Sv: Är getter roliga djur?
Jag har inte haft egna getter men skøtt getter på en 4H-gård ett år, och min syster och svåger har getter. En kompis tog øver en ældre get som var van att vara fastsatt vid en tjuderpåle. Men band man henne i vid ett træd istællet så førstod hon att hon skulle kila åt motsatt riktning om repet blev før kort. Hon kunde vara løs om man passade henne men stal gærna blommor och annat smått o gott i trædgården. Hon føljde med løs på ridturer i skogen och tyckte det var jættekul. Och hon fick åka med bakerst i familjens kombibil, hon kissade aldrig i bilen. Det væckte viss uppmærksamhet då dom rastade henne vid till ex en bensinmack! Getter vill som sagt ha något att gøra och ett bra sætt ær att ge dom okapad ved som dom får gnaga barken av. Ett bord att leka kull på, ett hinder att hoppa øver och vad du kan hitta på. På 4H-gården gick det illa då en get killade, båda var dødfødda. Jag mjølkade henne och vi konstanterade att getmjølk inte smakar så tokigt. Mjølken ær god att gøra ost av också. Det lilla skrællet som var en korsning av dværgget och mjølkrasget gav hela tre liter om dagen.