Är h*n snäll?

LillaMy84

Trådstartare
Jag både hör och ser frågan i rubriken lite här och där, titt som tätt.. Men vad menas med det eg?:confused:

Sv: Är h*n snäll?

Vad exakt menar du?

Jag antar att du pratar om när man frågar om t ex bebisen är snäll? Det är en rätt sjuk fråga egentligen, ingen bebis är ju dum, men de flesta menar väl att en bebis är "snäll" om den är "okomplicerad", skriker lite, äter bra, sover bra, är mestadels nöjd med livet osv.

Det är för mig en så obegriplig fråga att jag funderade på om jag missat nåt:o
Jag förstår inte frågan alls, även om jag förstår ditt svar och även själv tänkt i dom banorna..
Vad förväntar man sig för svar när man ställer den? (Kan man ens förvänta sig annat än ett "ja"?)

Ja gäller det bebisar ska man genast svara "nää h*n är jättedum, slåss och kallar mej hemska saker. Vill aldrig sova eller mysa utan bara vrålar" osv ;)

Bebisar kan inte vara dum. Men som det står ovan. Det är menat som snäll=lättsamt.
Men ingen förälder svarar ju nä mitt barn är ett dumt barn.

Jag vet, det är korkat. Men det är iaf så jag tror att folk menar med det...

Du, när ska vi ses förresten? ;)

Ja gäller det bebisar ska man genast svara "nää h*n är jättedum, slåss och kallar mej hemska saker. Vill aldrig sova eller mysa utan bara vrålar" osv ;)

Bebisar kan inte vara dum. Men som det står ovan. Det är menat som snäll=lättsamt.
Men ingen förälder svarar ju nä mitt barn är ett dumt barn.

:rofl:
Funderat på nåt liknande, men inte vågat ifall det var jag som inte förstod frågan rätt:p

Jag har liksom tänkt att det kanske är folk som inte har barn själva som ställer frågan.. men nä, så är det ju inte heller:confused:

Helt galet!

Ja, när ska vi ses?:) Jag skrotar fortfarande hemma ett tag till iaf:)

Här på Irland säger de "is he a good baby? " och menar samma sak som snäll. Eller lättsam och okomplicerad. Fast man kan lika gärna svara "oh he's the best baby" som mest betyder "ska väl du skita i" :)

Ett vänligt ljud som betyder absolut ingenting men som är någonting att säga i samband med samtal om ny bebis. Dvs något måste personen säga, annat än ooh så lik h*n är sin pappa, stackars barn ;). Då bli "är h*n snäll" ngt slags uttryck för, -berätta gärna allt om din bebis och dennes vanor.

(självklart är normaltillståndet och det förväntade svaret att bebisen är snäll, hur skulle den kunna vara annat. Ev kanske svaret blir, ja urgullig men har lite kolik.)

Så har jag räknat ut det och dessutom kommit på mig själv med att använda det. Vad ska man säga liksom. Men jag vet att folk in internetvärlden kan bli urförbannade över den vänliga frågan eftersom de tolkar den bokstavligen :cool:.

Om man tex istället frågar -sover den bra - äter den bra -sprattlar den sött osv osv låter man som rena inkvisitionen. Dessutom är det tröttsamt att få så många frågor tyckte jag.

För att förklara hur jag uppfattar det vidare. Det är som

How are you? I'm fine thank you/Fine and you?
How do you do? How do you do
Hur är det? Bra tack
Hur mås det? Bra, eller (om det är mindre än bra) det knallar och går

Dvs bara om man känner sig motvalls och udda svarar man, dåligt, uselt, eller startar sitt livs sjukdomshistoria. Då blir frågaren minst sagt förvånad.

Ev är det en äldre generationsgrej? Men jag har då inte reagerat när jag fått frågan. Man behöver inte ta saker så bokstavligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 183
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 438
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 703
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka