Är Fjordingar mer fångbenägna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare asdfgh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 329
A

asdfgh

Som rubriken lyder. Vill bara veta om det är så?
Tycker det är ganska ofta man hör talas om fång när fjordingar kommer på tal.
Tycker det är en trevlig ras och har haft funderingar på fjording, men detta med fång avskräcker mig i och med att vi har ganska kraftiga beten. Åsikter om detta?? tack på förhand!

Sv: Är Fjordingar mer fångbenägna?

Nu är jag ingen fjordingexpert så jag kan bara svara utefter mina egna erfarenheter. Har haft ett par stycken (min favoritras) och ingen av dem har haft fång. De har gått på bra beten och det har aldrig varit något problem.

Däremot fick gammelman riktigt allvarlig kolik en gång när vi just bytt stall och han fick ganska lätt hovbölder och var dammkänslig. Men han var min bästa vän under min uppväxt och jag kommer alltid sakna honom.:love:
Han fick avlivas när vi båda var 29 (vi var födda exakt en vecka ifrån varandra) och underbarare häst kunde jag inte önska mig.

När du köper din fjording (som jag tycker du ska! :) ) så kolla upp om just DEN haft fång tidigare, det kanske har med individ att göra.

Jag kanske inte var till någon hjälp, men lycka till iaf. :)

Låter härligt! Har varit och provridit ett fjordsto, ägaren sa att hon aldrig haft några känningar men det kändes som att det typ skulle vara omöjligt att få det med tanke på deras beten. Hagen dom gick i när jag var där va en grushage som var i storlek med mitt vardagsrum, suck, stackars hästar.

Ägaren var visserligen mån om hästarna i övrigt och dom var välskötta men jag gissar att dom aldirg har gått på något som jag i min värld öh skulle kallla för bete. Pga detta blir jag lite rädd, hur reagerar en häst som då helt plötsligt hamnar på stora gröna beten? chock?

Stoet var trevligt men det märktes att hon fått göra som hon ville, ägaren innan den här hade dock tränat dressyr och det kändes ändå som hon egentligen svarade ganska bra på hjälperna för att vara så oriden. dom hade inte suttit på henne på över ett halvår, och typ bara skrittat lite när dom väl hade ridit. känner mig kluven. Tack för ditt svar iaf...

Det tror jag inte, det handlar nog mer om individ än om ras. Dock ska man ju vara medveten om att fjordingen är en lättfödd ras och lätt blir överviktig av fel och för mkt mat. Och övervikt är knappast någon fördel om man vill undvika fång!

Mer fång benägna skulle jag inte säga att de är men de flesta blir tjocka av att se gräs på vykort så något kraftigt bete är ju svårt att släppa dem på.
Min fjording gick på varierat bete som även våra svårfödda hästar håller sig fina på, hon fick dock inte gå där dygnet runt utan flyttades till magert/obefintligt bete nattetid.

Nej det tror jag inte.
Min fjording har gått på bete varje sommarhalvår och dessutom ganska kraftigt sådant.

Så länge man vänjer in dem ordentligt vid gräset så är det säkert ingen fara.

Däremot som sagt, så är de ju relativt lättfödda så om man vill ha dem på dygnet runt bete så krävs det nästan att man tränar dem ganska hårt för att de inte ska bli superfeta.
Håller man igång dem med vanlig/lättare motion så brukar de (som jag stött på) bara bli lite sommar runda, men det blir ju de flesta.

fjordingar verkar ha tendens till insulinresistens och övervikt, så ja, man kan säga att dom är mer disponerade att få fång än tex ett fullblod.

men det betyder inte att alla får fång! dock får man vara extra försiktig med bete och se till att den aldrig får bli överviktig.

Har haft mängder av fjordingar och div korsningar. Inte en enda har drabbats av fång och då har de gått på bra bete.

Hade tom en som gick som sällskap till ett fullblod en hel sommar. Funkade kanon men fjordingen la på sig några extra kilo, men inget extremt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 158
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Stergo
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
921
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka