Är din häst vaccinerad mot A2??

Sv: Är din häst vaccinerad mot A2??

När??? Om Dom har varit en smitto bomb inom ridsporten allt för länge
:rofl::rofl:
Tänk att så fort travet inser hur många tävlingar och hur mkt pengar dom förlorar dagligen när dom tvingas stänga,, då först börjar dom reagera.
:(
Inom travet går och har alltid pengarn gått före hästarnas välbefinnande!!!
Visst är det lite provocerande det ska erkännas -men va tusan ska man bry sig i vad någon stackare kläcker ur sig..........

Själv går jag och undrar vad jag tjänar på att hästen är sjuk? Eftersom jag inte vaccinerar menar jag. Du kanske kan ge mig en hint.
Vad är det som är så faligt med hostig,snorig och febrig häst? Jag blir inte sur på dem för det. De får en välbehövlig vila och om några veckor är de fit for fight igen.
gulan

Nu har inte jag en travhäst, men i vår disciplin är det ganska hårda regler vad gäller vaccination. I lätta klasser till öppna och nationellt gäller 12 månaders intervall, internationellt är det 6 månader numera om jag inte missminner mig.

Jag har frågat många gånger vad gäller just vaccination på travhästar, men alltid fått olika svar och varför inget sådant krav finns vet inte jag. Att hästen får nedsatt prestationsförmåga är nonsens, däremot ska ju inte tävling och vaccination infalla inom samma snäva tidsperiod och man får väl ta det lite lugnt i början när hästen är ny vaccinerad.

-kl-

Jag har mina 3 vacc, ingen av dem rör sig längre på travet. Min mamma har 1 av sina 5 vacc & det är fölmärren. Inte de andra. Varför vet jag inte, det är hennes val.

I travstallet jag arbetade i förut vaccinerade samtliga 96 hästar.

Min häst är vaccinerad och imorse när vi tränade hoppning var han pigg och fräsch.
Dock så har nu stallet blivit isolerat då vi står alldeles i närheten av Åby. Ingen får åka iväg och ingen får komma in.

Lite tråkigt då säsongens sista tävling är nu på söndag :(

Jag har även hört ett annat argument till att inte vaccinera travhästar mot
A2:

Man anser att vaccinet inte är tillräckligt bra! Vilket det iofs inte är, hästar blir sjuka trots vaccin (mindre sjuka men ändå).

Vore ju skönt med ett vaccin som gör att hästar slipper bli sjuka men det kanske inte är möjligt?

Jag har även hört ett annat argument till att inte vaccinera travhästar mot
A2:

Man anser att vaccinet inte är tillräckligt bra! Vilket det iofs inte är, hästar blir sjuka trots vaccin (mindre sjuka men ändå).

Vore ju skönt med ett vaccin som gör att hästar slipper bli sjuka men det kanske inte är möjligt?

Kan du nämna ett vaccin som är till för människor som till 100% gör att man efter vaccination inte ens får några symtomer??

Jag har frågat många gånger vad gäller just vaccination på travhästar, men alltid fått olika svar och varför inget sådant krav finns vet inte jag. Att hästen får nedsatt prestationsförmåga är nonsens, däremot ska ju inte tävling och vaccination infalla inom samma snäva tidsperiod och man får väl ta det lite lugnt i början när hästen är ny vaccinerad.

Ja det är väl just där problemet ligger,, inom travet har man i många fall stor tidspress på sig och svårt att förstå att ta det lite lugnt i början när hästen är ny vaccinerad.

Jag vet inte exakt hur lång tid efter vaccination mot A2 som är en lämplig grundregel innan man börjar träna på en travare i krävande jobb.

Rekomendationerna inom ridsport går ju inte att följa eftersom en travares träningspass oftats är 80% mer krävande än en ridhäst.

En ridhäst anses allt för ofta som väl genomarbetad när den visar svett tecken under vojloken, en travare ser ofta ut som den kommer direkt från duchen när den kommer in efter att endast ha värmts.

Inom galoppen vet jag flera fall på nedsatt prestation efter att dom vaccinerats. Förmodligen beroende på att att man inte tagit det lite lungt tillräckligt länge.

Ja det är väl just där problemet ligger,, inom travet har man i många fall stor tidspress på sig och svårt att förstå att ta det lite lugnt i början när hästen är ny vaccinerad.

Men hur ska du ha det?
Om vi inte vaccinerar så säger du:
Tänk att så fort travet inser hur många tävlingar och hur mkt pengar dom förlorar dagligen när dom tvingas stänga,, då först börjar dom reagera.
Rätta mig om jag har fel, men funkar det inte så att om man inte vaccinerar så är hästarna sjuka längre än de som är vaccinerade och man behöver inte oroa sig för avbrott i tävlandet?? Vem tjänar mest på att hästen kan komma igång så fort som möjligt? Vaccinerad häst eller ovaccinerad?
Du kastar dig hit och dit och vet inte vilket ben du ska stå på.
Å ena sidan så är man djurplågare för man låter sin häst få den vila den behöver då den är sjuk (och tar den ekonomiska förlust det innebär), och får skit för det för då låter det så här:
Så vill du att man ska vaccinera så hästarna inte blir (så) sjuka så de kan tävla och då är inte det bra det heller.
Du resonerar lite som att hurman än vänder och vrider sig, så han man rumpan bak
gulan

Senast ändrad:

det där sa väl inte så mycket.
virus förresten.....hur tillförlitligt är vaccin för just virus? Jag är mycket skeptisk jag
gulan

Pålitligt, hur länge hästen bör ta det lugnt. Jag utgår ifrån att veterinär och då en klinik vet vad de pratar/skriver om.

Ang vaccin och virus, så vaccinerar man ju mot virus på humansidan med. Influensavaccin t ex. Tillförlitligheten där är väl ungefär som på hästsidan, man löper mindre risk att insjukna, men är inte garderad. OM man insjuknar gör man det i en mildare form än om man vore ovaccinerad.

Vaccinet hjälper ju kroppen att skapa antikroppar mot det aktuella viruset (därför vaccinen uppdateras hela tiden med de virusstammar som nu är aktuella), så när man kommer i kontakt med det kan kroppens immunförsvar omedelbart identifiera det och börja försöka bekämpa det.

Polio är ett virus, och med allmän massvaccinering mot polio inom barnhölsovård och skolhälsovård har vi som bekant lyckats utrota polio i Sverige. Även mässling, påssjuka och röda hund är virussjukdomar man med framgång vaccinerar emot.

Så jag tror inte man behöver oja sig kring om vaccination har någon effekt på virus..

ALla mina är vacc mot A2, tetanus och botulism. För vacc jag inte mot botulism men har alltid vacc mot A2 och tetanus.

Vilket alla hästar borde vara vaccinerade mot kan man tycka, eller?

Stelkramp är ju dessutom den (enda) vaccination bolagen kräver för att ersätta sjukdomen. Dvs icke stelkrampsvacc och hästen får stelkramp så får man ingen ersättning.

Jag kan inte se ett enda hållbart argument till att inte vacc mot stelkramp, så håller alldeles med Boj

:rofl:

Ja jösses, du måste verkligen ha träffat de sämsta inom travsporten... eftersom du kan säga att travtränare inte FÖRSTÅR att ta det lugnt enligt rekommendation! De jag träffat är helt andra - verkligen måna om sina hästar och beredda att göra allt för att de ska må bra. Men vi har uppenbarligen helt olika referensramar. Däremot kan det ju ligga en poäng i det du säger sedan, att det är lite oklart hur länge en häst ska vila efter vaccinationen och hur igångsättningen skall ske för just travhästar. De går ju som du mycket riktigt påpekar i avsevärt hårdare träning än min skogsmullekuse gör.

Till frågan: Min häst vaccineras mot A2 - jag tyckte att det var synnerligen viktigt just med tanke på att han står i ett travstall där hästar åker till olika banor och träffar "andra" hästar = ökad smittrisk.

Min grundinställning är således att ja, även travhästar bör vaccineras mot viruset. Samtliga hästar i stallet där min häst står är vaccinerade - både travare och ridhästar med andra ord.

Hjälp... jag älskar verkligen det här påståendet!

Det dom flesta inte tänker på att "vanliga" amatör tränare som faktiskt utgör den största delen utav tränare inom travsporten INTE går med vinst!. Dom tränar, köper utrustning, behandlar osv för fullt för att få en häst som är friskt och kry som kan starta. dom ynka kronorna (ja dom flesta springer inte in så mycket mer) räcker inte till att täcka upp ett helt års underhåll av sina hästar. långt där under.

Så vad är det då som driver dessa "hemska" travtränare?!? inte f-N är det pengarna för om du får in 35 000 i ett lopp så är det ändå "förlorade pengar" för dom 35 000 har du eller kommer du lägga tillbaka till hästen. 35 000 täcker absolut inte vad en tävlings häst kostar i drift i ett år.

Fundera lite längre än vad näsan räcker nästa gång du hade tänkt utala dig.

Liknande trådar

Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka