Är flygskammen ute nu?

Alltså FOLK är ingen homogen icketänkande massa som tycker vad någon säger till dom att tycka
Vi får tycka att olika saker är roligt finns ingen lag om att man måste tycka just ditten och datten eller Drutten och Gena är roligt

Och huruvida nånting floppar eller inte så kan vi bara gissa
Det trendigaste just nu verkar ju dock vara Pinkydoll men jag är så otrendig så jag tycker det är gräsligt dåligt så det hoppas jag verkligen floppar
Vad är pinkydoll? Har vare sig hör det på Rapport eller läst i tidningarna
 
Haken är ju att de andra sakerna inte hjälper jämfört med att inte flyga. Speciellt beroende på om solen ligger nära Europa eller långt bort. Ligger den långt bort i Thailand är det helt kört, det är det värsta man kan göra. Sopsortera är ju inte ens någonting man väljer utan någonting som kommunen kräver att man gör så det räknas inte. Nu tänker jag iofs också flyga en gång i år, inom Europa. Men familj tar tåget hem.
Nej, det värsta du kan göra är att skaffa barn.

Fast jag vet massor av personer som inte sopsorterar, så det är visst ett val.
 
Googla
Var på tv4 efter fem igår
Genomidiotiskt korkad grej men tydligen poppis
Ice cream so good.
Jag fattar ingenting :confused:
Allt tiktokande floppar ju inom kort. Sen är det inge kul längre. Måste hela tiden komma nått nytt för att underhålla människorna.

Förresten har pjudiepie floppat. Hör inget om honom. Han var ju het i media
 
Jag tycker det är viktigt att människor kan och får resa i världen. (Om man vill, alltså!) Jätteviktigt, faktiskt. Se andra länder, andra kulturer, andra människor.... Inte bara stanna i sin egen invanda omgivning. Själv älskar jag att resa, gärna långt!

Men - man får ransonera, välja det som känns viktigt, drömmarna, äventyren om man så vill. Kanske inte ha klippkort på flyget till Spanien, för korta party/fest-resor. Som många influencers gör - reser (oftast sponsrat av hotell) ideligen, ideligen, som content på sina instagram. Eller folk jag känner som har lägenhet i Spanien och flyger ner säkert en gång i månaden. Pendlar, typ, med flyg.

Men resa tycker jag är viktigt. Man kan kompensera, om man vill, på andra sätt. Bli mer medveten om hur man lever. Äta kött en gång i veckan om man absolut måste (.....), inte slököpa billiga kläder som man sen returnerar gratis när de inte är snygga nog. Osv.

Men inte tycker jag att vi ska sluta resa! Det vore otroligt sorgligt.
 
Jag tycker det är viktigt att människor kan och får resa i världen. (Om man vill, alltså!) Jätteviktigt, faktiskt. Se andra länder, andra kulturer, andra människor.... Inte bara stanna i sin egen invanda omgivning. Själv älskar jag att resa, gärna långt!

Men - man får ransonera, välja det som känns viktigt, drömmarna, äventyren om man så vill. Kanske inte ha klippkort på flyget till Spanien, för korta party/fest-resor. Som många influencers gör - reser (oftast sponsrat av hotell) ideligen, ideligen, som content på sina instagram. Eller folk jag känner som har lägenhet i Spanien och flyger ner säkert en gång i månaden. Pendlar, typ, med flyg.

Men resa tycker jag är viktigt. Man kan kompensera, om man vill, på andra sätt. Bli mer medveten om hur man lever. Äta kött en gång i veckan om man absolut måste (.....), inte slököpa billiga kläder som man sen returnerar gratis när de inte är snygga nog. Osv.

Men inte tycker jag att vi ska sluta resa! Det vore otroligt sorgligt.
Hur många reser för att uppleva landet och kulturen. Tycker det är många som inte ens lämnar hotellområdet mer än till stranden eller möjligen lokala platser som är fyllda med nästan uteslutande turister.
 
Hur många reser för att uppleva landet och kulturen. Tycker det är många som inte ens lämnar hotellområdet mer än till stranden eller möjligen lokala platser som är fyllda med nästan uteslutande turister.
Jag vet. Det var det jag kallade party- och festresor. Det är inte dessa jag ser som "viktiga" i människors liv. Jag skyr barer och festhotell som pesten. Man behöver ju inte precis backpacka eller lifta sig genom länder heller. Men resa :-) <3
 
Jag vet. Det var det jag kallade party- och festresor. Det är inte dessa jag ser som "viktiga" i människors liv. Jag skyr barer och festhotell som pesten. Man behöver ju inte precis backpacka eller lifta sig genom länder heller. Men resa :-) :heart
Jaha, umgås för lite med folk som festar utan är mer typ Bamse resor eller bara slappa i och vid vattnet.
 
Ditt liv dina val men örk på hela konceptet. Dygdesignalering som sagt.

Autentiska livsval som får hashtags på insta kan jag stå ut med. Typ #självhushållning. Folk som "live what they preach".
Hur stor minskning av utsläppta koldioxidekvivalenter innebär självhushållning? Tror inte jag sett några siffror på det. Jag tror dock det är svårt för många att uppnå, det kräver vissa förutsättningar från början.

Svenskar flyger drygt fem gånger mer än det globala snittet om jag minns rätt, så hur man än vrider och vänder på det är det svenska flygandet rätt ohållbart i längden. Det lär krävas politiska styrmedel för att bryta den utvecklingen. För den enskilde genomsnittlige svensken kan en minskning av flygresorna antagligen vara ett hyfsat effektivt sätt att dra ner på sina personliga utsläpp, vilket självklart inte utesluter åtgärder i andra delar av livet. Sett till koldioxidekvivalenter så spelar det dessutom ingen roll av vilken anledning folk väljer bort flyget, lite krasst så är det mycket mindre klimatpåverkan med tåg oavsett hur självgod resenären kan tänkas vara över att hen sitter där och inte i flygstol, oavsett hur autentiskt valet är.

Men den stora fördelen med ett minskat tryck på flyg och ett ökat på tåg är ju inte att folk ska visa vilka "bra" människor de är, utan snarare det att man via ökad efterfrågan kan tvinga fram en effektivisering av tågets infrastruktur, utbud och standard. Både genom företagens vilja att möta en större efterfrågan och förhoppningsvis också en vilja att möta den politiskt. Och med en tydlig medvetenhet om de stora utsläppen som flyg innebär kan det också ge väljarstöd för andra politiska beslut som att låta flygindustrin betala för alla sina utsläpp, även när det innebär dyrare flygbiljetter för resenärerna. Problemet som jag ser det är att det nog till stor del redan finns ett sådant brett stöd för den här typen av åtgärder hos allmänheten, många vill se en förändring i hur flygbranschen behandlas, många vill ha bättre tåg och så vidare, men ändå händer det inte så mycket. Det är väl också då sådant som pengar och efterfrågan kan komma in och pressa för en förändring, när den politiska förändringen går alldeles för långsamt.
 
Hur stor minskning av utsläppta koldioxidekvivalenter innebär självhushållning? Tror inte jag sett några siffror på det. Jag tror dock det är svårt för många att uppnå, det kräver vissa förutsättningar från början.

Svenskar flyger drygt fem gånger mer än det globala snittet om jag minns rätt, så hur man än vrider och vänder på det är det svenska flygandet rätt ohållbart i längden. Det lär krävas politiska styrmedel för att bryta den utvecklingen. För den enskilde genomsnittlige svensken kan en minskning av flygresorna antagligen vara ett hyfsat effektivt sätt att dra ner på sina personliga utsläpp, vilket självklart inte utesluter åtgärder i andra delar av livet. Sett till koldioxidekvivalenter så spelar det dessutom ingen roll av vilken anledning folk väljer bort flyget, lite krasst så är det mycket mindre klimatpåverkan med tåg oavsett hur självgod resenären kan tänkas vara över att hen sitter där och inte i flygstol, oavsett hur autentiskt valet är.

Men den stora fördelen med ett minskat tryck på flyg och ett ökat på tåg är ju inte att folk ska visa vilka "bra" människor de är, utan snarare det att man via ökad efterfrågan kan tvinga fram en effektivisering av tågets infrastruktur, utbud och standard. Både genom företagens vilja att möta en större efterfrågan och förhoppningsvis också en vilja att möta den politiskt. Och med en tydlig medvetenhet om de stora utsläppen som flyg innebär kan det också ge väljarstöd för andra politiska beslut som att låta flygindustrin betala för alla sina utsläpp, även när det innebär dyrare flygbiljetter för resenärerna. Problemet som jag ser det är att det nog till stor del redan finns ett sådant brett stöd för den här typen av åtgärder hos allmänheten, många vill se en förändring i hur flygbranschen behandlas, många vill ha bättre tåg och så vidare, men ändå händer det inte så mycket. Det är väl också då sådant som pengar och efterfrågan kan komma in och pressa för en förändring, när den politiska förändringen går alldeles för långsamt.

Absolut, men jag pratar alltså om fenomenet med att hålla på att dygdesignalera.

Jag är en av dom som flyger extremt sällan sen ungefär 15 år tillbaks, av miljöskäl, men det är inget jag hashtaggar om. Det är alltså fenomenet i sociala media och vanliga media att hålla på att snacka om flygskam, som är det jag säger örk om.
 
Jag flyger mycket för nöje, minst 10 envägsresor/år. Jag tänker faktiskt att individer inte har det största ansvaret för kollektiva resor, det är lagstiftningen som kommer vara styrande i slutändan. Människor både vill och behöver resa, och då är det pengar och politiker som styr. Det är orimligt dyrt med klimatvänliga alternativ! Man måste satsa en rejäl summa på utbyggnad och allokera pengar till subventionerat tågresande. Men flyget kan aldrig ersättas på långa sträckor. Där måste man subventionera biobränsle och hjälpa till att utveckla t ex vätgas.

Men branschen löser det inte själva. Det behövs ekonomiska initiativ från politiken. Det är vansinne att tro något annat.
 
Jag flyger mycket för nöje, minst 10 envägsresor/år. Jag tänker faktiskt att individer inte har det största ansvaret för kollektiva resor, det är lagstiftningen som kommer vara styrande i slutändan. Människor både vill och behöver resa, och då är det pengar och politiker som styr. Det är orimligt dyrt med klimatvänliga alternativ! Man måste satsa en rejäl summa på utbyggnad och allokera pengar till subventionerat tågresande. Men flyget kan aldrig ersättas på långa sträckor. Där måste man subventionera biobränsle och hjälpa till att utveckla t ex vätgas.

Men branschen löser det inte själva. Det behövs ekonomiska initiativ från politiken. Det är vansinne att tro något annat.

Varför inte bara göra det så dyrt att individen självvalt avstår från att flyga? Då löser vi en del av problemet, samtidigt som man bygger ut infrastrukturen naturligtvis. Och behöver inte subventionera flygplanen som släpper ut stora mängder föroreningar.
 
Jag tycker att det ofta låter såhär: "Jag flyger aldrig! Jag har inget intresse av att lämna gården och inte heller tid eller råd". Personen som uttrycker sig så är alltså noll intresserad av semesterresa, men framställer sig gärna som hemskt duktig. 99% av alla svenskar är miljövidriga, hur gärna vi än vill tycka annat. Själv bor vi två personer i ett hus på 150 m2, har två bilar, kör bil till jobbet 15 mil hemifrån, äter kött, köper mer kläder än vi egentligen behöver, köper prylar vi egentligen inte behöver, investerar i fonder som kanske inte är det miljövänligaste på marknaden, och lever helt enkelt i ett överflöd.

Ja, jag är intresserad av miljö och klimat, men jag tror inte vi kommer nå dit genom att gnälla på vanliga medelsvensson om den årliga semestern. Hjälp hellre länder som ligger efter i utvecklingen med framställning av grön energi, rena vatten, få fungerande sophantering, sluta skövla regnskogar osv. Ta ett steg tillbaka och titta på problemet globalt.
 
Jag tycker att det ofta låter såhär: "Jag flyger aldrig! Jag har inget intresse av att lämna gården och inte heller tid eller råd". Personen som uttrycker sig så är alltså noll intresserad av semesterresa, men framställer sig gärna som hemskt duktig. 99% av alla svenskar är miljövidriga, hur gärna vi än vill tycka annat. Själv bor vi två personer i ett hus på 150 m2, har två bilar, kör bil till jobbet 15 mil hemifrån, äter kött, köper mer kläder än vi egentligen behöver, köper prylar vi egentligen inte behöver, investerar i fonder som kanske inte är det miljövänligaste på marknaden, och lever helt enkelt i ett överflöd.

Ja, jag är intresserad av miljö och klimat, men jag tror inte vi kommer nå dit genom att gnälla på vanliga medelsvensson om den årliga semestern. Hjälp hellre länder som ligger efter i utvecklingen med framställning av grön energi, rena vatten, få fungerande sophantering, sluta skövla regnskogar osv. Ta ett steg tillbaka och titta på problemet globalt.
...och sluta skövla svenska skogar (taigan är faktiskt jätteviktig för koldioxidcykeln globalt).

Du har en poäng dock - ingen, från topp till botten, vill ge upp sitt liv i överflöd. Alla vi i "i-länder" är en stor del av problemet. Även svensken.
 
Varför inte bara göra det så dyrt att individen självvalt avstår från att flyga? Då löser vi en del av problemet, samtidigt som man bygger ut infrastrukturen naturligtvis. Och behöver inte subventionera flygplanen som släpper ut stora mängder föroreningar.
Men vilka flygresor är det som ska bli så dyra att vanligt folk inte har råd? Jag antar att du menar semesterresor, men det finns ju massor av människor som har släkt och familj utspridda över jordklotet. Ska man inte få träffas längre? En av årets semesterresor som innebar 4 flygningar kombinerades men en begravning, det hade varit en stor sorg för mitt resesällskap om de inte kunnat begrava sin egen mamma. Eller tycker du att det är rimligt?

Sluta subventionera fossilbränsle men subventionera gröna alternativ rejält och ffa bygg ut järnvägen så minskar onödiga korta flygningar. Nu är det ofta dyrare att åka tåg malmö-stockholm än det är att flyga, som dessutom är snabbare. Det är inte okej!
 
Men vilka flygresor är det som ska bli så dyra att vanligt folk inte har råd? Jag antar att du menar semesterresor, men det finns ju massor av människor som har släkt och familj utspridda över jordklotet. Ska man inte få träffas längre? En av årets semesterresor som innebar 4 flygningar kombinerades men en begravning, det hade varit en stor sorg för mitt resesällskap om de inte kunnat begrava sin egen mamma. Eller tycker du att det är rimligt?

Sluta subventionera fossilbränsle men subventionera gröna alternativ rejält och ffa bygg ut järnvägen så minskar onödiga korta flygningar. Nu är det ofta dyrare att åka tåg malmö-stockholm än det är att flyga, som dessutom är snabbare. Det är inte okej!

Vad räknar du som "vanligt folk"?
 
  • Gilla
Reactions: Mkb

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 214
Senast: Yrsel
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 399
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 557
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp