vi kommer att kunna köra överhuvudtaget... Jag är lite kluven just nu...

Ja jag kan förstå det men du kan alltid lära dig saker på alla hästar så även om du sedan inte behåller hästen så har du iallafall lärt dig och pengarna är inte bortkastade. Sen tror jag om du får hjälp med att lära dig samarbeta med en häst så växer man ihop och acceptera varandra och kanske tom fattar tycke för varandra ;).

Sant sant! :) Han är ju faktiskt väldigt söt iallafall... ;)

Det kan vara nåt i munnen. Om man inte vill gå fram kan det vara för att det är obekvämt "där framme".

Sen handlar det om ledarskap. Om människan är ledaren så är det den som får hästen framåt.

Jag tycker att du ska byta ponny! Ingen idé att jobba vidare om ni inte trivs ihop, vare sig han fungerar som körhäst eller ej. Skaffa en du gillar!

Du hade rätt. Jag funderade massor på hur utrustningen satt osv. så nu idag testade jag att tömköra igen. Fast i paddocken den här gången. Jag tog bort pannbandet, tycker det trycker på öronen. Kollade så sidstyckena var lagom långa. Kollade att svanskappan och gjorden satt lagom och inga hår emellan osv. När jag kom ut så gapade han massa och lika dant beteende som sist. Så jag längde sidstyckena ett hål var och vips så var han tillfreds igen. Nu hänger bettet riktigt löst i munnen, men han är nöjd så då får det väl vara så.

Vi ska ändå åka till Jenny, som vi går kurs hos, så hon får kolla så han går att köra. Tycker hon att han är bra så får han en chans till. Denna gången var det ju faktiskt mitt fel...

Vad kul att det blev bättre.
Hoppas det går bra hos tränaren.
Det är starkt att våga vara öppen och prova nya vägar och inse att man har gjort fel.

Sen kanske hästen inte passar av andra skäl. Hästar bär ju också sina erfarenheter.

Ja det är skönt att det fixade sig, men jag skäms ganska mycket för bråket. Nu vet jag det till nästa gång. Om hästen bråkar, så kolla utrustningen en extra gång...

och kolla sen tänderna innan du sätter bett igen. I övrigt tycker jag det låter som ett shettisbeteende. har likadana problem med en av mina tävlingsponnyer :) man får hålla tummarna på dressyrbanan att han kan gå förbi öppningen utan att tvärnita, stegra runt sig och skena lite :) Oftast går det jättebra. Våra problem har vi mest hemmatill, när vi ska passera en vägkorsning tex eller öva dressyr på en äng och ena hållet är ju alltid hem

Ojoj vad har jag gett mig in på... ;)

Vi ska kolla "körbarheten" hos de vi går kurs hos och tycker de han är helt okej så kommer vi kolla munnen på honom, för jag anar att det inte står helt rätt till där. Annars är han faktiskt väldigt mjuk i munnen, så det är ju synd att han inte ska tycka det är trevligt med bett osv. Just nu funkar det bra, men han behöver kollas.

En liten uppdatering!

Vi var iväg med shettisfisen för att kolla körbarheten. Det gick jättebra! Jenny tyckte att han var jättefin och det enda vi behövde göra var att vänja honom vid baksele, byta till mindre bett och kolla munnen, sen var det bara att spänna för. Jo vi ska träna att gå in i skacklarna också, men inte bråka med det i början. Han har nog blivit servad med att få skacklarna ditlyfta.

Så han får väl stanna ett tag då, tänkte jag. Så kom vi hem och han fick gå in i boxen, sen skulle jag ta av honom bootsen, varpå han vänder baken till mig och låter mig icke göra nåt utan bråk. Och igår skulle han inte gå in, även om han kom galopperande till grinden. Suck... men han får stanna ändå. Det lilla kräket. :p

Låter som en rolig krabat...med fel uppfostran. Kämpa på, de hästarna med mest vilja blir de bästa tävlingskamraterna!

Min tävlingsshettis har kraschat två rockarder totalt, samt bitit, sparkat och stegrat sig mot folk. Förra ägaren la ner några månaders jobb med honom och vips så var han en av de som tävlade skogs/brukskörnings DM och jag har tävlat honom i klassisk körning. Men varje dag är en dag att följa upp det jobb hon lagt ner, man kan inte ge honom lillfingret-då äter han upp det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 812
Senast: Amaranthe
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 528
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII