Är du i riskbransch - VABa inte!!

Madick

Trådstartare
Idag fick jag reda på att VAB-dagar uttagna senaste 12 månaderna räknas bort från arbetad tid när de beräknar A-kassan. Redan 5 dagar borta påverkar märkbart.

Jag som ensamstående ska alltså skicka mina sjuka barn till skola och dagis, annars förlorar jag pengar i framtiden när jag behöver ta ut A-kassa för att jag blivit uppsagd.

Vem har kommit på den här enormt korkade idén?

Sv: Är du i riskbransch - VABa inte!!

Samma pucko som kom på att föräldrar inte längre är undershållsskyldiga om barnet är 18 år och är klar med gymnasiet, men man har inte rätt till a-kassa först man blir 20 år.
Eller att man inte får handa på systembolaget först man fyller 20 år. Men får dricka en massa alkohol på krogen när man fyller 18 år!

Fast det är ju exakt samma som om man jobbar heltid, sen tvingas man sluta och ska stämpla, då räknas ju dagar bort du varit sjuk, så i slutändan så kanske du inte jobbat heltid på papperet. Jag jobbade på ett ställe nästan 2 år, den dagen jag slutade och skickade in akassa och fick igen papperen från akassan så stod det: jobbad tid 37 h/v....TROTS jag var heltidanställd. Men dom räknar den FAKTISKA tiden man är på jobbet. Jag hade vart sjuk emellanåt lite till och från, därför blev den faktiska tiden på papperet bara 37/h veckan trots heltidsanställning.

Fast det är ju exakt samma som om man jobbar heltid, sen tvingas man sluta och ska stämpla, då räknas ju dagar bort du varit sjuk, så i slutändan så kanske du inte jobbat heltid på papperet. Jag jobbade på ett ställe nästan 2 år, den dagen jag slutade och skickade in akassa och fick igen papperen från akassan så stod det: jobbad tid 37 h/v....TROTS jag var heltidanställd. Men dom räknar den FAKTISKA tiden man är på jobbet. Jag hade vart sjuk emellanåt lite till och från, därför blev den faktiska tiden på papperet bara 37/h veckan trots heltidsanställning.

Nej. Egen sjukdom räknas som överhoppningsbar tid, då kan man räkna 5 år bakåt i tiden. Hade VAB varit likadan hade det varit lugnt.

Nej det gjorde det absolut inte för jag ringde och frågade varför det stod de timmarna. Har du varit sjuk eller nåt sa dom..ja sa jag..då är det det.

Nej det gjorde det absolut inte för jag ringde och frågade varför det stod de timmarna. Har du varit sjuk eller nåt sa dom..ja sa jag..då är det det.

Det kan ju vara så att den som fyllde i ditt intyg inte gjorde rätt också. Det är sjuhelsikes massa konstiga grejer som ska fyllas i.

Eller så har de ändrat reglerna igen. Nu är iaf egen sjukdom överhoppningsbar tid, men VAB är det inte.

Tack, de var bra att veta...

Kicki - volvoarbetare... illa, men tur att man inte jobbar på saab...:crazy:

Inser just att jag inte begärt TFP än för senaste dagarna vi var hemma (feber och hosta)... skulle kunna ta semester de dagarna istället, det tjänar jag på i längden.

Detta hade jag ingen aning om! Tack för att du informerade!:bow:

Jag är uppsagd och har några månader kvar att jobba. Min man som är f-ledig ska opereras och blir därefter sjukskriven i två månader. Då skulle jag ju egentligen behöva vara hemma med tillfällig f-penning, eftersom den ordinarie vårdaren (pappan) är sjuk. Som tur är har vi fått lov att skola in barnen på dagis flera månader tidigare än vad vi hade ansökt om från början, tack vare att det inte finns någon kö just nu. Så jag slipper vabba. Men det var ju bara ren tur att det gick att lösa med dagis, med så kort varsel.

Nu har jag många funderingar i huvudet. Min löneansvariga har också tagit sig an detta och försöker komma på hur man löser detta bäst. Hon visade i pappren hon fyller i att det finns bara EN kolumn för "frånvaro". Ingen uppdelning för egen sjukdom eller VAB... hur fixar de det då? Egen sjukdom SKA vara överhoppningsbar. Väntar på att klockan ska bli 8 så jag kan ringa och prata med nån som kanske har en susning om hur det här egentligen fungerar.

"Vanlig" föräldraledigt blir också avdrag om man jobbar 80 timmar i månaden eller mer... DET kan slå jäkligt hårt. Nytt lagförslag på G, men kommer gälla 1 juli och framåt, alltså alla tusentals som blir arbetslösa innan dess får stå ut med gamla reglerna.

Som jag har fått det förklarat skall all frånvaro som det inte utgår full lön för (t ex semester) tas upp.
Alltså sjukdagar, karensdagar, föräldraledighet och vab.
I kolmunen övertid spaltas all övertid upp, och sedan antar jag att det räknas ut ett snitt.

Vad knäppt, så trodde inte jag att det var. Jag har turen att jobba på "rätt" ställe men det är bra att veta.

Som jag har fått det förklarat skall all frånvaro som det inte utgår full lön för (t ex semester) tas upp.
Alltså sjukdagar, karensdagar, föräldraledighet och vab.
I kolmunen övertid spaltas all övertid upp, och sedan antar jag att det räknas ut ett snitt.

Sjukfrånvaro är överhoppningsbar tid och räknas alltså inte bort. Även VAB och föräldraledighet för barn under 2 år.

http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16333650905962

Som jag tolkar texten som behandlar "tid" skall sjukdom oavsett orsak registreras.

(sista sidan på blanketten innehåller info om hur den ska fyllas i)

Egen sjukdom, värnplikt, föräldraledighet för barn under 2 år är överhoppningsbar tid. Blanketten fylls i bakåt max 5 år för att fylla kraven. Sen att blanketten i sig bara innehåller 2 år bakåt hade handläggarna inget bra svar på. Uppgifterna samkörs sedan med uppgifter från försäkringskassan.

Vår löneansvariga sitter just nu och fyller i blankett efter blankett och har fått gräva länge för att få fram exakt hur detta räknas och slår. Det är iaf ingen som tänkt hela vägen (som att blanketten innehåller tid för 2 år bara).

Alltså, även om all frånvaro fylls i så samkörs register för att få fram rätt arbetad tid.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 261
Senast: soom
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 587
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 285
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar