Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ehhh okej. jag tycker inte det ser klokt ut. Benen dinglande under magen trots att jag har kortat lädren så mycket jag kunde. (jag var ung och envis) Bytte sen till en häst i lämpligare storlek. Fick många glada skratt när jag red den lilla hingsten. Men han var en charmig kille.
Nu är jag ju 13 cm längre än på den tiden så du kan ju tänka dig hur det skulle se ut nu.
ehhh okej. jag tycker inte det ser klokt ut. Benen dinglande under magen trots att jag har kortat lädren så mycket jag kunde. (jag var ung och envis) Bytte sen till en häst i lämpligare storlek. Fick många glada skratt när jag red den lilla hingsten. Men han var en charmig kille.
Nu är jag ju 13 cm längre än på den tiden så du kan ju tänka dig hur det skulle se ut nu.
Kanske dags att komma och hälsa på
Jag lyssnar på mig själv och min upplevelse. Om folk vill skratta så bjuder jag på den, men det är ingenting jag skulle bry mig om.Jag tycker du borde börja lyssna mindre på vad folk säger tycker och tänker.EXAKT!Om det känns bra så är det bra och då skiter man i vad andra tycker.
Ja jag har ju också testat. Det är ju det jag skrivit om här i tråden. Islandshästen jag red senast alltså. kändes hemskt liten. Inte alls trevligt att sitta på. Sen var hon heller inte den kraftigaste modellen av isladshäst. Även isisar kan vara ganska olika i kroppsbyggnaden och hade det varit en grövre modell hade det nog inte allt känts så litet.Och jag kan säga dig att rida en c-ponny av ponny ras och att rida en islandshäst i samma höjd är som att gämföra en tunn arab med en grov nordsvensk om man ska hård dra, det är sån skillnad så det finns inte, tro mig jag har testat ett antal gånger.
Nu vat du nog inte vad du pratar om för jag har ritit både islandshästar av olika storlek och ponnyer av olika storlek. Annars hade jag ju inte skrivit här alls. Det spelar ingen roll vilken ras hästen har för är de inte kraftiga och har mycket djup så blir man sig lika lång på en isis som en ponny i samma storlek. Är det fråga om kraftiga ponnyer eller kraftiga islänningar så känner i alla fall jag mig inte lika lång. Det sitter inte i höjden eller rasen. Det sitter i kroppsbyggnaden.Jag tror nog du knappt ridit islandshäst o tala om för då borde du veta skillnaden det är oxå därför man inte ser lika stor ut på en islandshäst i samma höjd som en ponny.
den skrönan är seglivad, men hör inte till tråden.vanliga små ponnyer är i regel inte alls lika viktbärande som islandshästar det är ju just därför som vuxna rider på islandshästar o inte ponnyer(för det mesta).
Jag har inga såna. Vart får du allt ifrån? Du ska nog inte gissa så helvilt. Jag har inte hästbekanta som är anti vissa raser. (det är inte den sortens hästmänniskor jag vill umgås med.) Har däremot nära kompisar som har islandshästar (så jag får ofta höra om deras förträfflighet.)Jag tror nog du lyssnat för mkt på dina anti islandshäst stallpolare för att förståMen det handlar inte om hur det ser ut (för mig) utan om hur det känns.hur man ska se ut på en häst i propotion i storhäst/ponny världen är rätt olik islandshästvärlden ibland kan jag tycka det är så himla löjligt att folk är så nojiga över att de växt ur sin ponny osv...
Min islandsägande kompis som jag träffar oftast har en valack som är mätt till 158 cm. (vet inte om det är exakt eller ett ca mått) Hon vill ha en islandshäst, men vill inte ha en mindre eftersom hon inte tycker att det känns bra. Känslan är viktig tycker jag.
Du ser faktiskt sjukt stor ut på honom!
Men det är väl också för att ponnysar (överlag) inte brukar svälja lika mycket ryttare som en Isis brukar
Du skojar nu va??Men det är ju detta som är sååå UNDERBART med islandshästen att dom bär upp stora ryttare BETYDLIGT bättre än som ditt ex en new forest.
Jag är lika lång som du och på mina bilder när jag rider islänningen på 128 ser jag ju inte alls lika lång ut som du gör på denna new forest som dessutom är ca 1 dm högre i manken än islandshsten jag rider.
(Det har ju inte med rasen att göra utan kroppsbyggnaden. På bilden är jag 13 cm kortare än nu dessutom)
Nej.
Tack för mig. TS har jag svarat för länge sedan.
Känn efter och lita på din känsla.
Men det handlar inte om hur det ser ut (för mig) utan om hur det känns.
Min islandsägande kompis som jag träffar oftast har en valack som är mätt till 158 cm. (vet inte om det är exakt eller ett ca mått) Hon vill ha en islandshäst, men vill inte ha en mindre eftersom hon inte tycker att det känns bra. Känslan är viktig tycker jag.
Jag tycker att det beror väldigt mycket på vem som rider på hästen. Är det ex. någon som är relativit nybörjare eller "fritids ridare" och är 170cm så tycker jag inte att man ska sätta sig på en 130cm häst, pga. balansen.
Men däremot kan jag se en väldigt duktig person på en liten häst, en person som jobbar med hästar dagligen, rider mycket olika hästar och ja, är väldigt erfaren.
Det beror mer på hästen än på ryttaren, en häst på 1.30 med obefintlig manke och korta ben samt kraftigt byggd är generellt långt stabilare och mer viktbärande än en på 140 med normala ben och en uttalad manke, i själva verket är nog den på 1.30 större i praktiken då en uttalad manke mycket väl kan ge en dm extra i höjden jämfört med ingen manke alls.
170 är för övrigt inte långt, då utesluter du en 80% av den manlinga befolkningen och så där en 40-50% av kvinnorna (läs siffrorna med en nypa salt har inte kollat upp statistiken). Jag syftar nu på vuxna.