Sv: Är en islandshäst på 130 cm för liten?
Jag har suuuperkorta hoppläder på han för att inte slå en klackspark under magen. Du kan ju tänka dig hur långt under magenmina hälar hade hamnat OM jag haft samma långa dressyrläder som jag har på min islandshäst!
Ja det är antagligen därför du inte ser så lång ut på den eftersom du har kortare stigläder.
Jag har LÅÅÅÅNGA ben hade jag haft korta ben hade väl hälen varit strax under sadelkåpan eller nått på min islandshäst ha ha ha.
Ok, du har säkert långa ben, men om dina ben på din islänning är på samma ställe som mina är på kraftig häst på över 160 så vet jag inte vad mina ben är???
Det enda som krävs för att rida små hästar är att man har bra balans, så det krävs MER av ryttaren att rida små än stor a hästar balansmässigt=)
Jag har inga problem med min balans. Det handlar inte om det alls för mig. Det är inte bekvämt för mig när det är för lite häst under mig. När mina fötter är i höjd med carpus på hästen är det inte i närheten av ett propotionerligt ekipage. Höjden på hästarna är inte det viktiga utan hur de ser ut i kroppen, men för små är för små för mig och visst kan jag rida en lite en enstaka gång, men det är inget jag vill ha själv. Jag vill att det ska kännas i min kropp att hästen och jag passar varandra. Jag trivs helt enkelt inte på jättesmå hästar. Andra som trivs på dem kan rida dem så mycket de vill. Det har ju inte jag någonting emot.
och med Jag ångrar inte en sekund mitt rasbyte efter 20 år på svenska halvblod så kände jag att jag behövde nya utmaningar
.
Så kände jag också. Bytte efter nästan 30 år, men inte till islänning då.
Jag ville också ha nya utmaningar och framför allt utmaningar av en annan typ. (läs ha en häst som inte alls är byggd för ridning och få smidig, stark och med hög ridbarhet) DET var en rejäl utmaning och så enormt utvecklande.
Det var tråkigt att sitta upp rida skritt trav och galopp hästen gick så fint hon kunde och jag utvecklades ingenting kände jag.
Lite så kände jag också. De har liksom så lätt för sig att utmaningen uteblev.
Och eftersomjag har varit hbl ryttare så har jag varit på båda världarna och vet vad jag pratar om,
Jag har ju också båda världarna, men jag har inte fastnat i isisvärlden. inte än i alla fall, men man ska aldrig säga aldrig. Jag bor i nåt av islandsryttarnas mecka här. Har 3 atora islandsstall inom ett par km från mig och går jag några km längre så finns 2 stora till. Det är isisar överallt här, så man vet aldrig. Det är inte omöjligt att jag skaffar en någon gång.
de går ju inte klackspark under magen å allt vad man sa.
Vad innebär det? (Har inte hört uttrycket förut)
NU vet jag bättre att mankhöjden är nått man sist ska titta på när man köper häst oavsätt ras.
Japp. Makhöjden är inte det viktiga. Jag satt nästan bara på hästar runt 170 cm förr, men min nuvarande är som sagt 163 cm och så kraftig att det passar alldeles utmärkt. Men även om mankhöjden inte är det viktigaste så har ju alla en gräns. Det är ju trots allt väldigt stotr skillnad på en häst som är 160 cm hör och en som är 130 cm, oavsett hur kraftig den mindre är. Någonstans finns en gräns. Det ska vara bekvämt att sitta på hästen och det hänger ju också ihop med hästens sätt att röra sig. Vissa hästar med stor gång och mycket energi kan kännas större. Likaså spelar det in i vilken form hästen rids. En häst som bär upp ryttaren ordentligt och hänger ihop bakifrån och fram upplevs som större.
Letar man ett hbl så titta inte på mankhöjden utan påindividen. hittar man en bra häst på 160 och man är 195 så vad gör de??
Så länge det känns bekvämt gör det ingenting.
Alla killar som rider på elitnivå som är 195 ska dessa bara få rida hästar på +185 om man nu ska gå efter att en häst skall vara 1 dm lägre än vad man själv är??
Men vem har sagt att hästen ska vara 1 dm högre än en själ`? Min häst är 13 cm lägre än mig och som sagt kraftig så vi passar rätt bra ihop. Annars skulle jag bara ha hästar på minst 186 cm och då skulle inte urvalet vara stort. Dessutom gillar jag inte när hästarna är för stora. De håller inte lika bra.
Jag har i hela mitt 28 åriga liv sett 2 extrema fall på islandshäst där var hälarna ca 2 dm från marken max och det såg inte fint ut.
MEN hästen sprang på UTAN bekymmer och om dom vann tävlingen eller kom placerad kom ja inte ihåg men placering fick dom!
Så hästen led inte av de men visst såg de lite lustigt ut!
Nej hästarna lider nog inte av det så länge inte ryttaren är väldigt tung, men frågan är för mig om det är bekvämt för ryttaren.
Mitt hbl jag hade på 163cm var inte viktbärande och min islandhäst på 138 är mer viktbärande så storleken har verkligen inge med hur många kilo en häst kan ta på ryggen!
Inte storleken enbart utan mera kroppsbyggnaden (men i kombination med storleken förstås) Men det handlar inte om hur mycket hästarna orkar bära för mig i den här tråden. Det handlar om att det ska vara bekvämt för ryttaren att sitta på hästen. De ska passa varandra, häst och ryttare.
Precis som du säger så finns de raser för allas smaker MEN jag gillar inte när en hbl människa kommer in här på islandhästforumet och talar om hur fel det är att rida islandhäst om man är lång..
Jag hoppas du inte syftar på mig nu för då har du missuppfattat mig totalt. Jag är för det första ingen halvblodsmänniska. (sålde sista halvbloden för 5 år sedan när jag ville ha mera utmaningar) Sen har jag ingenting emot att rida islandshäst (eller någon annan ras heller för den delen) för att jag är lång. Jag tycker bara att om man är lång så trivs man oftast inte på
alltför små hästar.(vilken ras det än är) Är man lång och vill rids isis så finns det ju isisar som passar oss långa också.