Är folk helt galna? (långt)

Gabbi

Trådstartare
Jag vet att ämnet är gammalt som gatan, men jag kan för mitt liv inte förstå att folk inte tänker bättre, eller tänker överhuvudtaget. Min valp är 11 veckor, och har blivit påhoppad två gånger på lika många dagar.
Min är alltid kopplad (i sådana situationer), igår möter vi en hysterisk, men troligtvis bara glad, okopplad kungspudel. Den tar full fart mot lillan, och ägaren till den gör inget. Min hund är dels ovaccinerad, dels inte betjänt av att leka med okända hundar vars ägare redan första sekunden visat sig opålitliga. Jag sätter hunden bakom mig, och ryter åt pudeln att gå hem, vilket den gör.

Ägaren tittar på mig och frågar om min "blir en hane eller hona". Först tänkte jag inte svara, men sen tänkte jag att hon kanske faktiskt inte förstod det olämpliga i att hennes hund sprang fram, utan ville småprata. Det är en tik, sa jag lite avvaktande. Ja det är tur det, säger kärringen, annars skulle det bli en RIKTIGT farlig hund!
:confused:

Vem i hela haderittan är hon att komma och predika hunduppfostran? Farlig eller inte så var min iallafall i koppel.
Självklart slutar det inte där, utan när kärringen gått några steg släpper hon hundjäveln igen som såklart kommer springande. Jag skriker åt den igen, och den vänder. Hon säger något som jag inte hör, och jag ropar åt henne att jag kan rekommendera koppel, för då slipper okända människor uppfostra hennes hund åt henne.
Hörde inte hennes svar exakt, men det gick ut på att koppel inte behövdes iallafall.

Idag möter jag en lös liten hund, (fet dp kanske?) som sitter på gångvägen 30 meter framför mig, matte till hunden är ytterligare 30 meter bort. Jag sätter min hund ner och tänker att vi kan träna lite på avstånd att inte bli uppspelta när vi ser hundar. Inget händer. Hunden tittar ut oss, matten tittar ut oss, men hämtar inte hunden.

Jag börjar tröttna eftersom jag måste gå förbi och gå till jobbet, och precis när jag tänker ropa att hon får hämta sin hund, då attackerar den. Ett vrål och så full fart mot min. Återigen, en 11 veckors valp. Hur funtad var den hunden, och hur funtad var ägaren som har en hundilsk hund lös på en promenadsträcka där man ALLTID möter hundar? När hunden är 50 cm från min och inte stannar sparkar jag iväg den. Den blir lite försiktig, men försöker fortfarande ta sig fram till min som sitter snällt bakom mig.

Till slut får tanten tag i den. Jag känner för att säga en massa saker, men känner samtidigt, vad ska det tjäna till? Om hon inte ens har vett att koppla den, eller be om ursäkt när jag fysiskt tvingats försvara min hund, vad kan jag säga som får henne att förstå. Jag blir så trött, jag vill inte vara på helspänn när jag är ute med hunden för att ANDRA hundar och ägare inte kan sköta sig. Jag längtar tills hon blir lite större så får vi se om de släpper fram hundarna då.

Sv: Är folk helt galna? (långt)

...och nu på kvällskissen IGEN! Är folk totalt bombade? Måste jag ha en skyllt på huvudet där det står att deras hundar inte är önskvärda runt oss?

Det börjar kännas som om att det är jag som är udda som vill bestämma vilka hundar jag vill att min hund hälsar på. Är det allmän praxis bland hundägare att ens hund måste stå nos mot nos med allt fyrbent den möter?

Usch, man får verkligen bli arg! :mad:

Det hände mig i förrgår

Jag var ute med Birk, han gick lös bakom mig. Jag hör hur en hund börjar skälla runt kröken som vi är på väg till, så jag kopplar Birk. Då ser jag en kines springa mot en gubbe och tokskälla, medans matten gick å prata i sin mobil. Hon kopplar inte hunden. Då får hunden syn på Birk, och börjar springa fram till honom. Jag skriker åt henne att ropa in sin hund, och då lägger hon på luren och börjar ropa på den. Varje gång hon ropar så springer den ytterligare en bit fram mot Birk.

Jag ställer mig framför Birk, och spänner ögonen i hunden, och ryter åt den, samtidigt som jag sparkar i luften mot den. Då kastar den sig baar runt mitt ben och börjar bita i Birk. Birk har st¨tt som en filbunke hela tiden, men vart såklart upprörd när den andra hunden flög på honom, så han började morra och försöka ta sig därifrån, men det är ju inte så lätt när jag har honom i koppel.:smirk:

Ägaren rusar fram och får bort den andra hunden, tar den, och går. Inte ETT ord till ursäkt. Jävla satmara.

En olycka kan hända den bästa, men jag skulle uppskattat en ursäkt, för det är knappast någon trevlig upplevelse för Birk att bli påhoppad och lite tuggad på, när han desssutom inte kan ta sig därifrån.

Nu vart inte Birk skadad alls, men ändå.

Jag vet inte heller vad jag skulle kunnat göra annorlunda, förutom att kanske sparkat hunden på riktigt, vilket jag inte ville göra...

Förstår precis hur du känner!

Vad är människors problem? En 11 veckors valp är ju inte heller färdigvaccinerad och ska inte möta så många andra hundar.

Det som jag har fått lära mig att man kan göra om det kommer en hund springandes ska man möta den med ett högt STOPP och ta fram handen som ett stopptecken, det ska tydligen avleda den ganska rejält. Har dock inte provat själv.

Min hund blev påhoppad tidigare ikväll han med.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794605

Är rätt så reserverad o släpper INTE fram våran kille hur som helst.
Är det ngn man stannar o snackar med så kanske hundarna får hälsa om dom båda verkar bete sig snällt o den andra säger att hunden är snäll.

har absolut inte ngt över för idoter som bara släpper fram hunden utan att fråga.

/Tobbe

Jag har redan fått träna på mitt "Gå hem!!" flera gånger, och det funkade hyggligt på alla utom dp:n som bara vrålade och försökte hugga. Vad jag undrar lite över är, finns det nån risk att jag gör situationen mer laddad för min hund, när jag gör affär av det? Säg som de senaste hundarna, de var "säkert" snälla, och hade de fått nosa och vi sen gått så hade det inte blivit nån affär alls, men jag VILL verkligen inte att de ska hälsa. Dels som du säger för att hon inte är vaccinerad än, och just för att jag inte vet om det är snälla hundar. Tror ni hunden blir mer beredd på komflikt när matte spänner upp sig och hojtar, eller tror ni hon känner att jag "tar hand om saken."?

Vad jag har lärt mig så ska matte/husse sköta det där, de ska känna att du är ledaren och det är du som tar bort ilskna hundar från henne, inte att hon känner att hon redan måste börja skydda dig och sig själv.

min schäfertim vart asförbannad när jag vrålade åt någon annan hund som var påväg fram till henne. Hon tog det som "nu jävlar tar vi dem tillsammans matte"Så hon vart väldigt laddad.

Birk därimot tog det hela lugnt, tills den andra hund flög på honom

Jaa, människor är helt stupida emellanåt!:mad:

När jag var yngre hade vi en colliehanne. På området fanns även en schäferhanne som var väldigt anti mot andra hundar. Vår collie gick bra tillsammans med de flesta men han rök ihop med denna schäfern om de träffades. Därför undvek vi dem så mycket vi bara kunde, såg vi dem på promenad tog vi en omväg osv.

MEN, ägaren till schäfen (gammal alkoholist) envisades med att ALLTID promenera utanför vår tomt - hunden var alltid okopplad. Så en gång hoppade schäfern över vårt staket och flög på vår hund. Som inte var sen med att försvara sig.

Pappa försökte sära på dem medan den andra bara stod och garvade som ett fån. Det slutade med att pappa fick sin hand hundbiten och vår collie fick REJÄLT mycket päls avsliten. Fick även en hel del sår/ärr på nosen och vid strupen.

Blev lite OT, men det påminnde mig så mycket om vilka idiotiska hundägare det finns där ute.:mad:

Ja det är jag helt övertygad om. Jag har själv betett mig som du gör och jag har en hund som är lika spänd. Det märks ffa när jag går med henne och mycket mindre när någon annan går med henne. Min andra hund gjorde jag tvärtom och lät det bara bero och var syrlig mot ägarna med ett leende på läpparna. De släpper aldrig fram sina hundar till mina något mer. Igår bråkade jag med en tant. Men det är en annan historia som jag får ta när jag har tid att skriva längre ;)

Hur det gick med min andra hund? Utmärkt :) Hon blir glad och sprallig mot andra hundar och det föredrar jag framför en som blåser upp sig och ska skrämma bort skiten. Nej. Jag kommer aldrig mer att göra det misstaget.

Du menar alltså att man i möjligaste mån ska ignorera och gå därifrån om inte hunden verkar uttalat aggressiv?

Jag tycker du gjort helt rätt när du gett dom andra hundarna foten och sagt åt ägarna, jag gör precis likadant. Som en tröst kanske hon blir mer respektingivande när hon är stor och du kan hojta "hon är farlig" eller något till andra ägare innan deras hunnit fram. Eftersom att min hund inte ser det minsta farlig ut brukar jag lugnt och drygt säga "gratulerar, min hund har skabb/ngt annat och det smittar och ska medicineras" och gå iväg..Det brukar sätta lite ångest i de flesta idioter som har en omkringspringande odåga på promenaden.:devil:

Ja, ignorera i största möjliga mån. Om en hund kommer fram mot mina för att hälsa så tar jag mina till mig, säger "kom så går vi" och bara seglar förbi. Mina följer med lydigt och den lösa hunden står oftast paff och undrar vart vi ska... Kommer den för nära, peta bort den med en fot eller nåt och bara fortsätt gå. Ofta fattar de faktiskt även den vinken.
Ev. matte/husse i närheten får en ilsken blick.
Är det en ilsken hund får man naturligtvis ryta i och göra vad som krävs för att få bort den.

Jag har helt slutat försöka resonera med folk ute. "Men du har ju golden, de är ju så snälla och rara hundar...? "
*suck* liksom

förstår precis hur du känner....min hund är en av de hundar som inte tål andra. har lärt mig att alltid ha henne kopplad och korrigerar henne alltid när hon blir ilsk på andra hundar, så att den andre ägaren iallafall kan se att jag gör mitt bästa... men vissa människor är helt enkelt trångsynta och lata..

Jag har vänt mig positivt till min hund istället. Har det inte gått så har jag läxat upp ägarna när de kommit fram utan att stressa upp min hund.

När min hund väl går fot så har jag dragit därifrån och de har fått jaga ikapp sin egen hund som gått efter oss.

Med min hund som tycker att hundmöte är urjobbiga släpper jag henne så ofta jag kan om jag inte kan undvika situationen. Då kutar hon oftast runt runt i vida cirklar och de får de lite panik när deras hund bara följer efter längre och längre bort. Sen om jag är snäll så kan jag kalla in min hund så att de får koppla sin ;) Nåja det har jag gjort varje gång. Men jag brukar resonenera med hundägaren först och berätta att min hund inte vill att hejkopejko kommer fram.

Men tillbaka till ursprunget. Jag har börjat redan med valparna (utom den jag gjorde bort mig på) att vända sig positivt till mig när det kommer en annan hund. Vilket får den trevliga effekten att de själv söker upp min sida när de ser en hund :)

Vi kommer aldrig att kunna uppfostra alla hundägare vi möter. Det finns för många idioter. Det är bättre att räkna med att alla kommer fram och så fundera på hur man kan hantera en sådan situation. men det är tråkigt att det ska vara så...

Nejmen absolut, det låter vettigt. I viss mån har jag försökt göra så, men när det mesta som springer fram är större än hon vill jag inte att de gör lekutfall över huvudet på henne medans jag står och grejar med godis. Dock är det en grej som ska tränas in på sikt, (hoppas jag) att hon uppmärksamt ska komma till mig och så GÅR vi, och då kan de andra ägarna hämta sin hund bäst de hinner ikapp.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Sesca
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 955
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix