Är din häst vaccinerad mot A2??

Sv: Är din häst vaccinerad mot A2??

Så finns det ju barn var som i samband med vaccin utvecklat autism. Mörkerantalet är stoooort eftersom läkemedelsjättarna är just stora jättar och dem rubbar man inte så lätt på då det gäller att påvisa vaccinet som orsak. Och de har med hot och mutor fått berörda att skrämt hålla tyst......
Nej -jag är ingen vän alls av vaccin.
gulan

Nu vaccinerade jag mig mot rabies i vuxen ålder då, och jag tog risken. För övrigt är det inte vaccinets adjuvans som ev. skulle påverka att barn blir autistiska? Annars borde de rimligen bli det av en infektion också?

KL

Vår familj har haft tävlingshästar (trav) i tjugo år och har aldrig vaccinerat. Har heller aldrig haft en sjuk häst.

Själv är jag ganska neutral till vaccinering. Har inga tävlingshästar just nu. Bara en ettåring som jag ska vaccinera i vår tror jag.. eftersom de blir obligatoriskt sen.

Kan nån förklara för mig varför det är sån hysteri med det här?
Det är ju bara influensa?

Hästen blir sjuk och vilar ett par veckor.. what's the big deal?

Skillnad med farliga saker som stelkramp och liknande sjukdomar som man SJÄLVKLART vaccinerar emot.

Men som sagt, jag har ingen speciell åsikt om det. Gör väl som jag blir tillsagd.

Hästen blir sjuk och vilar ett par veckor.. what's the big deal?

Skillnad med farliga saker som stelkramp och liknande sjukdomar som man SJÄLVKLART vaccinerar emot.

Men som sagt, jag har ingen speciell åsikt om det. Gör väl som jag blir tillsagd.

Tha big deal är mest att det sprider sig så fruktansvärt, och att unga, gamla och i övrigt nedsatta hästar drabbas hårdare.

Om influensan fick spridas fritt skulle man kunna hamna i ett läge där det gick 'om och om igen' och vi hade influensautrbrott som pågick många månader i sträck, som stängde ridskolor, ridhus, påverkade tävlingar både inom travet och inom ridsporten. Förutom lidandet för hästarna så är det en stark ekonomisk faktor i t ex inkomstförluster.

Dessutom är det inte alltid så bara som du beskriver det, att de blir sjuka, vilar några veckor och sen är det bra. Influensa för ofta med sig hög feber som måste sättas ner, risken med att sätta en häst i träning för tidigt och de komplikationer som då kan komma. Dessutom är andra mer kroniska luftvägslidanden som bronkit en komplikation till influensa, även bakteriella sekundärinfektioner är en risk.

Om du vill läsa mer http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Hastinfluensa/

Jag har faktist inte en aning.. är själv 22.. så jag minns inte.. min far hade själv travhäst i mitten av åttiotalet vet iof inte om han vaccinerade då. Men är relativt säker på att från 89 då mor och far skaffade sin första gemensamma ettåring såhar vi inte vaccinerat.

Hehe jo om du lägger upp det på det sättet så ;)

men som sagt jag har inga åsikter om det. Mer än att om en vaccination verkligen ska hjälpa så bör man vaccinera 3-4 ggr om året. har för mig att erik adielsson pratade om att dom gör så hos stig h. Var tredje månad kanske de var.

Viruset muterar väl hela tiden.

Du nämer också att det är komplikationerna som är mer farliga. Det är just en anledning som jag är lite skeptisk. Travträningen kan vara väldigt hård. Nu vet jag inte om det är så. Men om vaccinet bara tar ner symptomen borde väl chansen vara större att man tränar en sjuk häst?

Eller?

Ja visst är min häst vaccinerad. Jag har många gånger undrat varför ridhästar ska vaccineras, men inte travhästarna. Det har varit så ologiskt. Om man vill få bort sjukdomen så bra som möjligt är det ju viktigt att alla hästar vaccineras. Travhästarna är ju dessutom de som reser mest och träffar mängder av nya hästar, stallar osv. Mycket bra om travet också vaccinerar tycker jag. Äntligen!

Inom travet handlar det snarare om ära. Om jag skulle få fram en häst som vinner ett stort lopp skulle jag inte räkna pengarna utan tänka på äran och stoltheten över hästen som de största glädjefaktorerna.

Samma tendens finns inom alla hästsporter. Inte fasen tävlar t.ex. ridfolket för att rosetterna är fina.

Det handlar om PRESTIGE och ÄRA.

Men jag förringar inte att den LILLA möjligheten till att få in lite pengar är en morot för oss inom sporten. Drömmen för mig är att få en så pass bra häst som kan försörja mitt hästintresse. Jag har inte ens en tanke på att kunna gå plus. Det tror jag inte nån har.

Men känslan i magen jag känner när jag tänker på det är inte pengasäckar utan känslan att stå där i vinnarcirkeln med sin älskade häst medans alla tittar på och klappar händerna. Att få åka segerdefileringen. Att få ett segertäcke. Det är vad jag vill ha.

Är det inte så det är för er också?

Om influensan fick spridas fritt skulle man kunna hamna i ett läge där det gick 'om och om igen' och vi hade influensautrbrott som pågick många månader i sträck, som stängde ridskolor, ridhus, påverkade tävlingar både inom travet och inom ridsporten. Förutom lidandet för hästarna så är det en stark ekonomisk faktor i t ex inkomstförluster.
Eller så skulle vi få hästar som inte blev sjuka så ofta eller lätt..... jag är ju av den åsikten att vårt (människa som djur) imunsystem måste få "jobba" ochså, och att vi mår bra av att bli sjuka någon gång emellan åt. Jag skakar på huvudetr åt att unga friska människor som hysteriskt springer till dr och ska vaccinera sig varje år för influensa. Varför liksom?
Förutom lidandet för hästarna så är det en stark ekonomisk faktor i t ex inkomstförluster.
Jaaaaa......en viss coari har ju med besk ton anklagat travet för att endast tänka på pengarna och på hur mycket pengar travet förlorar och att pengarna kommer före hästarnas välbefinnande och en massa annan skit. Jag har frågat coari hur jag -som inte vaccinerar, utan hellre låter hästarna får en rejäl vila då de blir sjuka och väntar med träning och tävling tills vet. konstaterat att de är friska, tänker på pengarna i första hand? Men jag får inget svar. Jag är INTE rädd för ev inkomstförluster. Jag gissar jag känner fler travfolk än coari och de är inte heller rädd för de inkomstförluster sjuka hästar innebär.
Kan man gissa att det är ridsporten som är rädda för inkomstförlusterna och de eventuella prisrosetterna?
(Jag hoppar du förlåter mig Alexandra_W för jag tar ut lite bitterhet på dig.)
Dessutom är det inte alltid så bara som du beskriver det, att de blir sjuka, vilar några veckor och sen är det bra. Influensa för ofta med sig hög feber som måste sättas ner, risken med att sätta en häst i träning för tidigt och de komplikationer som då kan komma.
Jag anser att risken för att träna eller tävla en häst med diffusa sjukdomssymtom är bra mycket större med en vaccinerad häst.
gulan

Inom travet handlar det snarare om ära.
Ånä...visst är det en kittlande känsla att få vinna mycket pengar ochså;).
Men skulle jag däremot ha en häst som bara är med i storloppscirkusen så skulle jag nog säga ära först, prestation som andra plats och pengen på 3 plats.

Men känslan i magen jag känner när jag tänker på det är inte pengasäckar utan känslan att stå där i vinnarcirkeln med sin älskade häst medans alla tittar på och klappar händerna. Att få åka segerdefileringen. Att få ett segertäcke. Det är vad jag vill ha.
Ja det där är en så skön känsla. För att inte tala om hemresan. Man mår så gott så gott. Bara myser och man upplever loppet i huvudet flera gånger om.
gulan

Travträningen kan vara väldigt hård. Nu vet jag inte om det är så. Men om vaccinet bara tar ner symptomen borde väl chansen vara större att man tränar en sjuk häst?

Eller?

Det är ett av dom tunga argumenten travet har lutat sig mot, att vaccinerade hästar får nedsatt prestation. Dom kanska snart får lära sig att se symtomen lite tydligare så är chansen mindre att dom tränar en sjuk häst.

Inom travet handlar det snarare om ära. Om jag skulle få fram en häst som vinner ett stort lopp skulle jag inte räkna pengarna utan tänka på äran och stoltheten över hästen som de största glädjefaktorerna.

Samma tendens finns inom alla hästsporter. Inte fasen tävlar t.ex. ridfolket för att rosetterna är fina.

Du är "amatör va??" Jag menar du har inga hästar i träning på samma sätt som dagens Proffs har med hästägare som ser travet som en investering,vinstmaskin. Ta bara Petri som ett ex och hans peninghungriga hästägare som har andel i Comander Crewe.

Prova å sätt dig in i deras situation så kanske verkligheten kommer i kapp.

Inom ridsporten tävlar man bara om äran, för det är ingen sport där stora pengar finns i omlopp, heller inget spel.

Patetiskt att du tror att dagens travsport i majoritet handlar om ära.

Eller så skulle vi få hästar som inte blev sjuka så ofta eller lätt.....
Jag vet inte hur ofta dina hästar är sjuka, men (peppar peppar ta i trä) så har jag haft 2 förkylda hästar på 20 år, varav den ena hade ett rhinovirus som läkte ut själv och den andra en bakteriell infektion som krävde penicillin.
Ingen av de smittade någon annan. Så mina (vaccinerade) hästar måste ha ett hyggligt immunförsvar trots allt.
De har dessutom tävlat gansak friskt under många år med allt var främmande uppstallningar mm innebär.

Jag tycker vi människor är mååååånga gånger mer förkylda, kräksjuka, influensa drabbade än hästarna.

Eller så skulle vi få hästar som inte blev sjuka så ofta eller lätt..... jag är ju av den åsikten att vårt (människa som djur) imunsystem måste få "jobba" ochså, och att vi mår bra av att bli sjuka någon gång emellan åt. Jag skakar på huvudetr åt att unga friska människor som hysteriskt springer till dr och ska vaccinera sig varje år för influensa. Varför liksom?

En anledning att 'unga friska människor' springer och vaccinerar sig är att de jobbar där det är ett stort smitttryck. Och bara karensdagen kostar tusenlappar. Om man mha vaccination klarar sig från influensan och den minst 5 dagar långa sjukskrivning som följer, så har man tjänat tusenlappar i reda pengar. OCH slipper må skit. Det finns tillräckligt mycket ANNAT som immunförsvaret har att göra med. Det hjälper dessutom inte immunförsvaret ett dugg att bekämpa influensa, det blir varken bättre elelr sämre av det i längden. Däremot UNDER TIDEN immunförsvaret slåss mot influensan är det nedsatt och extra mottagligt för andra infektioner etc.

Jag vet inte hur du resonerar, men jag vill att både jag och mina hästar ska vara så friska som möjligt. Och jag har ALDRIG haft ens en förkyld häst, förutom ett föl som fick ett vanligt förkylningsvirus, men när kroppen jobbade med det så fick en bakteriell luftvägsinfektion fäste. Hon blev dammallergiker på livet av det. Nu hade jag inte kunnat vaccinera mig ifrån det, men om jag KUNNAT så absolut att jag skulle.

I övrigt har jag som sagt aldrig ens haft en förkyld häst, trots att de vaccineras.

Kan man gissa att det är ridsporten som är rädda för inkomstförlusterna och de eventuella prisrosetterna?
(Jag hoppar du förlåter mig Alexandra_W för jag tar ut lite bitterhet på dig.)

Finns inga inkomstförluster inom ridsporten, inte direkt inom travet heller sålänge vi talar hobbynivå. Däremot har man ett obrukbart djur. Och jag älskar mina hästar högt och ger dem all vila de behöver om de är krassliga eller skadade. Men det är inte direkt så att jag tycker 'Ja vad roligt, nu ska jag klappa på min lilla kramkanin som jag betalar 6000 kr för i månaden'. Jag sticker inte under stol med att jag vill rida, det är därför jag har häst om man ska ta det strikt. Naturligtvis är det allt annat kring hästarna med, men att ha dem som gräsklippare motiverar inte kostnaden. Jag tjänar aldrig en krona på mina hästar, de är en förlustaffär från början till slut. Men ridning är min hobby, som jag lägger massor med pengar på. OM jag kan öka möjligheterna att mina hästar är ridbara - ja då gör jag det. Och antagligen de flesta med mig.

Dessutom ser jag ingen anledning att de ska behöva ha 40 graders feber, näsflöde, ont i kroppen, riskera att få bakteriella infektioner, bronkit, hjärtmuskelpåverkan osv, bara för att 'deras immunförsvar ska få jobba'. Utan kan jag bespara dem det ovanstående med vaccination - så absolut.

Sen för ridfolket finns en till aspekt med vaccinering. Du blir i princip inte insläppt nånstans (utom på kliniken) utan vaccinering. Alla tävlingar utom vissa klubbtävlingar kräver vaccination, de flesta anläggningar kräver vaccination för att lösa anläggningskort, och således är det svårt att träna utan vaccination ens. Kurser med uppstallning kräver ofta vaccination. Osv.

Samma sak gäller på hundsidan.

Jag anser att risken för att träna eller tävla en häst med diffusa sjukdomssymtom är bra mycket större med en vaccinerad häst.
gulan

Om man lär sig använda febertermometer, stetoskop, och sen kollar puls, temp och AT på daglig basis, och använder sunt förnuft (dvs ögon, öron och hjärna) så är risken inte så stor, även om den givetvis inte minimeras.

*kl*

För mig känns det självklart att vaccinera mot A2. Såklart stelkramp också!

men som sagt jag har inga åsikter om det. Mer än att om en vaccination verkligen ska hjälpa så bör man vaccinera 3-4 ggr om året. har för mig att erik adielsson pratade om att dom gör så hos stig h. Var tredje månad kanske de var.

Var sjätte månad. Man kan revaccinera var fjärde månad om man vill, kortare intervall än så är ingen vinst alls och rek inte. Inte ens av vaccintillverkarna (som har ett egenintresse att sälja så många doser som möjligt).

Men revacc var sjätte månad och du har ett väldigt bra skydd. Årligen och du har ett bra/tillräckligt men inte optimalt skydd. Internationellt inom ridsporten gäller var 6:e månad. Galoppen har även i Sverige om jag inte missminner mig gått över till var sjätte. Får jag sia om framtiden kommer SvRF att följa efter faktiskt.

Det viktiga för optimalt skydd är att börja vaccinera hästen som ung.

Viruset muterar väl hela tiden.

Nja, det brukar gå en - ett par decennier mellan de nya stammarna. Sen kan säkerligen små mutationer förekomma, men det gör inte vaccinet ineffektivt.

Du nämer också att det är komplikationerna som är mer farliga. Det är just en anledning som jag är lite skeptisk. Travträningen kan vara väldigt hård. Nu vet jag inte om det är så. Men om vaccinet bara tar ner symptomen borde väl chansen vara större att man tränar en sjuk häst?

Det tar inte ner bara symptomen. Fungerar det fullt ut skyddar det helt mot smitta. En vacc häst KAN bli sjuk ändå, men då mycket lindrigare än en ovaccinerad. Dvs mindre risk för komplikationer. Och tempa, kolla puls före och efter jobb och lyssna lite hur hjärta och luftvägar låter så.

Risken att träna med en missad influensa i kroppen är inte större än att träna med en missad förkylning i kroppen. Båda kan ge de komplikationer som anses som ursäkt.

Sen, de europeiska och internationella travhästarna - är de mer sjuka än de svenska och drabbas av komplikationer etc? Det är liksom i princip ett svenskt påfund att inte vaccinera. Så bara blicka utomlands? Eller för den delen, stanna inom landet och kolla på galoppörerna. Vaccinationstvång, och de tränar lika hårt som travarna. Är de mer sjuka, har de mer komplikationer till influensa? När stängde en galoppbana sist pga influensautbrott?

När stängde en galoppbana sist pga influensautbrott?

Nu är jag förstås inte säker men det importeras/förflyttas fler travare än galoppörer?
Går det inte fler travlopp per dag?
Transport till och från banor/stall på travare är ju då klart fler.

A2 började uppåt Skellefteå fick vi i alla fall veta av transportören som kom med en fölmärr från Haparanda.
Där hade visst en unghäst kommit in från utlandet..
Och ofta är det väl så det är...

AM

Liknande trådar

Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar