Är ett namns betydelse viktig -

Sv: Är ett namns betydelse viktig -

Betydelsen spelar för mig ingen roll. Vi valde ut namn vi tycker är fina. Hur populära de är bryr jag mig inte om.

Min son har ett idag vanligt gammalt hederligt svenskt namn och jag har ingen aning om vad det namnet står för. Som mellannamn har han ett japanskt namn och det känner jag till betydelsen av eftersom en japansk vän berättade vad det betyder, men detta inte förrän namnet redan var spikat.

Är det bara jag som omedelbart tänker på Matrix och har en stark känsla av att namnet kommer därifrån?

Nej, det tycker jag inte. namnet kan ju säkert betyda olika beroende på varifrån man kommer. Men så länge namnet är fint så :)

Folk som tror att Loke var enbart en ondskefull jätte och inget annat bör läsa på lite mer. (menar inte dig, utan allmänt)

Men det var han väl? Han lyckades kontrollera ondskan först men han var ju ond hela tiden. Eller är det jag som missat något i mytologin?

Loke är Tor och Odens ständiga följeslagare på deras vandringar Loke är vacker, men också svekfull, slug, listig, full av lögner. Loke innehar förmågan att byta gestalt. Ofta ställer han till problem för gudarna, men lika ofta hjälper han dem ur sina problem.

Loke är vacker till utseendet, men uppträder ibland som ondskan personifierad och slugast av alla jättar; han är nästan lika psykologiskt komplicerad som Oden bland gudarna. Då han dessutom kan förvandla sig till vad han vill och ändra både gestalt och kön, är han dramatiskt tacksam, så det är inte så konstigt att han, Tor och Oden är de tre vanligaste huvudpersonerna i den nordiska mytologin.

Han är intelligent, hånfull, retsam, ibland en falsk bedragare, alltid en skämtare, till och med en skälm.

På ytan skiljer sig Loke från de flesta andra gudar genom sin respektlöshet och ärevördighet. Han kan i vissa fall tyckas än mer människolik än de övriga gudarna och kanske därför lätt att förstå. Men Loke är en komplicerad gud som aldrig är förutsägbar.

Snorre berättar om Loke att hans far är jätten Farbaute och att modern heter Lafey eller Nál. Byleist och Helblinde är hans bröder. Hans hustru är Sigyn och sonen heter Nare eller Narve. Vidare heter det att:

Loke är skön och vacker att se på, ond till sinnelaget, mycket ombytlig till sättet. Han ägde mer än andra män av sådan visdom som heter slughet, och han hade en list för allting. Han satte ständigt asarna i trångmål och ofta löste han dem med sluga påfund.

Loke kallades också för Lopt ("luftfararen") eftersom han ägde skor med vilka han kunde vandra i luften. Jämför Hermes i grekisk mytologi.

På vilket sätt visar den där Wikipediatexten att han var något annat än ond?

Just betydelsen är väl inte det första jag skulle titta på, men visst är det en del i letandet. Jag skulle aldrig välja ett namn som har negativ betydelse, som barnet kan få lida för sen.
Jag har själv haft ett ganska kort namn, vilket jag trivts bra med, då jag sluppit smeknamn. Det är ju även lättare för barnet att lära sig skriva sitt namn när det kommer upp i skolåldern om namnet är lite kortare. Så även om jag bara älskar namnet Alexander, så skulle jag nog ändå inte ge min son det namnet, just för att det är så långt och svårt att stava.
Heller så är jag emot "rimvänliga" namn som man kan rimma med vissa negativa ord.
Det viktigaste när man väljer namn tror jag är att man tar ett namn som barnet inte kommer lida för, och betydelsen är nog minst lätt att kolla upp...

Lite olika.. Min sambo jag har diskuterat vad vårat kommande barn kan få för namn. Vi är helt oense så vi kom överens om att pojknamn får han besluta o flicknamn får jag besluta.

han har valt ett namn som har betydelse för "honom". Inte efter vad själva namnet betyder. Det är ett namn som han farfar hade. Sambons farfar betydde mycket för honom=).

jag har valt ett tjejnamn som är likt mitt och mina systerdöttrars=). Inte påhittat men väldigt ovanligt och väldigt fint. Så det betyder nåt för mej. Men namnets betydelse kändes mindre viktigt.

Men betydde ett namn något otrevligt så skulle vi inte välja det.

Det står ju? Att han intelligent, vacker etc. etc.
Och det var inte enbart från Wikipedia utan från en del sidor till.

Jag tolkar inte honom som enbart ond. Andra gör, men jag gör det inte.
Läste en rätt intresseant uppsats
Loke: ett justitiemord i mytologisk förklädnad.

Tyvärr vet jag inte om ja kan lägga in en länk, då det är en pdf.fil men det går att googla.

Senast ändrad:

Men intelligent och vacker står ju inte i motsats till ond.

Eh nej, precis.
Han beskrivs som slug, beräknelig, manipulerande och ond. Men han är ju vacker i alla fall :idea:

Jag tycker att Loke är ett roligt och ovanligt namn. Jag har tydligen missat historielektionerna i skolan för jag har aldrig hört något om honom. Jag tycker att det är roligt att ni tordats välja det namn ni tyckt om!

Jag har lite svårt för trendiga/amerikanska namn, kevin, liam etc.

Dock heter dottern Faith, som visserligen inte är svenskt, men fint ändå. Vad det betyder behöver jag nog knappast berätta ;) Emilia i mittennamn efter sin morfars mormor.

Av den anledningen går Alexandra fetbort, då det innebär att man är ondskefull och har oproportionerligt långa armar i förhållande till resten av kroppen.
Inte så läckert.

Men en högst personlig åsikt, då jag helt förknippar det med en person från högstadiet:o :D
Långsint? JAG??
Jag har ungefär tusen sådana namn. Det blir lite jobbigt om vi får en dotter, för 99% av namnen är flicknamn.

Jag har några tilltänkta flicknamn men tänk om ungen inte ser ut som en Kim utan som en Natalie? :eek:

I värsta fall får jag väl ge det stackars barnet mitt eget namn. Sannolikheten är ju - med 50% av mina gener - ganska stor att hon är lik mig, och jag tycker nog att jag ser ut som jag heter och det namnet står tack och lov inte på listan över namn som jag bara inte tål.

Senast ändrad av en moderator:

Dock heter dottern Faith, som visserligen inte är svenskt, men fint ändå. Vad det betyder behöver jag nog knappast berätta ;) Emilia i mittennamn efter sin morfars mormor.

Vilket vackert namn!
På dagis finns en kille som heter Promise, tycker det är otroligt vackert det också.

Det skrev jag inte heller.

Niphredil: Vad menar du med det inlägget?

*kl*
Själv tycker jag att den uppsatsen var mycket intressant. Jag fick ett helt annat perspektiv, men det är ju jag det.

Vi fick inte heller veta så mycket om honom i skolan, eller så kommer jag iallafall inte ihåg det.
Det namnet har alltid tilltalat mig trots att jag vet vad Loke var för någon.
Hade ju aldrig i åtanke att Loke var en lömsk, ond figur och därför skulle min son få det namnet. Isådanafall är det ju tusentals namn man får välja bort om man ska gå efter det.

Det viktigaste är väl att man valde det namnet som man tycker om plus att det inte ställer till med problem för barnet i framtiden. Mobbning exempelvis. Men Loke är inte så ovanligt som man tror. Inte vanligt heller för den delen och det var en annan anledning till att vi ville ha det namnet.

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 994
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama