Är ett namns betydelse viktig -

Sv: Är ett namns betydelse viktig -

Är det inte Loke som är så ond? Som är en sneeky mördare (fick någon att mörda någon annan eller nåt)?

Min mamma säger jätteofta att hon inte kan förstå att man döper sitt barn till Loke.

Då förstår hon säkert inte valet av Lucifer heller ;)

Först kollade vi efter namn som vi tyckte var fina och sen kollade vi upp vad det betydde bara för de var kul att veta. Neo kopplar jag direkt till Neonatal och skulle inte ge mitt barn det namnet. Inte heller Gabriel som typ alla som föds i år och är pojkar verkar få heta.

Jämför du de namnen då?

Att Loke skulle betyda Lucifer fast i en annan form eller ett annat sammanhang?

Ptja, båda mytologiska figurerna är ungefär lika positiva förebilder tycker jag.

Stämmer bra det, Loke är inte direkt den trevligaste figuren i nordiska mytologin. Skall anföra ondskans härskaror vid Ragnarök t ex. Det namnet hamnar på "går fetbort"-listen ihop med t ex Lucifer.

Samma för mig! Lucifer låter vackert tycker jag men aldrig i hela havet att jag skulle döpa ett barn till det.

Nej, det gör hon nog inte ;) Inte jag heller!

Ja, skrev i inlägget att det förknippas med ondska.
Förknippas även med list,slughet, bedragare, skämtare och skönhet tror jag.

Men kändes det inte märkligt att döpa sitt lilla barn till ett sådant namn? Som är förknippat med ondska menar jag. Oavsett hur fascinerad man är av mytologin. Jag är fascinerad och intresserad av afrikanska länders politik men skulle för den sakens skull aldrig döpa mitt barn till Mugabe eller Mobutu :angel:

Nej Lucifer är ett kattnamn;) det kan inga barn heta.
Lika knäppt blev det för min dotter när hennes fröken på lekis berättade att hennes barn hette Lukas, men det är ju ett katt sa dottern eftersom katten hemma hette det:D

Lucifer här hemma heter det för att han är svart som natten och en liten överlevare, försvinner mamma så går man till mormor och söker tröst, det har alltså mer med hans färg och hans överlevnads instinkt än med ondska att göra.

Loke är för mej ett hästnamn, en ardenner med elak blick som gärna tuggar på barn och fick gå med munkorg när risken fanns att barn kunde komma i närheten.

Här har du antagligen en liktänkare.
Jag har alltid velat se individen innan namnsättning.
Nu har jag inga barn men när jag skaffat hundvalp och blivit med föl så har namnet få växa fram under de första dagarna.

Fast en del kanske upplever det stressande eller märkligt att inte omedelbart ha ett tilltalsnamn på den nya individen?

Nej för min del tänkte jag innan jag ens var gravid vad mina barn skulle heta, men när de väl fanns i magen så fanns bara smeknamn och jag kunde inte säga vad dottern hette förren hon kommit ur kuvösen, först då, utan alla slangar och grejer kunde man se hennes namn.
Med sonen var det självklart från början vad han hette.

Jag tror att namn har olika betydelse för olika människor, t.ex så namngav jag aldrig kattungar som vi skulle sälja.
För mej blir det lättare att hålla distansen och inte kära ner mej i en katt som inte har ett namn.
För andra är det drömmen om något som de ger ett namn, då kan man ju redan när bebisen ligger i magen ge denne ett namn.

Sedan är det också så att jag behöver börja lära känna individen innan jag kan säga vilket namn det bär.
Jag behöver se dens sätt att vara, första gången jag fick hålla min son hade han gnytt i timmar och när han fick ligga i min famn så tystnade han, redan då visste jag ju hur han fungerade. (Krånglig förlossning och sonen var kliniskt död vilket gjorde att det tog fyra timmar innan vi fick äntligen fick återförenas)

- eller räcker det om namnet "låter" fint/är trendigt?

Njaeeej.
Det som jag hade åsikter om när det gällde namn var:
1. Det ska vara tvåstavigt ("risken" för att barnet kallas något annat än sitt namn är mindre. Enstaviga eller trestaviga namn (eller ännu fler stavelser) tenderar ofta att resultera i att man kallas något annat. Jag föredrar att det namn som är ens namn är vad som används. Men det är förstås en smakfråga).

2. Det ska vara lite ovanligt, men inte så ovanligt att folk ständigt svarar "va?" när man säger namnet. Jag har själv ett väldigt vanligt namn och just därför ville jag nog att barnet ska ha något som är liiiite mer "eget" och inte ropas efter var och varannan människa på stan.

Betydelsen av ett namn i en namnbok t ex tycker jag inte spelar någon roll. Men vad jag förknippar namnet med har betydelse. Jag skulle t ex aldrig välja att döpa en son till Adolf, Lucifer eller Jesus.

Jag hade samma kriterier som du med tillägg

3) Det ska vara på svenska och ha EN naturlig stavning.

