Är din häst vaccinerad mot A2??

Sv: Är din häst vaccinerad mot A2??

Jo, visst är travet större, men det åker ju galopphästar över landsgränserna med, och samlas många hästar på ett och samma ställe, och åks runt till olika banor. Så stallar borde få stänga inom galoppen med. Men sällan man hör/läser (jag brukar snoka på STC:s smittinfo för att se vad som härjar i trakterna) om galopptränare som är isolerade eller galoppstall som fått stänga?

Apropå inget och allt, så rek via Smittinfo, dvs för/från travet:

Rekommendation är att revaccinera alla hästar som har vaccinationsdag mer än fem månader bakåt i tiden. All forskning och erfarenhet från tidigare utbrott visar att ett gott vaccinationsstatus kan förhindra/lindra sjukddomssymtom och minimera smittspridning.

Ganska 'skarpa' rek iom revacc alla som är vacc senare än 5 mån. Fick mig att fundera lite. Galoppisarna tycks hyfsat skonade som sagt, men ridhästarna drabbas ju också av influensan. Nu är väl inte alla ridhästar vacc, men många/majoriteten. Ändå drabbas de synbart mer än galoppen. Kan det sitta i vaccinationsintervallet.. Ridsporten kräver ju årlig revacc, galoppen har väl gått över till halvårs (samt ridsporten internationellt, FEI kräver ju halvårsvis).

Ska bli intressant att se vad travet sätter för intervall sen, och om ridsporten ÄNTLIGEN tänker följa efter..

Hade min häst uppstallad på örebro travet för ett par år sedan och det drabbades då av A2, i vårat stall klarade vi oss men ingen av hästarna var vaccinerade. Dock har jag sett hästar som har blivit fruktansvärt sjuka av just vaccineringen! Så jag gör som så att de hästar (jag har ridhästar) som ska tävlas får vara vaccinerade eftersom de måste, de gamla som bara rids här hemma får vara utan!
Om jag inte behövde skulle jag låta bli!

Du är "amatör va??" Jag menar du har inga hästar i träning på samma sätt som dagens Proffs har med hästägare som ser travet som en investering,vinstmaskin. Ta bara Petri som ett ex och hans peninghungriga hästägare som har andel i Comander Crewe.

Prova å sätt dig in i deras situation så kanske verkligheten kommer i kapp.

Inom ridsporten tävlar man bara om äran, för det är ingen sport där stora pengar finns i omlopp, heller inget spel.

Patetiskt att du tror att dagens travsport i majoritet handlar om ära.

Lika roligt varje gång... du kan verkligen inte förstå att det är mindre än 1 % av dessa hästar som går med vinst! :rofl:

Commander Crowe heter han.

*KL*

Vårat stall (islänningar samt stora hästar) är stängt pga A2 virus. De hästar som nu är sjukast är just de som inte är vaccinerade. Detta bidrar ju i sin tur till att smittan "lever kvar" längre. Är för övrigt helt för vaccinering! Alla dagar i veckan. Och är faktiskt ytterts förvånad över att det fanns människor i mitt stall som inte vaccinerar sina hästar! Inte för att deras hästar är dom som far runt på kurser, tävling och uppvisningar osv. Men att riskera sjukdom när risken är uppenbar på den typen av stall som vi står på. Just för att så många är "ute i svängen". Jag begriper det inte i alla fall.

För övrigt är det pisstrist att situationen uppkommit öht! Våran rörelsefrihet är så begränsad! En spåtvingad vintervila var det sista jag drömde om just nu... :mad:

Inom ridsporten tävlar man bara om äran, för det är ingen sport där stora pengar finns i omlopp, heller inget spel.
Patetiskt att du tror att dagens travsport i majoritet handlar om ära.

Lika patetiskt är dina inlägg om travsporten.
Så fördomsfulla att det inte finns på kartan.

Du går just nu ett korståg över Bulefalos och sprider osanningar och spydigheter inom vår sport.

Håll du dig till ridhästarna och bli kvar där. För din kunskap hjälper inte oss.
Där existerar inte A2 för ridhästarna är vaccinerade och blir aldrig sjuka.

För oss övriga inom travet så är det just äran att få kliva in i vinnarcirkeln..glädjen över en placering, glädjen att träna/föda upp/vara uppfödare som är kvittot på vår hobby.

Commander Crowe och Opal Viking finns det sällsynt dåligt av.
Den allra största majoriteten travare går med rejäl minus men ändå fortsätter vi...

Enligt dig är vi dumma i huvudet, men enligt oss är det ett brinnande intresse att börja först leta efter lämplig partner till märra för att sedan fler år senare se den planerade ungen korsa mållinjen först med tussarna kvar.

Sånt fattar inte du. Och det begriper man i dina inlägg :mad::mad:

Som tur är finns det ignoreraknapp..
Rensar bort inlägg som man ändå inte kan lära sig nåt av..

AM

Vaccinet har hela tiden förbättrats. Tycker att det har varit olika sorter varje år- vi som är lite uppdaterade:grin:
Tycker du att det är bättre med riktiga utbrott- bara för att man ska kunna SE om de är sjuka? Det finns alltid ngn i stallet som ej har vacc. sin/a.

Tror att man spelar högt- chansar, i synnerhet när det handlar om pengar.

Jag är som sagt inte emot ett vaccinationtvång om veterinärerna garanterar ett vaccin som är uppdaterat. Som en banveterinär sade för några år sedan
"A2 borde vid detta laget heta A3000 men vi vaccinerar fortfarande mot A2"

Det är just chansa vi inte vill göra, Ett preparat som bara döljer sjukdomsymtomen tills hästen tömmer sig rejält är inget som gagnar djurskyddet. Att springa lopp med influensa kan lätt döda en häst.

Att försöka frälsa någon och tro att även vi som håller på med trav älskar våra hästar orkar jag inte ödsla energi på.
Men försök att förklara för mig vart den ekonomiska vinningen i att vi skulle vilja tävla med sjuka individer ligger.

Och återigen även vaccinerade hästar sprider A2 virus.

coari skrev:
Har du helt ovetande om att dom har stora kostnader i träning,tävling,utrustning osv presis som en amatörtravare har.

Alla hästar kostar pengar och tävlingshästar kostar ju mer, men det är dyrare att ha travare än en ridhäst.

Tex när hästen blir skadad och ska till veterinären så täcker försäkringen inte ett skit, och man får inte ha en sån försäkring som de med ridhästar har när man har aktiva travare som tävlar. Travare kollas ofta upp hos veterinären, oftare än man kollar upp ridhästar. Bara det gör att det kostar mycket mer än om man tävlade hoppning.

.

Det finns ganska stora pengar i omlopp i ridsporten med, Det tråkiga är att det är pengar som travsporten tvingas att blöda ifrån sig. Mångmiljonbelopp som tas emot utan gnäll. Hade inte ridsporten haft travet så hade dom bara haft obarkade tallkvistar som hinder. Det hade varit fint! Då hoppar man för äran och inget annat:D

Att försöka frälsa någon och tro att även vi som håller på med trav älskar våra hästar orkar jag inte ödsla energi på.
Men försök att förklara för mig vart den ekonomiska vinningen i att vi skulle vilja tävla med sjuka individer ligger.
Och återigen även vaccinerade hästar sprider A2 virus.
Har ochså frågat om den ekvationen.....svaren uteblir. Jag förstår att frågan är svår att svara på.

Och återigen även vaccinerade hästar sprider A2 virus
:eek:
Och jag som läste tidigare i denna tråd
När??? Om travet nu tänker införa krav på vaccination vilket vi verkligen får hoppas.. Dom har varit en smitto bomb inom ridsporten allt för länge
coari hette visst författaren. Undrar om coari vet att även vaccinerade hästar sprider smitta??
gulan

Men nu är det ju så att ju fler vaccinerade hästar desto mindre smitta finns att sprida.......

Men nu är det ju så att ju fler vaccinerade hästar desto mindre smitta finns att sprida.......
Det är du säker på?
Med tanke på hur många hästar som åker utomlands och tävlar och hästar som blir importerade hit så torde det ändå vara svårt att hålla smittospridningen i schack. Vi har ju i tråden konstaterat att även vaccinerade hästar kan bli sjuka och friska kan smitta vidare....
gulan

Gulan - hur ser det ut inom galoppen?

Det är okej att du är rabiat anti vaccination, men var snäll och skilj på personliga åsikter och fakta.

Det är just chansa vi inte vill göra, Ett preparat som bara döljer sjukdomsymtomen tills hästen tömmer sig rejält är inget som gagnar djurskyddet. Att springa lopp med influensa kan lätt döda en häst.

Döljer sjukdoms symtomen, Vem har påstått det??

Citat: Per Wetterholm och fortsätter:

– Denna typ av influensa är mycket smittsam, därför måste vi vidta kraftfulla åtgärder för att förhindra fortsatt smittspridning. Hästar som insjuknar i influensan får kraftig feber och näsflöde i ett par dagar, följt av hosta. Sjukdomen går dock över ganska fort. Det är långt ifrån alla hästar som insjuknar, många hästar är vaccinerade mot A2 influensan och dessa drabbas endast lindrigt eller inte alls.

Citat: A2-viruset är kraftigt smittsamt men att en häst ska dö av själva viruset anser Hägglund som otroligt.

– Normalt så dör inte en häst av det. Det är en smittsam förkylningssjukdom som ger hög feber på hästarna, över 40 grader i en till två dagar. Men det brukar avta ganska snabbt. Har man otur kan det bli bakteriella infektioner, men influensan i sig är inte farlig. Vid det förra utbrottet så dog det två hästar, men det är omöjligt att säga om det var A2-viruset som var orsaken.

Jag vill bara upplysa dig om att det är upp till tränaren/Amatörens kumpetens att följa djurskyddet..

Är du så dålig på att läsa av dina hästar så att du inte ens ser om dom för dagen är mer eller mindre nedsatta, har ett anorlunda beteende så är det endast du själv som döljer din kompetens.

Lika patetiskt är dina inlägg om travsporten.
Så fördomsfulla att det inte finns på kartan.

Du går just nu ett korståg över Bulefalos och sprider osanningar och spydigheter inom vår sport.

Håll du dig till ridhästarna och bli kvar där. För din kunskap hjälper inte oss.
Där existerar inte A2 för ridhästarna är vaccinerade och blir aldrig sjuka.

För oss övriga inom travet så är det just äran att få kliva in i vinnarcirkeln..glädjen över en placering, glädjen att träna/föda upp/vara uppfödare som är kvittot på vår hobby.

Commander Crowe och Opal Viking finns det sällsynt dåligt av.
Den allra största majoriteten travare går med rejäl minus men ändå fortsätter vi...

Enligt dig är vi dumma i huvudet, men enligt oss är det ett brinnande intresse att börja först leta efter lämplig partner till märra för att sedan fler år senare se den planerade ungen korsa mållinjen först med tussarna kvar.

AM

Du talar hela tiden om "Vi"? Jag talar om majoriteten av dagens travhästägare och det är absolut inga amatörer utan penninghungrande hästägare som investerat stora pengar i ägandet. Majoriteten av dessa ägare ser tvarhästen som en vinsbringande investering och det vet du mkt väl vilken press det sätter på dagnes mindre tränare att utföra stordåd.

Naturligtvis går dagens majoritet av travare med minus eftersom en så stor del som 60% inte ens kommer till kval/premie, vilket enbart medför kostnader. Det vet du oxå mkt väl om att så är fallet. Siffran är dock mkt lägre hos dom stortränare som genom långvarig strävan och genom skicklig träning skaffat sig respekt hos dagens penninghungriga hästägarkonsortsium.

Min erfarenhet av trav och hur den profisionellt bedrivs på elitnivå är överlägsen din kunskap så kom inte och påstå att jag sprider osanningar och spydigheter. Skriv heller inte att min kunskap inte är till ngn hjälp för travet, för jag skriver inte detta för att hjälpa travet utan för att delge sanningen.

Här har du bara ett ex på sanningen: http://www.aftonbladet.se/trav365/article3982030.ab

En tokig hästägare som tror att man kan bete sig hur som helst bara för att man har pengar. Inte ens klart för sig att det är endast tränaren som är berättigad att anmäla och ev. stryka hästen.

Vill du ha en sådan hästägare om du va tränare???

Visst du är amatör och där är det lite anorlunda för dom flesta amatörer äger själva sina hästar och har detta som sin hobby.

Du är även uppfödare,, säg mig hur många av dina uppfödningar har sålts på årings auktioner och hur stor % av dom har kommit till kval/premie, hur många är fortfarande aktiva vid fem års ålder??

Anfall är bästa försvar heter det ju, ditt anfall mot mig kan inte tolkas på annat sätt än att du som dina vänner på underforumet trav fortfarande vägrar att ta del av sanningen.

P.S. Glöm inte kvällens tv program i TV 4, för jag tror att det kommer ge lite mer fakta än tidigare kalla fakta lyckades med.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article4015610.ab

Naffa driver ett stuteri...

Och jag vill fortfarande gärna ha källan till att 60% inte kommer till kval.

Kval o premie är inte samma sak...
Premie lopp är ett lopp som 2-åringar får gå inom en idealtids intervall.
Att många inte går premie lopp är nog bara en fördel, eftersom de inte skall pressas till dte för att klara det.

Kval måste alla hästar gå för att få starta.

Naturligtvis går dagens majoritet av travare med minus eftersom en så stor del som 60% inte ens kommer till kval/premie, vilket enbart medför kostnader.

Här har du lite riktigt statistik som du inte hittat på själv.

Hästar födda 2006 (2 åringar)
Premie: 48,5%
Kval: 8,2%
Startat: 3.6%

Hästar födda 2005 (3 åringar)
Premie: 64.5%
Kval: 45.0%
Startat: 36.0%

Hästar födda 2004 (4 åringar)
Premie: 60.7%
Kval: 59.7%
Startat: 55.4%

Hästar födda 2003 (5 åringar)
Premie: 56.6%
Kval: 62.7%
Startat: 61.2%

Källa: blodbanken.nu

Liknande trådar

Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar