Är fång genetiskt betingat?

Pancakes

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Vet man något om det är ärftligt så vissa individer är mer benägna att få fång eller beror det helt och hållet på miljön?

Sv: Är fång genetiskt betingat?

Enligt mina helt ovetenskapliga studier så är fång i allra högsta grad ett tillstånd som i stort har genetisk grund. En del hästar har helt enkelt lättare att få det än andra.

Jag tror att det är genetiskt betingat ofta, en del hästar har lättare att få fång än andra. Det verkar också ha mycket med typen att göra.
Men jag tror också att en häst kan få fång ändå, även om ingen annan häst i linjerna haft fång och den kanske aldrig får det igen osv. Vilken häst som helst kan få fång om den tex får feljäsning i tarmen, blir förgiftad, får belastningsfång osv. Då är det ju inte alltid genetiskt.
Svårigheten är nog att veta. Särskilt som fång är en sådan komplicerad sjukdom, svårt att pinpointa en exakt anledning till att hästen får fång ofta.

Därför är min högst personliga åsikt att man bör vara mkt försiktig med att avla på fånghästar -iaf om man inte har starka skäl (tex ett mkt bra sto med meriter och bra avkommor som haft fång en gång och där man kan se huvudanledningen, och som inte har en massa fånghästar bakom sig osv)

Man får helt enkelt se till individen men fång är en röd flagga för mig. Har själv ett fint sto i avel, som fick sitt första föl i år (och sista, iaf hos mig) och som fick fång i vintras under dräktigheten. Första gången hon har haft fång men det räckte för mig, jag kommer inte att betäcka henne mer oavsett anledning. Även om fölet blev himlans fint :D Men för mig ska det finnas väldigt starka skäl som sagt, det finns så mycket fina ston som inte haft fång.... Och jag hade aldrig avlat på en häst som fått/får återkommande fånganfall.

Jag håller helt med dig om att man inte bör avla på dem. Jag hade tänkt betäcka mitt sto men kommer inte att göra det nu när hon har haft fång. Dessutom finns ju alltid risken att de får fång under dräktighetstiden. Det är väl en speciell typ av fång i och för sig, kanske.

Svarar lite allmänt:

Som sagt, att det beror mycket på miljö känns ganska uppenbart. Anledningen till mina funderingar är en bekant som fick avliva sin egen uppfödning för några månader sedan vars helsyskon nu också är dålig. Hon har varit medveten om detta och försökt skaffa grovfoder som ska passa dem, de går på lösdrift och går aldrig på gräs. De är hobbyhästar som tävlas lite i främst hoppning och fälttävlan. Dottern till den avlivade ponnyn är också benägen att få fång när hon går på gräs.

Och tack för länken till studien! Ska definitivt läsas.

Ja nu var det ju det som hände mitt sto, så det kunde man ju inte förutse. Men jag vill inte stå i den sitsen igen, ångesten för att kanske inte få hästen bra innan hon blir för tung, avliva ett högdräktigt sto med ett friskt föl i magen o allt det där som for genom mitt huvud i vintras :crazy:

Nu gick det ju bra denna gången men vem vet om den typen av fång också har en genetisk koppling liksom. Det är inte värt risken.

Det är svåra avvägningar. Man måste se till varje individ och hur dess historia är, liknande problem hos avkommor, syskon, föräldrar osv. Vad gäller avel alltså. :) Tråkigt för din bekant :(

Ja, jag förstår det. Men det låter ju väldigt vettigt att låta bli att avla vidare på hästar som haft fång även om det inte varit återkommande. Det är ju ett sätt att försöka undvika det i alla fall.

Ja, som rubriken lyder. Vet man något om det är ärftligt så vissa individer är mer benägna att få fång eller beror det helt och hållet på miljön?

Nej det är inte genetiskt betingat,, heller inte miljörelaterat så vida du nu inte menar att människan ska klassas in i miljö.

Det finns dock ett par undantag, En dräktig häst som av en människa med bristande kunskap av en eller annan orsak skapar ett utlösande fånganfall på den dräktiga individen kommer leda till att även fostret påverkas av förgiftnings symtom. Beroende på den enskilda människans kunskaps nivå om hästar och hur snabbt detta trauma hävs är helt avgörande för fostrets framtida bestående nedsatta genetiska förändringar i skadade organ.

Avlar man sedan vidare på ett föl som redan i fosterstadiet drabbats av förgiftning och därmed en förmodlig nedsatt funktion i sina organ och ämnesomsättning så bör man oxå ha i åtanke att detta senare kan gå arv.

Natruligtvis inte fång, utan genetiskt svagare individer som är mera mottagliga för bristande individuelle utfodringsbehov och miljö vilket mkt lett kan leda till fång.

Du har uppenbarligen inte läst de undersökningar som finns utan hittar på egen fakta som vanligt.

Jag vet att fång är en av dina käpphästar ;) , men du pratar alltid om foderrelaterad fång, det finns ju fler sorter:t ex belastningsfång och förlossningsfång.

Att ett dräktigt sto kanske skulle få belastningsfång är inte orimligt med tanke på viktökningen, och att lite av efterbörden kanske skulle stanna kvar är inte heller något som skulle bero på "bristande kunskap".

Natruligtvis inte fång, utan genetiskt svagare individer som är mera mottagliga för bristande individuelle utfodringsbehov och miljö vilket mkt lett kan leda till fång.

Här kommer en liten del av det jag tidigare länkade till:
"Pedigree analysis of each breed was consistent with a dominant mode of inheritance partially suppressed in males (5). Further suppression may reflect a gene-nutrition interaction, e.g., thresholds for intakes of soluble carbohydrates—starch, sugar, or fructan. Such an interaction could provide an opportunity for nutritional intervention. Whether this genetic predisposition has a beneficial effect on performance seems likely; otherwise, breeders would have bred out the laminitis tendency."

och sedan för den som tycker det är jobbigt att läsa engelsk text i forskningsstudier min översättning av ovanstående. Nu har jag inte översatt texten ordagrant för då hade nog innehållet blivit underligt eftersom avsnittet är taget ur ett sammanhang. Den som är mer intresserad kan läsa texten själv. Forskngruppen har studerat ponnyer i ett område. Det har sedan gjorts liknande studier på andra hästar.

Analyser av stamtavlor visade på en dominant ärftlighet (för fång) delvis undertryckt hos hingstar. Eftersom inte alla hästar med anlagen får fång kan det vara så att dessa anlag påverkar näringsbehovet/metabolismen tex genom att sänka tröskelvärdet för intag av lösliga kolhydrater dvs stärkelse, socker, fruktan. Om denna påverkan finns så ger det en möjlighet att påverka utfodringen (för att förhindra fånganfall). Denna genetiska predisposition har tydligen en positiv effekt på hästens prestationsförmåga annars borde uppfödarna ha avlat bort denna egenskap.

Till C
Jag tolkar alltså inte alls det jag har läst på samma sätt som du beskriver det. Det är alltså frågan om hästar som "tål" mindre av vissa kolhydrater än normalhästen. Det behöver alltså inte vara hästägarens totala brist på kunskap som är orsaken till att en häst får fång.

Det står inte heller i artikeln att de skulle vara svagare på ngt sätt. Tvärtom anser många att de som tex lätt blir IR har fått de egenskaperma som en anpassning till en milj med ont om föda. De är alltså vinnnarna i en annan situation.

Vad menar du med genetisk svagare? Det hade varit intressant att veta.

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han... 2
Svar
26
· Visningar
3 173
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 813
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder