Sv: Är en kennel ett företag?
enl konsumentvägledare, eller vad hon nu var, som vi hade med på juridikdelen av uppdöfarutbildningen, är kennel oftast att betrakta som hobbyverksamhet, iom att man sällan går plus. visst, valpar säljs dyrt, men du får jämföra det med allt dina hundar har kostat fem år tillbaka i tiden: mat, veterinärer, utställningar, prov, bilresor för rastning (!) osv osv. dock måste du kunna redovisa plus och minus, så en kassabok är inte dumt. (precis som du måste kunna visa att dina avdrag på skatten är giltiga, hur ofta det sedan kollas upp vet jag inte). hon rekommenderade att man tog kontakt med skatteverket och frågade hur de tyckte man skulle göra. jag har inte kommit så långt än, men det troliga är att jag bildar företag, eftersom jag bor på en jordbruksfastighet, och därmed redan på ett plan räknas som företagare (helt oinsatt *skäms på mig*)
enklast är nog att prata med skatteverket, och såvitt jag förstått rekommenderar de oftast att man för kassabok och skickar in sina resultat varje år.
mrs scrabtree: överskott blir det tydligen inte, inte enl skatteverket iaf, de kollade upp några riktiga storkennlar (med uppåt 10 kullar per år) och kunde inte hitta tillräcklig vinst för att ta ut skatt....