Är flygskammen ute nu?

Är det okej att börja boka flygresor igen? Swedavia rapporterar fler flygningar likaså resebyråerna som säljer fler flygresor. Det verkar som att det inte är kul längre med flygskam. ÄR det så? Isf varför är det inte kul längre? Varken media eller soc medier håller på med detta längre. Vad har vi istället som är kul att sätta sig upp mot och gapa o protestera? Och hur länge kommer det att vara kul? Människan måste hela tiden underhållas
Jag tror inte att protester eller handlingar mot vare sig miljöförstöring eller andra rättvisefrågor (för klimatfrågan är också väldigt mycket en rättvisefråga) handlar om underhållning överhuvudtaget.

Men en del i att få människor att sluta flyga i onödan är också att ge pålitliga och inte alltför dyra alternativ, som till exempel tåg för nöjesresor eller kanske fler digitala möten om vi pratar jobbresor.

Ordet som kom efter flygskam var väl för övrigt tågskryt? Det är ändå positivt att båda orden figurerat lite i både nationella och internationella sammanhang, det bidrar ju till att det blir en slags diskussion om frågorna.
 
Senast ändrad:
När det gäller flyget så är ju en väldigt stor del av flygningarna cargo - framförallt laster av billiga varor från Kina. Jag brukar påpeka det här då och då och menar inte att det ena utesluter det andra, men ändå. Kollar jag i skrivande stund min app med samtliga registrerade flygplan på himlen just nu, är en enorm del just cargo. Air China flyger över oss med, jag vet inte hur många stora flygplan (de flesta 747:s) varje dag. Hela tiden. Om vi ändrade vår konsumtion till att acceptera närproducerade varor, låta dem kosta lite mer, skulle vi slippa väldigt mycket fraktflyg - och en hel del annat otrevligt ovanpå det.

Jag ser hellre en rejäl minskning av fraktflyget från Kina, fyllt med billiga konsumtionsvaror, än att människor inte ska åka på semesterresa en gång om året - eller vart tredje. Den galna konsumtionen orsakar miljöproblem på alla möjliga sätt.

Igen - jag menar inte att vi inte ska fundera ett varv till innan vi bokar flyg istället för tåg, men ändå. Ska man skamma människor för deras semesterresa, kan man skamma över köp av billiga varor från Kina också.
De billigaste grejerna från Kina går ofta med fartyg. Specialiserade cargo flights var innan pandemin sådär <10 % av totalen, men det är också för att passagerarflygen också tar mycket frakt. Har du nya siffror för ”enorm del cargo”?

Jag tycker inte att man ska skamma någon utan hålla sig till upplysning och kunskap, och att vi som nationer, regioner genom politiska beslut och företag kan ta goda beslut för att minska belastningen på klotet.
 
En del politiker tror att elektriska flygplan är lösningen inom en relativ snar framtid vilket är optimistiskt (orealistiskt). Sedan tror jag att nöjesflygningen kommer att minska allteftersom ekonomin biter hårdare inte i övre medelklassen utan de som har hyfsad ekonomi men levt på låga räntor och låg inflation. Affärsresorna har trots allt ersatts med digitala möten till stor del.

Västvärlden kommer fortsätta att genom flyget släppa ut enorma mängder föroreningar som bidrar till klimatförändringar trots bevis på konsekvenserna i Europa i år. Det är dels klimatförnekarna och sedan de som rycker på axlarna och anser att allt redan är över och därför är det ingen ide att försöka.

Som sagts många gånger innan, det är inte den nuvarande generationen eller nästa generation som får ta smällen och vi människor är inte funtade att vi kommer förändra vår livsstil för att barnbarnen inte ska få leva i ett helvete på jorden.

Tycker jag att vi ska ge upp? Nej, svenskar och Sverige som land (det är också ett vanligt argument att Sverige inte spelar någon roll) kan göra det vi kan och sluta snylta på jordens tillgångar. Då kanske vi tom skulle kunna vända trenden att vår Overshoot day infaller tidigare och tidigare.
 
Och som kommentar till just detta med "flygskam". Att få människor att känna skam och skuld är ett dåligt sätt att få dem att ändra sina vanor. Det är bättre att försöka inge någon sorts hopp. Som det är nu är jag rätt övertygad om att människor tänker "det är ändå kört" och så lever de på som vanligt och tänker att de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna ändå kommer efter deras livstid (vilket förmodligen är sant).
Undrar vilken generation som sitter med svarte petter och som får dö ut
 
Men ska vi säga att det är ok att börja flyga igen nu när flygskammens tid är över.

Sen vill ju befolkningen på dom semesterorter/öar som har brunnit ner, att turisterna kommer tillbaka. Är det ok då att börja flyga dit igen när man har röjt upp och byggt nytt eller ska vi överge dom och inte flyga dit så får dom klara sin försörjning på annat sätt
 
Undrar vilken generation som sitter med svarte petter och som får dö ut
Jag tror inte att klimatförändringarna kommer att leda till att människosläktet dör ut. Det är säkert så att många individer kommer att dö till följd av klimat- och väderförändringar och att naturkatastrofer kommer att kosta samhällena mer och mer, men vi är mer anpassningsbara än att dö ut helt och hållet, tror jag. Andra arter ligger betydligt mer i farozonen - isbjörnar till exempel.
 
Men ska vi säga att det är ok att börja flyga igen nu när flygskammens tid är över.

Sen vill ju befolkningen på dom semesterorter/öar som har brunnit ner, att turisterna kommer tillbaka. Är det ok då att börja flyga dit igen när man har röjt upp och byggt nytt eller ska vi överge dom och inte flyga dit så får dom klara sin försörjning på annat sätt
Jag skulle aldrig få för mig att semestra där det är 40 grader varmt oavsett - tycker det är jobbigt bara det blir över 30. På några års sikt tror jag att semestrandet runt medelhavet i juli-augusti kommer att minska. Kanske flytta till andra tider på året, kanske till andra platser, men roligare kan man ju ha än att svettas i 40 graders värme!
 
De billigaste grejerna från Kina går ofta med fartyg. Specialiserade cargo flights var innan pandemin sådär <10 % av totalen, men det är också för att passagerarflygen också tar mycket frakt. Har du nya siffror för ”enorm del cargo”?

Jag tycker inte att man ska skamma någon utan hålla sig till upplysning och kunskap, och att vi som nationer, regioner genom politiska beslut och företag kan ta goda beslut för att minska belastningen på klotet.
Jag har inga siffror men ser dem passera över oss dagen lång och ser dem på flygappen. Inte enbart Kina men de är nog i majoritet. Det är ffa tekniska produkter som flygs, då dagens människor inte vill vänta på att ett fraktfartyg ska ankomma om två månader innan de får sin nya gadget…! Inom Europa är det mest returer av billiga kläder samt frukt och liknande. Som även fraktas från Sydamerika med flyg. Svårt att helt avstå från då dessa länder samtidigt är beroende av export.
 
Men ska vi säga att det är ok att börja flyga igen nu när flygskammens tid är över.
Nej. Vi bör hitta andra, mer lokala, resmål. Affärsresenärerna bör hitta andra sätt att genomföra sina möten, företagen behöver organisera sig annorlunda så att folk kan jobba mer lokalt osv. Vi behöver minska all sorts resande radikalt för att minska koldioxidutsläppen. Och även, som nämnts tidigare, göra oss mindre beroende av varor som transporterats långt.

Elektrifiering och förnybara bränslen i all ära, men det kommer inte att räcka för att ersätta allt som går på fossila bränslen i dagsläget. Vi behöver transportera mindre och bli energieffektivare.
 
Jag tror inte att klimatförändringarna kommer att leda till att människosläktet dör ut. Det är säkert så att många individer kommer att dö till följd av klimat- och väderförändringar och att naturkatastrofer kommer att kosta samhällena mer och mer, men vi är mer anpassningsbara än att dö ut helt och hållet, tror jag. Andra arter ligger betydligt mer i farozonen - isbjörnar till exempel.

Det är helt naturligt, som att mammutar och sabeltandade tigrar dog ut. Det kommer finnas isbjörnar i zoo och dna bevarat så helt kommer de inte att försvinna. Snöleoparder kommer också att försvinna i det vilda snart och återfinnas endast i zoon. Och en hel del andra varmblodiga och kallblodiga djur. Insektsarter utrotas i en växande takt och vissa prognoser säger att de kommer att vara utrotade om 100 år.

https://www.reuters.com/graphics/GLOBAL-ENVIRONMENT/INSECT-APOCALYPSE/egpbykdxjvq/

Och om majoriteten av insekter försvinner då är alla arter, inklusive människan mycket illa ute.
 
Nej. Vi bör hitta andra, mer lokala, resmål. Affärsresenärerna bör hitta andra sätt att genomföra sina möten, företagen behöver organisera sig annorlunda så att folk kan jobba mer lokalt osv. Vi behöver minska all sorts resande radikalt för att minska koldioxidutsläppen. Och även, som nämnts tidigare, göra oss mindre beroende av varor som transporterats långt.

Elektrifiering och förnybara bränslen i all ära, men det kommer inte att räcka för att ersätta allt som går på fossila bränslen i dagsläget. Vi behöver transportera mindre och bli energieffektivare.
Jag ser att sk Hemestring har blivit jättepopulärt! Bra när inte minst norrländsk glesbygd får nya möjligheter till inkomster. Glamping, vandring, hundspann osv osv. Norrsken!!!
 
Med kära vänner på andra sidan Atlanten jag inte varot hos pö 4 år så ska jag faktiskt flyga om några veckor. Flygskam eller inte. Båt dit är inte rimligt (för mig)
... och med största sannolikhet inte heller ett dugg bättre för miljön. Båtar, särskilt större typer som t.ex. färjor och kryssningsfartyg, släpper ut enorma mängder CO2, upp till dubbelt så mycket per personkilometer som flyget. Internationell sjötrafik stod för 3,6% av EU:s totala växthusgasutsläpp 2019, medan flygtrafiken "bara" utgjorde 3.4%. (Källa t.ex: https://www.europarl.europa.eu/news...lanes-and-ships-facts-and-figures-infographic eller https://klimatsmartsemester.se/taget-bilen-eller-flyget eller https://www.citytosea.org.uk/campaign/plastic-free-travel/ethical-travel/)
 
Det är helt naturligt, som att mammutar och sabeltandade tigrar dog ut. Det kommer finnas isbjörnar i zoo och dna bevarat så helt kommer de inte att försvinna. Snöleoparder kommer också att försvinna i det vilda snart och återfinnas endast i zoon. Och en hel del andra varmblodiga och kallblodiga djur. Insektsarter utrotas i en växande takt och vissa prognoser säger att de kommer att vara utrotade om 100 år.

https://www.reuters.com/graphics/GLOBAL-ENVIRONMENT/INSECT-APOCALYPSE/egpbykdxjvq/

Och om majoriteten av insekter försvinner då är alla arter, inklusive människan mycket illa ute.
Visst är det naturligt att arter dör ut, ibland sker det hastigt och ibland över lång tid. Att just klimatförändringarna skulle vara det som är slutet för mänskligheten tror jag dock inte. Det kan ju istället vara det du nämner - att insekterna dör ut eller decimeras kraftigare än nu.

På lång sikt kommer garanterat alla arter på jorden dö ut och planeten förintas. Det händer om några miljarder år när solen får slut på bränsle.
 
Jag ser att sk Hemestring har blivit jättepopulärt! Bra när inte minst norrländsk glesbygd får nya möjligheter till inkomster. Glamping, vandring, hundspann osv osv. Norrsken!!!
Under pandemin var det ju mycket tal om just hemestring. Dock inte utan problem för t.ex. rennäringen då det i jämtlandsfjällen blev så mycket turister att renarna fick svårt att kalva i lugn och ro. Så allt har väl sina sidor!

Själv bor jag i Halland och har inte varit längre bort än Skåne på semestern :D
 
Nej. Vi bör hitta andra, mer lokala, resmål. Affärsresenärerna bör hitta andra sätt att genomföra sina möten, företagen behöver organisera sig annorlunda så att folk kan jobba mer lokalt osv. Vi behöver minska all sorts resande radikalt för att minska koldioxidutsläppen. Och även, som nämnts tidigare, göra oss mindre beroende av varor som transporterats långt.

Elektrifiering och förnybara bränslen i all ära, men det kommer inte att räcka för att ersätta allt som går på fossila bränslen i dagsläget. Vi behöver transportera mindre och bli energieffektivare.
Nu gör ju inte folk det. Det flyger på mer o mer nu och det måste ju betyda att folk tycker det är okej att flyga igen. Annars skulle dom ju inte flyga om dom ansåg att flygskammen fortsatt gällde
 
Nu gör ju inte folk det. Det flyger på mer o mer nu och det måste ju betyda att folk tycker det är okej att flyga igen. Annars skulle dom ju inte flyga om dom ansåg att flygskammen fortsatt gällde
Vad folk tycker och vad som faktiskt ÄR okej ur ett klimatperspektiv är två olika saker. Men det förvånar mig tyvärr inte om folk tycker att "åh, nu verkar alla flyga igen, då är det okej för mig också!" :banghead:
 
Min gissning är att i framtiden är det är till Sverige som det kommer turister för att undvika extremhettan i södra Europa. Och som Elisabeth Hagström sa glatt, då kan vi odla vindruvor i Norrland.
 
Min gissning är att i framtiden är det är till Sverige som det kommer turister för att undvika extremhettan i södra Europa. Och som Elisabeth Hagström sa glatt, då kan vi odla vindruvor i Norrland.
Vinodlandet har ju faktiskt redan ökat ganska markant i Sverige på senare år. Det som var omöjligt tidigare är plötsligt inte det. Vi kommer att se alla möjliga effekter av klimatförändringarna och alla kommer inte att vara negativa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 179
Senast: Yrsel
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 275
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 534
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp