Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Sv: Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Så du menar om denna hästen hade haft 5 cm längre ben och en mer kraftigt uttalad manke (dvs ca 10 cm högre, men i övrigt den samma) så hade hästen varit mer lämplig?

En oerfaren ryttare behöver en välbalanserad häst som kan hjälpa till och kompensera.

Mankhöjden är bara en bit i ekvationen (en ganska viktig bit men inte avgörande), hästen bär sig inte per automatik bättre bara för den är högre, den kan inte heller per automatik balansera upp ryttaren bättre. Ryttaren behöver inte ens se mindre ut på en högre häst, hur mycket benen hänger ner beror t.ex till stor del på hur kraftig hästen är.

I ditt exempel kunde det lika väl funkat dåligt med en häst på 1.40 men en stadig välbalanserad på 1.35 kunde ha fungerat perfekt.

Det har du rätt i.
Men jag pratar inte om 5 cm, utan om ca 15cm. Det är stor skillnad på en häst som är 130cm och en som är 145cm. Sen får man självklart se till hur grov hästen är också. Men som sagt en stor ryttare hör hemma på en större häst. Både längre och grövre häst.

Sv: Är en islandshäst på 130 cm för liten?

1.70-175 är dock inte så värst långt och jag håller fortfarande inte med om kategoriskt stor ryttare till stor häst, snarare rätt ryttare till rätt häst. Höjdskillnaden på islandshästar ligger vanligen inom spannet 1.30-145 så värst mycket höjd finns det inte att leka med, grovleken och hur hästarna är byggda skiljer långt mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka