Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Sv: Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Även om hästen orkar så kan man ju tänka på att det sällan är trevligt att sitta på en väldigt liten häst. (är 176 cm, långbent, och red en på 138 cm för ett tag sedan. Det var INTE bekvämt. När jag släppte stigbygeln kunde jag klia hästen strax under carpus.)

Men det beror inte på mankhöjden utan på hur på hur bred hästen är över ryggen, hur djup bålen, hur välrest den är bl.a.

Jag tycker en arab på 150 känns mindre (förutom svindeln) än min grova islänning på 129 cm. Mina fötter hamnar mycket längre ner under bukranden på araben...

Man måste prova helt enkelt :laugh:

Jag är 175 cm och min häst 138 inte ett dugg obekvämt att rida på henne och hon klarar mig utan problem. Kan inte slå en klacksprak under hennes mage även om jag rider barbacka.

Skit i mankhöjden utan kolla på hur hästen är byggd och om den har kort rygg, det är ingen slump att en shettis kan ta vuxna ryttare på 70 kilo utan problem och en whelshponny på 125 inte kan göra de..

Det handlar om att den mindre ponnyn är kort och kompakt med korta tjocka ben och med en kort rygg som då kan ta mer vikt.

Hade en korsning på nordis och hbl på 158 cm hon kunde vi rida 2 på utan problem hon var superstark i ryggen. Men hon var extremt kort och kompakt i kroppen.

Mitt hbl jag sedan köpte var 163 och klarade inte 2 tytatre endå var hon högre!

Jag såg dessutom större ut på henne eftersom hon var så nätt och benen mina hamnade nog 1 dm under magen när jag hade långa dressyrläder.

Medans på nordsvensken var det snarare 1 dm från magen jag hade benen eftersom hon var som en tunna grooooov och maffig i typen=)

Så störst ser inte alltid bäst ut=)

Ja självklart beror det mycket på kroppsbyggnaden. Men är man så lång som jag så ska det mycket till innan jag inte känner mig väldigt lång. Nordsvenskar är ju rätt grova och har ridit några runt 150 cm som känts små för mig.

Jag är 175 cm och min häst 138 inte ett dugg obekvämt att rida på henne och hon klarar mig utan problem. Kan inte slå en klacksprak under hennes mage även om jag rider barbacka.
ja visst beror det på hur både häst och ryttare är byggda, men jag har svårt att tro att det finns så små hästar som jag inte känner mig jättelång på. (jag är och känner mig väldigt lång på grannens nordsvenskar på 150 cm)
Skit i mankhöjden utan kolla på hur hästen är byggd och om den har kort rygg,
Jag bryr mig inte speciellt mycket om mankhöjd utan går på hur hästen är byggd. Min häst är bara 163 cm, men eftersom hon är så grov känner jag mig inte lång på henne. Men jag vill ha en viss harmoni i ett ekipage och alltför långa ryttare på små hästar kan aldrig bli propotionerligt.
Det ska vara bekvämt att sitta på hästen också. (handlar inte bara om vikt menar jag)

Jag såg dessutom större ut på henne eftersom hon var så nätt och benen mina hamnade nog 1 dm under magen när jag hade långa dressyrläder.
Det gör mina ben nu på min grova kallblodskorsning på 163 cm. Det är ju ingenting.
Medans på nordsvensken var det snarare 1 dm från magen jag hade benen eftersom hon var som en tunna grooooov och maffig i typen=)
Om du var 1 dm från magen på båda så förstår jag inte skillnaden.
Min förra häst var 164 hög, men arab/halvblod och väldigt smäcker. drygt 100 kg lättare än min nuvarande som alltså är 1 cm lägre. På honom så jag utan tvekan lång ut. (och det blev inte helt bekvämt då)

bigganl, du är i en islandshästtråd. Ingen tvingar dig att rida våra "små" hästar.

Men det är bland annat storleken som gör dem till optimala självbäriga ridhästar så vill man ha en stark töltturbo får man liksom hålla sig runt 125-145 cm och lära sig hålla balansen utan att klamra sig fast med fötterna.

Jag skulle inte rekommendera att börja leta islandshäst över 160, eller ens över 145 cm, ofta går hållbarheten ner när storleken går upp.

FRÅN magen uppifrån alltså 1 dm ner till magen på nordsvensken och på hbl 1 dm UNDER magen..;)

Och du är som sagt påett ISLANDSHÄSTFORUM om du inte redan viste det.

Och nu säger du att 1 dm under magen på hästar inte är någonting hur ska du ha det igentligen??:confused:
Ytterst sällan jag ser islandryttare som har sina fötter mer än 1 dm under hästens mage.

Inte ens jag har mina ben så långt ner och då är jag 175 så då ser det alltså MER hämskare ut när du rider din Nordis än vad det gör när jag rider min isis:p

Jag rider HUR skönt som helst på mitt sto känner då inge som helst skillnad på henne som på mitt hbl jag hade i skönhetsgrad i ridningen!

Har du ens setat på en islandshäst?? för jag hade samma fördomar som du innan jag red på en själv.. Men man gör inte de dom bär upp en ryttare på ett helt annat sätt än om jag hade setat på en typ arab på 138 cm..

Du ser ju bilderna jag lagt upp ser ju mkt större ut på araben n på min isis!

bigganl, du är i en islandshästtråd. Ingen tvingar dig att rida våra "små" hästar.
Nej självklart inte. Jag svarade vad jag upplever själv när hästar är små till min längd.
Men det är bland annat storleken som gör dem till optimala självbäriga ridhästar så vill man ha en stark töltturbo får man liksom hålla sig runt 125-145 cm och lära sig hålla balansen utan att klamra sig fast med fötterna.
Tror i och för sig inte att någon erfaren ryttare vill klamra sig fast med fötterna. Det låter inte som´ridning för mig. Jag menar att det inte bara handlar om hur mycket en häst kan bära utan att det ska finnas harmoni mellan häst och ryttare också. Det är inte alltid bekvämt som lång ryttare att rida en liten häst. propotionerigt vill jag ha det och det finns även islandshästar som passar de allra flesta ryttare.

[
QUOTE=Niela;13358183]FRÅN magen uppifrån alltså 1 dm ner till magen på nordsvensken och på hbl 1 dm UNDER magen..;)
aha, jag läste fel helt enkelt.
Och nu säger du att 1 dm under magen på hästar inte är någonting hur ska du ha det igentligen??:confused:
För mig är 1 dm under magen vanligt. Det har jag på de flesta stora halvblod. (eller hästar av den storleken)
Ytterst sällan jag ser islandryttare som har sina fötter mer än 1 dm under hästens mage.
Oj, Det ser jag jätteofta.

Jag rider HUR skönt som helst på mitt sto känner då inge som helst skillnad på henne som på mitt hbl jag hade i skönhetsgrad i ridningen!
det är väl bara bra att du sitter skönt på din häst.
Har du ens setat på en islandshäst?? för jag hade samma fördomar som du innan jag red på en själv..
Har du inte läst? Jag har ridit flera stycken. Den senaste var som sagt bara 138 cm och jag petade henne under carpus när jag släppte stigbyglarna. De andra ryttarna gapskarattade. hon orkade mig utan problem förstås, men vi var inte riktigt i proportion till varandra så att säga. Jag har ingenting emot islandshästar om du tror det. Inget alls. Men oavsett vilken ras jag rider så trivs jag bäst på en häst som passar mig i strolek.

tillägg:
Jag tycker i och för sig inte du ser längre ut på araben än på isisen, men det jag ville lägga till var att det handlar lika mycket om ryttarens kroppsbyggnad som hästens. Om man har väldigt långa ben, normala ben eller korta ben till sin längd gör väldigt stor skillnad.
Huvidsaken är ändå att man trivs på sin häst och för att veta det måste man prova. Vi är alla olika och det finns hästar som passar oss alla.

Jag håller med oxå, om hästen inte ser mogen ut i kroppen för inridning så måste den ju inte ridas in som 3åring egentligen tycker jag att det är för tidigt för vilken häst som helst.
Men man kan ju börja lite försiktigt vid 3,5år och sedan sitta in dem vid 4år om de ser bra ut i kroppen och verkar mogna i huvudet.

En av mina hästar var 126cm i mkh när jag köpte honom som 4-5åring.
Han är nu 129cm i mkh och jag är 163cm lång.
Jag har en max vikt för honom på 70kg för att jag inte vill slita på honom i onödan, mer vikt borde ju slita mer så enkelt är det.
min pappa på 90kg har test suttit några gånger men han orkar knappt gå framåt:crazy:.
Min häst har haft problem med vikten men under fettet så är han en ganska smäcker typ dock av den äldre modellen.
Folk som är vana kan i vissa fall väga mer än 70kg.

26674706.jpg
Här tycker jag han ser riktigt stor ut jag har inte ens benen nedanför magen trots att jag har långa stigläder.

26674660.jpg
Han känns stor att rida för att han har så stort steg men när han samlar sig och blir riktigt rund(inte som bilden) så kan han ibland kännas jättelite och svår att sitta på så man ska nog inte vara för lång heller just för balansen och då har jag en då väldigt bra balans efter alla hans påhitt.

Jag tror att 170 för en 130 häst nog egentligen är max sen efter det kan det börja kännas vingligt det beror på hur grov hästen är med.
och hur stabil hästen är med.

27415082.jpg
Här rider jag ett sto på 138cm i mkh den höjden tycker jag är perfekt jag hoppas hennes hingstföl min unghäst(2,5år) kommer bli ungefär som henne.

27433340.jpg
Här rider jag Grasteinn fra Grafarkoti min unghäsgts pappa som är 144cm i mkh

27415079.jpg

Jag kan tycka att islandshästar är mycket häst att rida genom att samla och rida ihop med tölt och allt så de ska inte vara för stora heller, ju mindre destå lättare att rida ihop kan jag känna.
så 138cm är lagom men 130 funkar för mig med men över 140 kan jag känna börjar bli svårare och svårare och för mkt häst på något sätt.
Men givetvis går det med.

29373547.jpg
min unghingst son till de två andra hästarna kommer troligen bli ganska smäcker och redan nu är han större än min ridhäst.
blir han 143 som uträkningarna säger så kommer han nog kunna ta 80kg kanske men annars får han nog ha 70kg som gräns han med trots att han är högre men han kommer antagligen inte vara lika viktbärande.
Han är mer av den moderna lätta typen.

Senast ändrad:

Jag undrar om en islandshäst som inte är högre än 130 cm i mankhöjd är för liten för en person som är ca 170 cm lång?

Hästen kan ju vara viktbärande, men en person på 170 kanske inte ska köpa en islandshäst på 130??

Jag är 184cm lång och har långa ben! När jag rider kompisens lilla smäkra islandshäst ser det INTE proportioneligt ut!
Jag har skaplig balans och väger 60kg så det känns inte som det gör någon skada men jag skulle själv inte köpa en så liten häst. Rider jag en större isläning med bra bärighet känns det bättre iallafall.
Men välridna islandshästar som jag får möjligheten att rida finns det få av att jag rider gärna även om dom är små:cool:

Den enda gången jag känt att en islandshäst varit för liten var i somras på Island, anledningen var dock varken vikten eller balansen utan att vi red genom ganska djupt vatten och det var på håret hon behövde simma, en dm till hade inte skadat. Hon var minst lika snabb som de större kompisarna och vi forsade fram i ökad tölt.

Oki ja då är du den enda som tycker inte jag ser större ut på araben=)

Jag har suuuperkorta hoppläder på han för att inte slå en klackspark under magen. Du kan ju tänka dig hur långt under magenmina hälar hade hamnat OM jag haft samma långa dressyrläder som jag har på min islandshäst!

Jag har LÅÅÅÅNGA ben hade jag haft korta ben hade väl hälen varit strax under sadelkåpan eller nått på min islandshäst ha ha ha.

Det enda som krävs för att rida små hästar är att man har bra balans, så det krävs MER av ryttaren att rida små än stor a hästar balansmässigt=)

Jag ångrar inte en sekund mitt rasbyte efter 20 år på svenska halvblod så kände jag att jag behövde nya utmaningar.Det var tråkigt att sitta upp rida skritt trav och galopp hästen gick så fint hon kunde och jag utvecklades ingenting kände jag.
NU däremot har jag massor att lära mig och jag utvecklas varje dag och varje ridpass är lika roliga=)

Och eftersomjag har varit hbl ryttare så har jag varit på båda världarna och vet vad jag pratar om, jag tyckte precis som du förr. Jag kan ju inte rida små hästar de går ju inte klackspark under magen å allt vad man sa.

NU vet jag bättre att mankhöjden är nått man sist ska titta på när man köper häst oavsätt ras..Ja shettis behöver man ju inte titta på men ni fattar vad jag menar.

Letar man ett hbl så titta inte på mankhöjden utan påindividen. hittar man en bra häst på 160 och man är 195 så vad gör de??

Alla killar som rider på elitnivå som är 195 ska dessa bara få rida hästar på +185 om man nu ska gå efter att en häst skall vara 1 dm lägre än vad man själv är??

Det finns överdrivet hos alla raser jag kan hålla med m att långa killar på 2 meter som rider små islandshästar på 130 inte ser bra ut. MEN det är oerhört sällsynt. Jag har i hela mitt 28 åriga liv sett 2 extrema fall på islandshäst där var hälarna ca 2 dm från marken max och det såg inte fint ut.
MEN hästen sprang på UTAN bekymmer och om dom vann tävlingen eller kom placerad kom ja inte ihåg men placering fick dom!

Så hästen led inte av de men visst såg de lite lustigt ut!

Mitt hbl jag hade på 163cm var inte viktbärande och min islandhäst på 138 är mer viktbärande så storleken har verkligen inge med hur många kilo en häst kan ta på ryggen!

Precis som du säger så finns de raser för allas smaker MEN jag gillar inte när en hbl människa kommer in här på islandhästforumet och talar om hur fel det är att rida islandhäst om man är lång..

Ingen islandhästmänniska går in på typ gnägg och säger hur fult och fel det är att små ryttare rider stora hästar!!

:devil:

Jag har suuuperkorta hoppläder på han för att inte slå en klackspark under magen. Du kan ju tänka dig hur långt under magenmina hälar hade hamnat OM jag haft samma långa dressyrläder som jag har på min islandshäst!
Ja det är antagligen därför du inte ser så lång ut på den eftersom du har kortare stigläder.
Jag har LÅÅÅÅNGA ben hade jag haft korta ben hade väl hälen varit strax under sadelkåpan eller nått på min islandshäst ha ha ha.
Ok, du har säkert långa ben, men om dina ben på din islänning är på samma ställe som mina är på kraftig häst på över 160 så vet jag inte vad mina ben är???
Det enda som krävs för att rida små hästar är att man har bra balans, så det krävs MER av ryttaren att rida små än stor a hästar balansmässigt=)
Jag har inga problem med min balans. Det handlar inte om det alls för mig. Det är inte bekvämt för mig när det är för lite häst under mig. När mina fötter är i höjd med carpus på hästen är det inte i närheten av ett propotionerligt ekipage. Höjden på hästarna är inte det viktiga utan hur de ser ut i kroppen, men för små är för små för mig och visst kan jag rida en lite en enstaka gång, men det är inget jag vill ha själv. Jag vill att det ska kännas i min kropp att hästen och jag passar varandra. Jag trivs helt enkelt inte på jättesmå hästar. Andra som trivs på dem kan rida dem så mycket de vill. Det har ju inte jag någonting emot.

och med Jag ångrar inte en sekund mitt rasbyte efter 20 år på svenska halvblod så kände jag att jag behövde nya utmaningar
.
Så kände jag också. Bytte efter nästan 30 år, men inte till islänning då.
Jag ville också ha nya utmaningar och framför allt utmaningar av en annan typ. (läs ha en häst som inte alls är byggd för ridning och få smidig, stark och med hög ridbarhet) DET var en rejäl utmaning och så enormt utvecklande. :laugh:
Det var tråkigt att sitta upp rida skritt trav och galopp hästen gick så fint hon kunde och jag utvecklades ingenting kände jag.
Lite så kände jag också. De har liksom så lätt för sig att utmaningen uteblev.
Och eftersomjag har varit hbl ryttare så har jag varit på båda världarna och vet vad jag pratar om,
Jag har ju också båda världarna, men jag har inte fastnat i isisvärlden. inte än i alla fall, men man ska aldrig säga aldrig. Jag bor i nåt av islandsryttarnas mecka här. Har 3 atora islandsstall inom ett par km från mig och går jag några km längre så finns 2 stora till. Det är isisar överallt här, så man vet aldrig. Det är inte omöjligt att jag skaffar en någon gång.
de går ju inte klackspark under magen å allt vad man sa.
Vad innebär det? (Har inte hört uttrycket förut)
NU vet jag bättre att mankhöjden är nått man sist ska titta på när man köper häst oavsätt ras.
Japp. Makhöjden är inte det viktiga. Jag satt nästan bara på hästar runt 170 cm förr, men min nuvarande är som sagt 163 cm och så kraftig att det passar alldeles utmärkt. Men även om mankhöjden inte är det viktigaste så har ju alla en gräns. Det är ju trots allt väldigt stotr skillnad på en häst som är 160 cm hör och en som är 130 cm, oavsett hur kraftig den mindre är. Någonstans finns en gräns. Det ska vara bekvämt att sitta på hästen och det hänger ju också ihop med hästens sätt att röra sig. Vissa hästar med stor gång och mycket energi kan kännas större. Likaså spelar det in i vilken form hästen rids. En häst som bär upp ryttaren ordentligt och hänger ihop bakifrån och fram upplevs som större.
Letar man ett hbl så titta inte på mankhöjden utan påindividen. hittar man en bra häst på 160 och man är 195 så vad gör de??
Så länge det känns bekvämt gör det ingenting.
Alla killar som rider på elitnivå som är 195 ska dessa bara få rida hästar på +185 om man nu ska gå efter att en häst skall vara 1 dm lägre än vad man själv är??
Men vem har sagt att hästen ska vara 1 dm högre än en själ`? Min häst är 13 cm lägre än mig och som sagt kraftig så vi passar rätt bra ihop. Annars skulle jag bara ha hästar på minst 186 cm och då skulle inte urvalet vara stort. Dessutom gillar jag inte när hästarna är för stora. De håller inte lika bra.
Jag har i hela mitt 28 åriga liv sett 2 extrema fall på islandshäst där var hälarna ca 2 dm från marken max och det såg inte fint ut.
MEN hästen sprang på UTAN bekymmer och om dom vann tävlingen eller kom placerad kom ja inte ihåg men placering fick dom!

Så hästen led inte av de men visst såg de lite lustigt ut!
Nej hästarna lider nog inte av det så länge inte ryttaren är väldigt tung, men frågan är för mig om det är bekvämt för ryttaren.
Mitt hbl jag hade på 163cm var inte viktbärande och min islandhäst på 138 är mer viktbärande så storleken har verkligen inge med hur många kilo en häst kan ta på ryggen!
Inte storleken enbart utan mera kroppsbyggnaden (men i kombination med storleken förstås) Men det handlar inte om hur mycket hästarna orkar bära för mig i den här tråden. Det handlar om att det ska vara bekvämt för ryttaren att sitta på hästen. De ska passa varandra, häst och ryttare.
Precis som du säger så finns de raser för allas smaker MEN jag gillar inte när en hbl människa kommer in här på islandhästforumet och talar om hur fel det är att rida islandhäst om man är lång..

Jag hoppas du inte syftar på mig nu för då har du missuppfattat mig totalt. Jag är för det första ingen halvblodsmänniska. (sålde sista halvbloden för 5 år sedan när jag ville ha mera utmaningar) Sen har jag ingenting emot att rida islandshäst (eller någon annan ras heller för den delen) för att jag är lång. Jag tycker bara att om man är lång så trivs man oftast inte på alltför små hästar.(vilken ras det än är) Är man lång och vill rids isis så finns det ju isisar som passar oss långa också.:)

Men vem har sagt att hästen ska vara 1 dm högre än en själ`?

Det tror jag inte någon har sagt, 1 dm lägre däremot har jag hört på ridskoleteori och läst i hästtidningar.

Jag är 176 cm och har ridit hästar på 130 cm. Man vänjer sig.

Tror denna är 132 cm.
Flipastlt.jpg

Jag har faktiskt aldrig hört detta med 1 dm högre häst än en själv. inte läst heller, det var därför jag undrade.
Hur man passar på häst beror ju lika mycket på hur man som ryttare är byggd. Du ser inte alls stor ut på den lilla hästen. Vi är nog väldigt olika byggda du och jag. Ska se om jag hittar en bild på mig på liten häst.

Här är en riktigt gammal bild. Jag rider en New Foresthingst på 136 cm över havet. Här är jag enbart 163 cm lång och ja..... jag är ju lite lång på honom. (och nu är jag 176cm)

30619207.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka