Sv: Är din häst vaccinerad mot A2??
Eller så skulle vi få hästar som inte blev sjuka så ofta eller lätt..... jag är ju av den åsikten att vårt (människa som djur) imunsystem måste få "jobba" ochså, och att vi mår bra av att bli sjuka någon gång emellan åt. Jag skakar på huvudetr åt att unga friska människor som hysteriskt springer till dr och ska vaccinera sig varje år för influensa. Varför liksom?
En anledning att 'unga friska människor' springer och vaccinerar sig är att de jobbar där det är ett stort smitttryck. Och bara karensdagen kostar tusenlappar. Om man mha vaccination klarar sig från influensan och den minst 5 dagar långa sjukskrivning som följer, så har man tjänat tusenlappar i reda pengar. OCH slipper må skit. Det finns tillräckligt mycket ANNAT som immunförsvaret har att göra med. Det hjälper dessutom inte immunförsvaret ett dugg att bekämpa influensa, det blir varken bättre elelr sämre av det i längden. Däremot UNDER TIDEN immunförsvaret slåss mot influensan är det nedsatt och extra mottagligt för andra infektioner etc.
Jag vet inte hur du resonerar, men jag vill att både jag och mina hästar ska vara så friska som möjligt. Och jag har ALDRIG haft ens en förkyld häst, förutom ett föl som fick ett vanligt förkylningsvirus, men när kroppen jobbade med det så fick en bakteriell luftvägsinfektion fäste. Hon blev dammallergiker på livet av det. Nu hade jag inte kunnat vaccinera mig ifrån det, men om jag KUNNAT så absolut att jag skulle.
I övrigt har jag som sagt aldrig ens haft en förkyld häst, trots att de vaccineras.
Kan man gissa att det är ridsporten som är rädda för inkomstförlusterna och de eventuella prisrosetterna?
(Jag hoppar du förlåter mig Alexandra_W för jag tar ut lite bitterhet på dig.)
Finns inga inkomstförluster inom ridsporten, inte direkt inom travet heller sålänge vi talar hobbynivå. Däremot har man ett obrukbart djur. Och jag älskar mina hästar högt och ger dem all vila de behöver om de är krassliga eller skadade. Men det är inte direkt så att jag tycker 'Ja vad roligt, nu ska jag klappa på min lilla kramkanin som jag betalar 6000 kr för i månaden'. Jag sticker inte under stol med att jag vill rida, det är därför jag har häst om man ska ta det strikt. Naturligtvis är det allt annat kring hästarna med, men att ha dem som gräsklippare motiverar inte kostnaden. Jag tjänar aldrig en krona på mina hästar, de är en förlustaffär från början till slut. Men ridning är min hobby, som jag lägger massor med pengar på. OM jag kan öka möjligheterna att mina hästar är ridbara - ja då gör jag det. Och antagligen de flesta med mig.
Dessutom ser jag ingen anledning att de ska behöva ha 40 graders feber, näsflöde, ont i kroppen, riskera att få bakteriella infektioner, bronkit, hjärtmuskelpåverkan osv, bara för att 'deras immunförsvar ska få jobba'. Utan kan jag bespara dem det ovanstående med vaccination - så absolut.
Sen för ridfolket finns en till aspekt med vaccinering. Du blir i princip inte insläppt nånstans (utom på kliniken) utan vaccinering. Alla tävlingar utom vissa klubbtävlingar kräver vaccination, de flesta anläggningar kräver vaccination för att lösa anläggningskort, och således är det svårt att träna utan vaccination ens. Kurser med uppstallning kräver ofta vaccination. Osv.
Samma sak gäller på hundsidan.
Jag anser att risken för att träna eller tävla en häst med diffusa sjukdomssymtom är bra mycket större med en vaccinerad häst.
gulan
Om man lär sig använda febertermometer, stetoskop, och sen kollar puls, temp och AT på daglig basis, och använder sunt förnuft (dvs ögon, öron och hjärna) så är risken inte så stor, även om den givetvis inte minimeras.