Är en kennel ett företag?

S

Salla

Undrar lite över hur det fungerar att ha en kennel, måste man registrera det som ett företag? Eller det kanske man bara måste om man föder upp ett visst antal hundar/år?
Och betalar man skatt på valparna man säljer? I så fall skulle man väl få betala moms på valpen man köper?

(jag ska inte föda upp valpar, jag är bara nyfiken!)

Sv: Är en kennel ett företag?

Nej, kennel är inte ett automatiskt ett företag, de flesta som innehar kennel gör det på hobbynivå. Man måste dock deklarera för de inkomster/utgifter som hobbyverksamheten för med sig. Om det blir ett överskott skall man betala skatt.

Att ha kennel är en sak mellan dig och SKK. Att ha företag är en sak mellan dig och Skatteverket.
Föder du upp valpar för försäljning ska inkomsterna beskattas oavsett om du har företag eller inte. Även på hobbynivå är du skyldig att hålla reda på inkomster och utgifter i hobbyverksamheten skilt från dina vanliga levnadsomkostnader så att du kan redovisa om hobbyn går med vinst eller inte. Det är vinsten, inte inkomsterna, som du betalar skatt på (oavsett om det är företag eller hobbyverksamhet).

Som företagare blir du skyldig att redovisa moms till staten och ta ut moms från dina kunder (valparna blir dyrare för köparen). Å andra sidan får du lyfta av moms från varor du köper. Detta gäller inte hobbyverksamhet.
Blir hobbyverksamheten för omfattande måste du driva den som företag.

Det finns olika företagsformer. Vilken som passar bäst beror på vad det är för verksamhet och hur din situation ser ut för övrigt. Enskild firma är det som mest liknar hobbyverksamhet. Och det som oftast passar bäst för en mindre näringsverksamhet.

enl konsumentvägledare, eller vad hon nu var, som vi hade med på juridikdelen av uppdöfarutbildningen, är kennel oftast att betrakta som hobbyverksamhet, iom att man sällan går plus. visst, valpar säljs dyrt, men du får jämföra det med allt dina hundar har kostat fem år tillbaka i tiden: mat, veterinärer, utställningar, prov, bilresor för rastning (!) osv osv. dock måste du kunna redovisa plus och minus, så en kassabok är inte dumt. (precis som du måste kunna visa att dina avdrag på skatten är giltiga, hur ofta det sedan kollas upp vet jag inte). hon rekommenderade att man tog kontakt med skatteverket och frågade hur de tyckte man skulle göra. jag har inte kommit så långt än, men det troliga är att jag bildar företag, eftersom jag bor på en jordbruksfastighet, och därmed redan på ett plan räknas som företagare (helt oinsatt *skäms på mig*)
enklast är nog att prata med skatteverket, och såvitt jag förstått rekommenderar de oftast att man för kassabok och skickar in sina resultat varje år.

mrs scrabtree: överskott blir det tydligen inte, inte enl skatteverket iaf, de kollade upp några riktiga storkennlar (med uppåt 10 kullar per år) och kunde inte hitta tillräcklig vinst för att ta ut skatt....

När blir det ett överskott?

Fråga inte mig, jag har hittills inte lyckats få det att gå ihop. ;) Men OM det blev ett överskott ska det beskattas. Det finns ett fribelopp också har jag för mig på någon tusenlapp, men eftersom jag alltid gått minus så är det inget jag behöver veta..:D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka