Är du en djurvän??

Casper

Trådstartare
Jag personligen tycker visserligen att dom "nya" djurskyddsreglerna är sunt förnuft men det är bra vad det gäller att det nu finns en lag som säger att hundar ska rastas va 6 timme och att dom måste ut från hundgården varje dag och att katter ska ha tillsyn minst två gånger varje dag osv..

Detta håller väl vi på buke :) Ni som jobbar heltid, har ni dagmatte/husse eller liknande? Eller hur lägger ni upp det?

Här hemma jobbar jag fem timmar om dagen (dagtid) och sambon jobbar heltid, nattetid. Så här är nästintill alltid någon hemma. Skönt och jag hoppas man alltid kan ha det så här.

Skulle det ändras så har jag en vän som kör förbi vårt näst intill varje dag som mer än gärna kör inom och släpper ut och går en sväng med hundarna om det skulle behövas.

Hur tror ni detta kommer fungera??

Sv: Är du en djurvän??

Är det verkligen var 6 timme dygnet runt? Jag känner mig en aning tveksam till det och jag har ingen större lust att gå ut vid tolv och sedan vid 06 igen på morgonen, och inte Brik heller skulle jag tro :angel: Jo nu när han har varit dålig en period så har vi tackat våran lyckliga stjärna att han kan gå ut och kissa själva, under ett par dagar innan medicinen hjälpte så skulle han ut varannan timme dynget runt. :crazy:

Annars så ser jag inte större problem med den regeln, jag jobbar hemifrån så jag är nästan alltid hemma, och nu sommar tid så står dörren öppen nästan hela dagen så han går ut och kommer in lite som han vill. Det enda "felet" som man gör nu är att man hellre håller på i trädgården istället för att gå ut och gå, men å andra sidan så brukar jag köra många men korta träningspass i trädgården istället. :idea:

Jag tror inte folk kommer ändra sina vanor nämnvärt. När vi hade hund var det ingen rastning var sjätte timme. De fick vara hemma de där 8-9 timmarna och sedan fick de ordentligt med rastning och motion när vi var hemma. Inte heller gick vi upp på natten för att rasta dem och det tror jag inte heller att den nya lagen avser att vi ska göra.

Riktlinjer är bra, men paragrafryttare behöver man inte bli tycker jag.

Jag har var femte timme (som mest) som regel dagtid för min hund, för jag är rätt kissnödig av mig själv och vet hur trist det är att hålla sig. Det är inget problem att hålla, för jag släpar med henne till jobbet :-)

Håller med dig där!

likaså att mian hundar gärna sover till 10 på lördag och söndag då är jag alltså en hemsk hundägare?! :grin:

nej det gäller givetvis inte nattetid.. utan dagtid.. från första morgonprommen bör det vara max ca 6 h till nästa osv tills man nattar..
man ska ju inte ändra alla sina vanor och tider för att lagen är luddig :crazy:

Håller med dig där!

likaså att mian hundar gärna sover till 10 på lördag och söndag då är jag alltså en hemsk hundägare?! :grin:

Syrrans ISCWT kunde man ju försöka få upp tidigare än klockan 9. :grin: Man fick släpa ut honom på morgonen före skolan.

Ur min ras syn så tycker jag att den nya lagen är super bra..
Många hundar lämnas i hundgårdarna i MÅNGA timmar utan att få komma ut och röra på sig eller någon som över dom..Klart har man 24 st så kanske de blir jobbigt men då ska man inte ha så många djur.
Även standarn på måtten på gårdarna har blivit tuffare och de är oxå bra :bow:tack för de..

Ur min ras syn så tycker jag att den nya lagen är super bra..
Många hundar lämnas i hundgårdarna i MÅNGA timmar utan att få komma ut och röra på sig eller någon som över dom..Klart har man 24 st så kanske de blir jobbigt men då ska man inte ha så många djur.
Även standarn på måtten på gårdarna har blivit tuffare och de är oxå bra :bow:tack för de..

Har man 24 hundgårdshundar har man antagligen draghundar och även om de inte rastas 6 timmar om dagen kan du nog räkna med att de får betydligt mer fysisk träning dagligen än gemene sällskapshund. Det handlar om hundar som kräver mycket fysisk träning (och vars sociala stimulans tillgodoses av deras artfränder, de brukar må alldeles utmärkt ute med sin flock) och vill ägaren ha ett tävlingsdugligt spann måste hundarna givetvis hållas i form.

Vi ¨håller nog det för det mesta. Jag pluggar så jag är ofta hemma, eller går korta dagar. Ibland när jag är borta hela dagen (och maken jobbar ju 7-16) så kan grannen släppa ut dom.

Det svåra med våra hundar är att det skulle vara omöjligt att ha dagmatte/hunddagis. Mallen gillar inte främmande folk och lilla blandrasen vill bara gå promenader med mig..:crazy:

Flyttar vi så blir det till att bygga hundgård (om vi bor tillräckligt avsides vill säga) annars vet jag inte hur vi skulle lösa det faktist..:crazy:

Jag har också som max min hund hemma själv 5 timmar i streck och detta är vid få tillfällen. Min mormor är dagmatte åt honom så han är sällan hemma själv.

Det jobbiga är att ändra något som varit en självklarhet för vovven i 6 år. Han förstår ju inte varför han helt plötsligt inte får följa med husse till jobbet. :(

Så för oss och hunden blir det bästa att följa de nya reglerna......lite. :angel:

/Timsetim

Som någon skrev så står det BÖR i lagen och självklart gäller det inte nattetid om man nu inte är vaken då istället;).

Tycker i och för sig att vi har alldeles för mycket regler o lagar att följa redan så jag är därför emot den nya lagen.Har man hund(eller andra djur)så bör man ju självklart sköta dem på bästa sätt och det tror jag ändå de flesta gör.De som inte gör det kommer troligtvis strunta i det ändå.Jag är ganska petig med att mina hundar får komma ut var fjärde till femte timme men det har hänt att de fått vänta upp till sju någon gång då jag har vart tvungen att göra annat.Personligen tycker jag inte hundar ska sitta själva hemma i sju-åtta timmar varje dag när husse/matte jobbar men någon gång ibland tror jag inte är farligt såvida hunden inte mår dåligt av att bli lämnad själv.Eft6ersom jag själv jobbar natt o min sambo dag så är vi nästan alltid hemma.

Jag undrar om det finns ngn lag som säger ska om detta. Men en undring jag har är - ska man alltså också rasta sin hund var 6e timme nattetid? DET gör inte jag. :o Våran bebis skulle nog bara glo på mig och undra va fan jag tvingar ut han för mitt i natten. :D Han sooover ju. ;)

Själv anser jag dock att det är sund förnufft och en självklarhet att man inte lämnar en hund för att sen BARA rasta den var 6e timme. Hunden behöver inte kissa, den behöver vistas med sin flock! Inget annat. Det är DET som är vesentligt och ett ansvar hundägaren har. Man skaffar inte hund om man inte kan tillbringa dagarna med den.

Vi jobbar båda heltid. Jag i reception och sambon kör grävmaskin. Hunden är med sambon varje dag. De är ju på olika byggen hela tiden så vad hundens dag ser ut varierar väldigt mycket. Ibland måste han vara bunden i bilen med möjlighet att gå ut och in som han vill men inte springa runt på bygget. Andra gånger har han hela Gröna Lund för sig. När han är bunden rastas han ca varannan timme (helt lös) och är med gubbarna i boden då dom fikar etc (och ni vet hur ofta det fikas på byggen :cool: ). Annars leker han med gubbarna, undersöker området, busar med maskinerna eller sover på någon solig plats. Han väljer själv. Bilen är alltid placerad nära husse och ibland får han även åka med i maskinen.

Efter jobbet är vi antingen hemma - då händer det att vi tar pomenader men oftast går han ut själv på sina rundor. Nu när det är varmt ute igen ligger han gärna ute halva natten och vaktar. Om jag ska till stallet tar jag ofta med honom dit efter jobbet. Där får han också springa lös på gården och är med på ridturerna som oftast bär ut i skogen i några timmar. Det finns ett gäng hundar på gården också som han brukar kunna underhålla sig med. Han är sällan alls med mig där men håller alltid koll på när vi skrittar iväg - för då vill han med!

På semestern är han givetvis med. På cruising, på julafton, till ICA, på fest hos vännerna, till vänner i övrigt, till släkt och familj, etc etc. Vi lämnar honom egentligen bara om vi ska på bio eller liknande och vi måste parkera i parkeringshus. Men annars är han med, även när vi shoppar. Vi håller hellre rundorna korta än att behöva lämna hunden hemma själv. Han sitter hellre i bilen en stund.

Häromdagen låg han ute i solen hos mina föräldrar när vi skulle handla ngt att grilla. Vi han bara runda tomten innan såg oss och undrade varför vi glömt honom kvar. Så han fick åka med trots att han inte kunde få det roligare än en väntstund i bilen utanför ICA. Men han var iaf med och det är viktigast för honom.

Gräver gropar med husse.
phpb3qynz.jpg

Bygger karusellen "Kvasten" på Gröna Lund.
phpkbpr2d.jpg

Har man bara tid att ha hund några timmar om dagen så ska man inte ha någon. Det att grymt att göra på det sättet mot levande varelser och ingenting jag skulle acceptera från någon.

Vi glömmer att djur lever och är också den tiden vi inte är där. Och att de har behov som vi inte alls tar hänsyn till när vi gör på det sättet. Tråkigt tycker jag, att människor får hålla djur på ett så dåligt sätt i Sverige.

Jag jobbar bara deltid och grannen släpper ut hundarna en gång under eftermiddagen (jag är borta 7 timmar). Någon gång i veckan följer Ruby med mig till jobbet och då är Yakima hos grannen större delen av eftermiddagen istället.

Har man bara tid att ha hund några timmar om dagen så ska man inte ha någon. Det att grymt att göra på det sättet mot levande varelser och ingenting jag skulle acceptera från någon.

Vi glömmer att djur lever och är också den tiden vi inte är där. Och att de har behov som vi inte alls tar hänsyn till när vi gör på det sättet. Tråkigt tycker jag, att människor får hålla djur på ett så dåligt sätt i Sverige.

Våra hundar har dock aldrig lidit. De är inte ensamma, de har sina artfränder när vi varit på skola och jobb.

De har varit ute i hundgården med sina artfränder och flock. När vi sedan kommit hem har vi spenderat enormt mycket tid med hundarna utomhus.

Ibland tycker jag att vi förmänskligar hundar mycket också. Människan är inte centrum i alla hundars liv och jag ser inget egenvärde i att ha det så heller. Människan är flockledare ja, men den rollen går att uppfylla utan att man har hunden knuten vid knäna dygnet runt.

Det är väl inte att förmänskliga att man inte ska låta sina hundar vara själva hela dagarna!

Det är väl inte att förmänskliga att man inte ska låta sina hundar vara själva hela dagarna!

Men de är ju inte själva om de har varandra. De har sin flock, om än inte hela flocken. 6 timmar eller 9 timmar, ärligt talat tror ni att hundarna märker någon skillnad? Visst, är man av åsikten att hundar aldrig ska vara ensamma, de ska hänga med på jobbet så OK. Ha den åsikten men då hoppas jag att de människornas liv aldrig förändras. Det händer ju att människor som haft sådana arbeten en vacker dag står och får leta sig ett nytt arbete och att den nya arbetsplatsen inte tillåter att man har med sig sin hund.

Vi snackar f ö jakt- och draghundar som det arbetas mycket med när vi väl var hemma och helger samt längre lov var ofta tillägnade aktiviteter hundarna var med på 24 timmar om dygnet (jakt eller fjällvandring).

Våra hundar led aldrig. Jag är helt övertygad om att de mådde alldeles utmärkt även fast de levde i den fruktansvärda verkligheten att de bara fick umgås med... HUNDAR 9 timmar om dagen! :eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 223
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2