Är dressyrhästar mindre hållbara än hopphästar?

O

Olympia

Funderar på en sak. jag vet ett stall där det står en dressyrryttare och en hoppryttare som har lite olika upplägg på träning av sina hästar. Dressyrryttaren rider mycket på banan/ ridhus men skrittar ofta av ute. De hästarna motioneras 5 dagar i veckan och vistas dagligen i hage. Hoppryttaren rider mer ut, på varierande underlag ( obs: inget mesridande utan de ansträngs! ) och de hästarna rids 6 dagar i veckan. De går inte i hage men däremot i skrittmaskin. De tävlas nästan varje helg. Båda ryttarna har allt från unga hästar till lite äldre och är erkänt duktiga ryttare. Nu till frågan, dressyrryttaren har mer problem med små skador än hoppryttaren. Tror ni de är mindre hållbara eller är det nån annan faktor som spelar in?
 
Sv: Är dressyrhästar mindre hållbara än hopphästar?

Jag tror det är sättet att träna! Jag tror att varierande underlag är MYCKET bättre för hästarnas ben än att alltid gå på mjukt underlag som dressyrhästar oftast rids på.
 
Sv: Är dressyrhästar mindre hållbara än hopphästar?

Ensidig träning på mjukt underlag är förgörande för hästars ben....

Träning på varierande underlag och varierande träning är det bästa man kan göra för att få hållbara hästar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
13 982
Senast: fio
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 612
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp