Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Sv: Är en islandshäst på 130 cm för liten?

Så himla lång tycker inte jag att du ser ut på den bilden...

ehhh okej. jag tycker inte det ser klokt ut. Benen dinglande under magen trots att jag har kortat lädren så mycket jag kunde. (jag var ung och envis) Bytte sen till en häst i lämpligare storlek. Fick många glada skratt när jag red den lilla hingsten. Men han var en charmig kille.
Nu är jag ju 13 cm längre än på den tiden så du kan ju tänka dig hur det skulle se ut nu.

Senast ändrad:

*kl*
Det där med att hästen skall vara 10cm högre än dig själv finns inte, därimot var den gamla läran att hästen skulle vara 10cm lägre än dig själv.

Jag är 175cm och en häst mellan 165-175cm passar mig toppen!
(Om vi ser till halvblodsmodell, min egna blir väl strax över 170cm :love:)

När det kommer till islandshästar som jag faktiskt ridit en hel del så anser jag att man får kolla på ekipaget snarare än siffrorna.
Jag har ridit hästar alltifrån 120cm+ till 146cm, dock kände jag mig bäst på de större, men kommer man ifrån halvblod känner man sig lätt stor på mindre hästar, även om dom är kraftiga.

När jag o familjen var på turridning så var vi uppdelade ungefär såhär:

Syster: Ungefär 168cm - Isis ungefär 140cm.
Mamma: 176cm - Isis strax under 140cm skulle jag tro.
Pappa: 188cm - Isis strax över 145 cm.
Jag: 175cm - Isis runt 140cm.

Vi var ett bra gäng (fina och välmusklade hästar med toppen kondition :bow:)och ingen av hästarna var tröttare än vad som är normalt, o då var den ändå en 2 timmars tur med fikapaus och mycket galopp och tölt för att glädja oss "turister"! :love::laugh:

ehhh okej. jag tycker inte det ser klokt ut. Benen dinglande under magen trots att jag har kortat lädren så mycket jag kunde. (jag var ung och envis) Bytte sen till en häst i lämpligare storlek. Fick många glada skratt när jag red den lilla hingsten. Men han var en charmig kille.
Nu är jag ju 13 cm längre än på den tiden så du kan ju tänka dig hur det skulle se ut nu.

Jag tycker du borde börja lyssna mindre på vad folk säger tycker och tänker.

Om det känns bra så är det bra och då skiter man i vad andra tycker.

Och jag kan säga dig att rida en c-ponny av ponny ras och att rida en islandshäst i samma höjd är som att gämföra en tunn arab med en grov nordsvensk om man ska hård dra, det är sån skillnad så det finns inte, tro mig jag har testat ett antal gånger.

Jag red bland annat ett ganska grovt gotlandruss på 135 tror jag hon var och hon kändes som att rida en sticka då var hon en då grov men det var som en smal planka mellan benen och galoppen haha kändes som en shettis helt stelt och helt utan gång.

men sen att rida min egna häst på 129cm islandshäst, helt sjuk skillnad han är så mycket grövre och han känns jättestor man blir förvånad när man hoppas av att det är så nära till marken, hans steg är som en storhäst fast bättre;)

Jag tror nog du knappt ridit islandshäst o tala om för då borde du veta skillnaden det är oxå därför man inte ser lika stor ut på en islandshäst i samma höjd som en ponny.

vanliga små ponnyer är i regel inte alls lika viktbärande som islandshästar det är ju just därför som vuxna rider på islandshästar o inte ponnyer(för det mesta).

Jag tror nog du lyssnat för mkt på dina anti islandshäst stallpolare för att förstå;)

hur man ska se ut på en häst i propotion i storhäst/ponny världen är rätt olik islandshästvärlden ibland kan jag tycka det är så himla löjligt att folk är så nojiga över att de växt ur sin ponny osv...att folk snackar skit om dem för att de ser för långa ut o sånt....löjl.

Visst är det underbart med pigga glada islandhästar som bara blir piggare ju längre man rider(min blir hihi) jag gillar deras psyke de är för det mesta pigga och har mkt vilja det är från 0 till 100 sen väldigt bra lynne man behöver inte vara rädd för att de ska skena, bocka, bitas, sparkas i samma utsträckning...skönt.

Ja jag har en mycket bra relation till både Islandshästar och storhästar överlag, mitt hjärta finns snarare hos individer än hos raser skulle jag vilja säga! :laugh::love:

Nu var ju detta riktigt duktiga och lyxiga turhästar som vi fick tag i, mycket vackra och med underbara muskler. De som delade upp oss var också mycket kunniga, pappa som har minst ridvana och var längst fick en snäll och stor mellanpigg valack medans jag som ridit mycket fick en mellanstor? dundertöltare! :love: Mamma och syster fick typiska flickston med mycket egen vilja och bra motor!

Men även när jag red på ridskola så var det bra och härliga hästar, pigga och starka med mycket vilja utan att ta över eleverna.

Storleken är en vanesak både för betraktare och ryttare. Folk skattade åt islandshäst ryttarna förr (och gör det fortfarande) pga storleken. Du ser inte stor ut på bilden i mina ögon.

Men det är ju detta som är sååå UNDERBART med islandshästen att dom bär upp stora ryttare BETYDLIGT bättre än som ditt ex en new forest.
Jag är lika lång som du och på mina bilder när jag rider islänningen på 128 ser jag ju inte alls lika lång ut som du gör på denna new forest som dessutom är ca 1 dm högre i manken än islandshsten jag rider.

Magiskt är vad det är:love:

Islandshästen är helt enkelt bäst=):love:

30619207.jpg

Du ser faktiskt sjukt stor ut på honom!

Men det är väl också för att ponnysar (överlag) inte brukar svälja lika mycket ryttare som en Isis brukar :)

Jag tycker du borde börja lyssna mindre på vad folk säger tycker och tänker.
Jag lyssnar på mig själv och min upplevelse. Om folk vill skratta så bjuder jag på den, men det är ingenting jag skulle bry mig om.
Om det känns bra så är det bra och då skiter man i vad andra tycker.
EXAKT!

Och jag kan säga dig att rida en c-ponny av ponny ras och att rida en islandshäst i samma höjd är som att gämföra en tunn arab med en grov nordsvensk om man ska hård dra, det är sån skillnad så det finns inte, tro mig jag har testat ett antal gånger.
Ja jag har ju också testat. Det är ju det jag skrivit om här i tråden. Islandshästen jag red senast alltså. kändes hemskt liten. Inte alls trevligt att sitta på. Sen var hon heller inte den kraftigaste modellen av isladshäst. Även isisar kan vara ganska olika i kroppsbyggnaden och hade det varit en grövre modell hade det nog inte allt känts så litet.

Jag tror nog du knappt ridit islandshäst o tala om för då borde du veta skillnaden det är oxå därför man inte ser lika stor ut på en islandshäst i samma höjd som en ponny.
Nu vat du nog inte vad du pratar om för jag har ritit både islandshästar av olika storlek och ponnyer av olika storlek. Annars hade jag ju inte skrivit här alls. Det spelar ingen roll vilken ras hästen har för är de inte kraftiga och har mycket djup så blir man sig lika lång på en isis som en ponny i samma storlek. Är det fråga om kraftiga ponnyer eller kraftiga islänningar så känner i alla fall jag mig inte lika lång. Det sitter inte i höjden eller rasen. Det sitter i kroppsbyggnaden.
vanliga små ponnyer är i regel inte alls lika viktbärande som islandshästar det är ju just därför som vuxna rider på islandshästar o inte ponnyer(för det mesta).
den skrönan är seglivad, men hör inte till tråden.
Jag tror nog du lyssnat för mkt på dina anti islandshäst stallpolare för att förstå;)
Jag har inga såna. Vart får du allt ifrån? Du ska nog inte gissa så helvilt. Jag har inte hästbekanta som är anti vissa raser. (det är inte den sortens hästmänniskor jag vill umgås med.) Har däremot nära kompisar som har islandshästar (så jag får ofta höra om deras förträfflighet.)
hur man ska se ut på en häst i propotion i storhäst/ponny världen är rätt olik islandshästvärlden ibland kan jag tycka det är så himla löjligt att folk är så nojiga över att de växt ur sin ponny osv...
Men det handlar inte om hur det ser ut (för mig) utan om hur det känns.
Min islandsägande kompis som jag träffar oftast har en valack som är mätt till 158 cm. (vet inte om det är exakt eller ett ca mått) Hon vill ha en islandshäst, men vill inte ha en mindre eftersom hon inte tycker att det känns bra. Känslan är viktig tycker jag.

Men det är ju detta som är sååå UNDERBART med islandshästen att dom bär upp stora ryttare BETYDLIGT bättre än som ditt ex en new forest.
Jag är lika lång som du och på mina bilder när jag rider islänningen på 128 ser jag ju inte alls lika lång ut som du gör på denna new forest som dessutom är ca 1 dm högre i manken än islandshsten jag rider.
Du skojar nu va??
(Det har ju inte med rasen att göra utan kroppsbyggnaden. På bilden är jag 13 cm kortare än nu dessutom)
Nej.
Tack för mig. TS har jag svarat för länge sedan.
Känn efter och lita på din känsla.:laugh:

Men det handlar inte om hur det ser ut (för mig) utan om hur det känns.
Min islandsägande kompis som jag träffar oftast har en valack som är mätt till 158 cm. (vet inte om det är exakt eller ett ca mått) Hon vill ha en islandshäst, men vill inte ha en mindre eftersom hon inte tycker att det känns bra. Känslan är viktig tycker jag.

Men du som jag sagt innan är känslan delvis en vanesak. Är man van vid större hästar behöver man både kämpa mot att det känns ovant och förutfattade meningar att vuxna inte ska rida på ponnyer. Man bör nog ha ridit en tid på hästar i en viss storlek eller sakna erfarenhet av att rida för att känna sig bekväm med storleken.

Jag får nästan svindel av storhästar och har vissa anpassningssvårigheter innan det funkar med dem det trots att jag ridit storhäst i många år. Jag skulle säkert anpassa mig men det är inte aktuellt, de kan inte tölta och jag skulle sakna islandshästarnas temperament.

Måste bara instämma i att man vänjer sig.
Jag är ändå inte jättestor på min islänning, men när jag ridit 2 dagar på en väldigt kraftig och stor ardennerkorsning så kände jag mig enormt lång på min lilla islänning.
Men efter 10 minuter så kändes det som det ska igen.

Jag har ändå aldrig gillar stora hästar och är definitivt inte van att rida stora hästar, så jag kan tänka mig att det tar tid att vänja sig.

Själv är jag 178 lång och min lilla isiskille är 132. Han är dock grovt byggd, och det ser trots allt inte så konstigt ut. Första gången jag skulle sitta upp på honom (också fd. storhästryttare) trodde jag hans dåvarande ägare skämtade med mig. Tänkte, hästen kommer vikas på mitten!;) Men när jag väl kommit upp och ridit ett tag så kändes han nästan större än min förra häst som var en appaloosa på 160. Så jag håller med, kroppsbyggnaden spelar störst roll! Lycka till med hästletandet.

Jag tycker att det beror väldigt mycket på vem som rider på hästen. Är det ex. någon som är relativit nybörjare eller "fritids ridare" och är 170cm så tycker jag inte att man ska sätta sig på en 130cm häst, pga. balansen.
Men däremot kan jag se en väldigt duktig person på en liten häst, en person som jobbar med hästar dagligen, rider mycket olika hästar och ja, är väldigt erfaren.

Jag tycker att det beror väldigt mycket på vem som rider på hästen. Är det ex. någon som är relativit nybörjare eller "fritids ridare" och är 170cm så tycker jag inte att man ska sätta sig på en 130cm häst, pga. balansen.
Men däremot kan jag se en väldigt duktig person på en liten häst, en person som jobbar med hästar dagligen, rider mycket olika hästar och ja, är väldigt erfaren.

Det beror mer på hästen än på ryttaren, en häst på 1.30 med obefintlig manke och korta ben samt kraftigt byggd är generellt långt stabilare och mer viktbärande än en på 140 med normala ben och en uttalad manke, i själva verket är nog den på 1.30 större i praktiken då en uttalad manke mycket väl kan ge en dm extra i höjden jämfört med ingen manke alls.

170 är för övrigt inte långt, då utesluter du en 80% av den manlinga befolkningen och så där en 40-50% av kvinnorna (läs siffrorna med en nypa salt har inte kollat upp statistiken). Jag syftar nu på vuxna.

Det beror mer på hästen än på ryttaren, en häst på 1.30 med obefintlig manke och korta ben samt kraftigt byggd är generellt långt stabilare och mer viktbärande än en på 140 med normala ben och en uttalad manke, i själva verket är nog den på 1.30 större i praktiken då en uttalad manke mycket väl kan ge en dm extra i höjden jämfört med ingen manke alls.

170 är för övrigt inte långt, då utesluter du en 80% av den manlinga befolkningen och så där en 40-50% av kvinnorna (läs siffrorna med en nypa salt har inte kollat upp statistiken). Jag syftar nu på vuxna.

Jag tycker fortfarande att det beror väldigt mycket på ryttaren. Ex. min tränare (som är mellan 170-175cm skulle jag gissa) hade en liten häst på träning som var runt 130cm, det såg inte speciellt konstigt ut när hon red, hon rider ca 5-10hästar om dagen och är väldigt duktig.
Medan hästens ägare är ungefär lika långa och grova som min tränare, men inte alls har samma balans och erfarenhet. Det såg inte alls så trevligt ut då... och dem skulle passa bättre på en häst som är ca 10-20cm högre.

Små hästar passar bäst hos små ryttare, medan stora hästar passar bättre hos stora hästar, även islandshästar -trotts sina starka ryggar. Även om en häst är viktbärande så tycker jag att man ska ta hänsyn till balansen, det blir mycket svårare för en "stor" ryttare att hålla både sin egna och hästens balans om hästen är liten.

Så du menar om denna hästen hade haft 5 cm längre ben och en mer kraftigt uttalad manke (dvs ca 10 cm högre, men i övrigt den samma) så hade hästen varit mer lämplig?

En oerfaren ryttare behöver en välbalanserad häst som kan hjälpa till och kompensera.

Mankhöjden är bara en bit i ekvationen (en ganska viktig bit men inte avgörande), hästen bär sig inte per automatik bättre bara för den är högre, den kan inte heller per automatik balansera upp ryttaren bättre. Ryttaren behöver inte ens se mindre ut på en högre häst, hur mycket benen hänger ner beror t.ex till stor del på hur kraftig hästen är.

I ditt exempel kunde det lika väl funkat dåligt med en häst på 1.40 men en stadig välbalanserad på 1.35 kunde ha fungerat perfekt.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka