Sv: Är fång genetiskt betingat?
Natruligtvis inte fång, utan genetiskt svagare individer som är mera mottagliga för bristande individuelle utfodringsbehov och miljö vilket mkt lett kan leda till fång.
Här kommer en liten del av det jag tidigare länkade till:
"Pedigree analysis of each breed was consistent with a dominant mode of inheritance partially suppressed in males (5). Further suppression may reflect a gene-nutrition interaction, e.g., thresholds for intakes of soluble carbohydrates—starch, sugar, or fructan. Such an interaction could provide an opportunity for nutritional intervention. Whether this genetic predisposition has a beneficial effect on performance seems likely; otherwise, breeders would have bred out the laminitis tendency."
och sedan för den som tycker det är jobbigt att läsa engelsk text i forskningsstudier min översättning av ovanstående. Nu har jag inte översatt texten ordagrant för då hade nog innehållet blivit underligt eftersom avsnittet är taget ur ett sammanhang. Den som är mer intresserad kan läsa texten själv. Forskngruppen har studerat ponnyer i ett område. Det har sedan gjorts liknande studier på andra hästar.
Analyser av stamtavlor visade på en dominant ärftlighet (för fång) delvis undertryckt hos hingstar. Eftersom inte alla hästar med anlagen får fång kan det vara så att dessa anlag påverkar näringsbehovet/metabolismen tex genom att sänka tröskelvärdet för intag av lösliga kolhydrater dvs stärkelse, socker, fruktan. Om denna påverkan finns så ger det en möjlighet att påverka utfodringen (för att förhindra fånganfall). Denna genetiska predisposition har tydligen en positiv effekt på hästens prestationsförmåga annars borde uppfödarna ha avlat bort denna egenskap.
Till C
Jag tolkar alltså inte alls det jag har läst på samma sätt som du beskriver det. Det är alltså frågan om hästar som "tål" mindre av vissa kolhydrater än normalhästen. Det behöver alltså inte vara hästägarens totala brist på kunskap som är orsaken till att en häst får fång.
Det står inte heller i artikeln att de skulle vara svagare på ngt sätt. Tvärtom anser många att de som tex lätt blir IR har fått de egenskaperma som en anpassning till en milj med ont om föda. De är alltså vinnnarna i en annan situation.
Vad menar du med genetisk svagare? Det hade varit intressant att veta.