Är du en djurvän??

Sv: Är du en djurvän??

De märker inte den skillnaden att de är själva längre, men de får sova mer och blir mer aktiva när husse/matte kommer hem.
Jag har också en flock med hundar, men de sover bort sin tid om de är själva. Och vi märker klart och tydligt om vi varit borta en kort stund eller långt tid. Inte på glädjen när vi kommer hem, för den är likadan. Men vi märker att hundarna är utvilade (för utvilade anser jag) och är full av energi när de varit själva längre än vanligt.

Men jag tror inte vi ska diskutera detta kom jag på. Jag minns att du tycker det är ok att hundar ligger själva hela dagarna, och det tycker inte jag. Så vi har olika åsikter och kommer aldrig tycka lika på den punkten.

Utvilade hundar har för oss aldrig varit ett problem eftersom vi spenderat enormt mycket tid med dem ute på fritiden. Dragträning, joggingturer, långa promenader... whatever.

Inte för mig heller. Men tycker inte det ok att de är själva hela dagarna för det. Spelar ingen roll vad du säger att du gör med dina hundar, jag tycker fortfarande inte det är ok att de ligger själva hela dagarna.

Då antar jag att du menar att de inte ska vara ensamma alls, inte ens en liten stund.

Varför antar du det? När jag skriver hela dagarna.

Därför du medger själv att hundarna antagligen inte har någon tidsuppfattning själva så för dem borde 6 timmar vara lika "illa" som 9 timmar och i sådana fall så handlar det ju helt och hållet om tyckande och egentligen inte vad hundarna mår bäst av. Om allt som händer efter 9 timmar är att de är mer utvilade kan man väl knappast påstå att hundarna lidit av det? Inte om de får utlopp för den energi de vilat in när människorna väl kommer hem.

Jag tror inte de har en tidsuppfattning i den bemärkelsen. Men för det tycker jag det inte är ok att en hund sover igenom sitt liv.
Det handlar om att de ska ha ett liv, inte sova bort det.
De sover ju inte bara 9 timmar, de sover på natten också. Sen kanske folk tränar eller vad de gör . Då kan du ju räkna ut själv hur mycket hundarna sover på ett dygn.

Helt obegripligt för mig att man kan försvara en sån sak. Jag förstår att många av Sveriges hundar ligger själva hela dagarna när folk tycker det är ok. Bara de gör lite med dom när de kommer hem.

Detta är en sak i hundägandet som gör mig upprörd, så jag avslutar tyvärr här. Jag blir bara ledsen att se att folk tycker det är ok att hunden sover bort sitt liv...de får ju röra på sig när vi kommer hem, så gör ju inget om de sover hela dagen :cry: :mad:

Det beror helt på vad du har för hund och hur er flocksituation ser ut. Men en flock väntar på sin ledare. Oavsätt hur många dom är. Så är du ingen ledare, då är det en helt annan sak.

Jag säger inte att det är OK att hundar sover sig igenom sitt liv, men det kan man då rakt inte påstå att våra hundar har gjort. Våra hundar har alla varit hårt arbetande hundar och när det inte har varit jaktsäsong för jakthundarna har de tränats hårt fysiskt samt tränats i spår.

Jag tycker det är väldigt svårt att generalisera. Hårt arbetande hundar sover sig inte igenom livet bara för att de inte är med matte/husse 9 arbetstimmar om dagen.

Det finns inte heller något som säger att sällskapshunden Bamse som får följa med matte till hennes arbetsplats gör något annat än sover väl där. Vad spelar det för roll om hunden sover hemma eller på jobbet? Sällskapshunden kanske inte heller stimuleras lika mycket efter arbetsdagens slut, matte har ju "varit" med hunden hela dagen.

Jag känner till gott om hundar som följer med matte/husse på jobbet men det innebär i princip att de ligger och sover på arbetsplatsen eller sitter i en hundgård på arbetsplatsen. Gör det någon skillnad?

Senast ändrad:

*knapplån*
Min sambo jobbar lite olika tider, jag jobbar dagtid.
Vi har 2 hundar som får stå i hundgården de gånger ingen av oss är hemma.
Utöver detta så gå vi en långpromenad varje kväll som varierar mellan 1 och 3 timmar.
Jag tror inte att mina hundar lider. De kan ju gå in och ut som de vill de dagar som de nu måste stå i hundgården.

*knapplån*

Min (familjens) hund är hemma med husse (hon anser nog att han är flockledare) om dagarna.

På morgonen går jag eller mamma ut 15-25 minuter. Ibland innan halvåtta och ibland runt halvnio.

Tuva sover sedan i datorrummet där husse sitter och jobbar. Vid halvtolv går de ut cirka 60 min.

Efter det går Tuva och lägger sig igen, kliver upp när jag kommer hem runt tre. Då går vi ut minst tjugo minuter om jag inte har väldigt bråttom.

Efter det sover? hon tills matte kommer hem, eller ligger ute på altan och spanar. Sedan är hon vaken till kvällen och hon får en promenad till som brukar vara kanske en halvtimme.

På eftermiddagen och kvällen brukar vi peta in lite hjärngymnastik också.

Drägligt hundliv?

Vissa dagar blir hon extra ompysslad men ibland känns det som hon blir lite försummad :crazy:

Kl

Våran hund brukar inte vara ensam speciellt länge en "standard dag" ser ungefär ut så här:

8.00-13.30 Är han med mig i stallet och strosar runt på gården om det vädret tillåter, annars är han hemma med min lillayster fram tills kl 10 då hon åker till praktiken. Då kommer jag hem vid 13.30.
14.30 - 17.00 kan han ligga ensam om min syster inte kommit hem redan.

Sedan är han inte ensam någon mer tid på dygnet utan det är bara de där "mellantimmarna" då jag åker och de andra kommer hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 223
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2