4) Det ska inte vara något trend/mode/kändisnamn utan ungefär jämn(o)vanligt och väl förankrat i alla generationer.

Jag hade liknande kriterier, ett extra var att det skulle gå att uttala på engelska.

Dock så VAR ena dottern My som varken är tvåstavigt eller går att uttala på engelska, dessutom hade jag en katt vid den tidpunkten som hette så, men det var inget att snacka om - det syntes på långt håll vad hon hette.

Han är inte döpt. Valde att inte döpa honom just för att namnet inte direkt är kristet och vi är icketroende, det vore att hyckla enormt för mig. Vill han döpas senare, finns det möjlighet till det.

Och nej, det känns inte märkligt alls. Jag förstår inte varför det skulle kännas märkligt för. Vi hade inte i tankarna : "Loke var en ond figur, vi ger honom det namnet..." Sen tror jag säkert att det finns folk som tycker annat.

Jag drar gränsen vid exempelvis Belsebub, Lucifer och Adolf Hitler.

Jag fascineras utav hela den mytologin, vi hade lika gärna kunnat ge honom Tor eller Oden som namn, men namnet Loke har alltid tilltalat mig.

Folk som tror att Loke var enbart en ondskefull jätte och inget annat bör läsa på lite mer. (menar inte dig, utan allmänt)

Vi hade några namn som vi tyckte var fina när sonen låg i magen.. Kollade aldrig upp vad namnen betydde! Jag vet inte ens vad mitt eget namn betyder!! :)

Men nu "bara för att" så googlade jag på sonens namn.. "Värd att älska" kom upp så då valde vi nog både rätt och bra! :-D

Jag tycker det är ett fint namn.

Själv är det nog viktigast vad namnet betyder för mig, och vad jag förknippar det med.

Av den anledningen går Alexandra fetbort, då det innebär att man är ondskefull och har oproportionerligt långa armar i förhållande till resten av kroppen.
Inte så läckert.

Men en högst personlig åsikt, då jag helt förknippar det med en person från högstadiet:o :D
Långsint? JAG??

Om jag någon gång får barn så skall dom heta Gabriel och/eller Cornelia. Punkt. Det har jag sagt sen jag var 10år gammal, och sen struntar jag i vad namnen betyder. Jag älskar dom namnen, tycker att dom är jättevackra. :love:

Jag vet inte ens vad mitt namn betyder, jag vet bara att jag är döpt efter Prinsessan (Madeleine). :p

Betydelsen för Elina är lite tråkig, hittade bara "Elina är en form av Helena, som kommer av det grekiska ordet för fackla". Jag tyckte namnet var fint, sedan googlade jag betydelsen innan vi 'spikade' det. Spikat blev det när hon fötts, man SÅG ju att hon hette Elina, men å andra sidan hade magen hetat det i ca 4 veckor då...

Gjorde misstaget att diskutera namnidéer med släktingarna ... aldrig mer !! Alla såg ju fel på något namn. Och det värsta var när jag var inne på typ Tyra eller Tuva, och svärmor typ med TÅRAR i ögonen sa 'neeeej det är så hemskt med sådana namn' :confused:. Då slutade vi diskutera med andra än varandra. Så blev det Elina.

Undviker gärna dåliga betydelser, men samtidigt får det inte ta kontrollen, liksom. Loke tycker jag är ett jättefint namn även om han kanske inte är den bästa förebilden. Och för nästa generation är nog Loke ett NAMN och de kommer förknippa det med 'Loke i klassen', och sedan råkar en mytologisk figur heta samma sak. Tror jag.

När jag funderade på Freja sa mamma att 'det är ju båten i rederiet'. Men jag tror inte att namnet kommer förknippas med det för evigt ;).

Sålänge betydelsen inte är av ondo ( alltså namnet förknippas med en ond/elak person m.m) så är det inte av största vikt.

Vi ville ha ett kort namn som inte automatiskt görs om till smeknamn, mitt namn ( Madelene ) blir ju som bekant ofta Madde och jag avskyr det..

Som andra namn var valet redan givet eftersom det är ett släktnamn.

Våran dotter heter: Ella Emilia.

Ella: Kvinnonamnet Ella är en kortform av Gabriella,men också Eleonora, Elin, Daniela eller Elisabet.Ella var ett vanligt namn från sekelskiftet fram till 1940-talet. Men eftersom det aldrig var något riktigt popnamn blev det heller inte omodernt i de följande generationerna.

Emilia: Emilia, ett kvinnonamn, är en feminin form av Emil som troligtvis kan härledas till det romerska släktnamnet Æmilius, som i sin tur tros vara hämtat från grekiskans ord för artig och flitig

Jag tycker det är ganska viktigt. Mina barn heter Joar och Tuva. Joar betyder krigare till häst, eller något liknande, och jag fastnade mycket för hästens del i namnet. ;)
Tuva letade jag en betydelse till men hittade ingen.

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 994
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Skötsel av utedass
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur