Är din häst vaccinerad mot A2??

Sv: Är din häst vaccinerad mot A2??

Säg mig varför det blir ett sånt massivt ramaskri om ngn råkar skriva ngt på underforumet trav som användarna på det underforumet inte "uppskattar" trots att det finns fakta att tillgå från källan.

Kan det bero på hur du presenterar dina "sanningar" kanske?

Kan det bero på att du inte kommer med någon källhänvisning?

Kan det bero på att du hävdar att dina ibland lite lösryckta teser ÄR sanningen utan att vare sig vara öppen för diskussion eller komma med konkreta fakta?

Det är i alla fall en del saker jag reagerar på... men jag är kanske kinkig? Annars skulle jag tro att du kunde stolpa in i vilken diskussion som helst och argumentera på det sättet och väcka viss anstöt. Men som sagt, det kanske bara är jag som är kinkig.

Det är inte fråga om att "skjuta" ngn utan att kanske få några få användare att sluta köra med helstängt.

Och hur kom en fråga om helstängt in i diskussionen? Och varför skulle det vara så fel med ett helstängt huvudlag? Den amatör jag hjälper lite ibland har två starthästar för närvarande - en går med helt öppet huvudlag, inga tussar eller luva eller annat som "dövar" utan den enda utrustningen är sele, huvudlag och gamascher. Gamascherna behöver han nog inte egentligen men de får vara på för säkerhets skull - han kan ju skada sig illa om olyckan är framme annars.

Den andra har helstängt huvudlag vid tävling (hemma och i träning har hon ingen form av skygglappar) och luva med rycktussar som aldrig rycks dock. Sele, huvudlag, gamascher, knäkappor, huvudlag och dövning med andra ord. Båda hästarna har tungband vid tävling ska jag tillägga - även det en ren säkerhetsåtgärd.

I träning hemma har de samma utrustning båda två, huvudlag - sele - vagn och vid snabbjobb har de gamascher.

Varför de har olika? För att vi genom empiriska studier av varje häst funnit att respektive häst fungerar bäst och trivs bäst så. Stoet som har mest "lullull" blir helt enkelt lite stressad vid tävling om hon inte får ha sitt helstängda och sina tussar... och ingen vill väl ha en häst som stressar upp sig? Hon har blivit bättre med tiden men hon är ännu ung och rätt orutinerad så vem vet, om ett år kanske hon inte heller behöver något "lullull".

Det jag inte förstår är vad det är som är fel?

Är sanningen så obekväm för dig att du blundar och vägrar ta del av dagens sanning???

Vilken sanning?

I så fall begår du "herarki"

Här förstår jag inte alls vad du menar? Hierarki??? Eller menar du harakiri?

Du är inte kinkig ;)

Med helstängt menar h*n att vi inte ser verkligeheten o sanningen som den är...

Om jag minns rätt så var det faktiskt djurskyddsskäl som gjorde att vaccinationstvånget försvann från travet.
Vaccinet på den tiden var så långt efter influensan att det bara utgjorde en risk att du åkte och tävlade med en smittad häst. d.v.s att vaccinet döljde influensan och alla sjukdomstecken som feber och snor. Sedan vid start så knäcktes hästen av ha tävlats sjuk.
På den tiden så var det vanligt med inställda tävlingsdagar pga influensa. På senare år så har det varit ganska ovanligt men i år så har det blossat upp.

En vaccinerad häst är ingen garanti för att inte sprida smitta.
Även en vaccinerad häst kan bli sjuk och sprida smitta.
Enl. uppgift så skall vaccinet vara bättre uppdaterat idag och det är nog dags att återinföra kravet på vaccinering.

Ja, inte har jag fått en släng av lindrig polio, röda hund osv! Jag har klarat mej till 100% och jag har faktiskt förväntat mej att det ska skydda mej helt!
:bow:
Jag har aldrig haft en släng av lindrig mässling eller rabies heller, inte heller stelkramp..... då är vi två som hört talas om människovaccin som skyddar till 100%

Tre, inte heller jag har haft en släng av nåt. Varken mässling, påssjuka, röda hund, polio, influensa, difteri, stelkramp, TBC, hepatit, kolera eller malaria. Nu är inte alla de vaccinationerna mot virus dock, stelkramp, TBC, difteri, kolera och malaria är inte virusburna.

Eller ja, jag blev lite röd vid injektionsstället för stelkrampsvaccinet, det ska erkännas, men i övrigt så inte ett nåt.

Förresten har ingen av hästarna genom åren någonsin reagerat på vaccin heller, inte ens den 30-åriga ponnyn som vaccinerades för första gången i sitt liv.

Och ingen av hundarna eller katterna har nånsin reagerat ett dugg på någon vaccination heller faktiskt.

Och varken jag eller djuren har insjuknat i någonting vi varit vaccinerade emot. Det innebär inte att alla vaccinationer haft ett 100%-igt skydd, men väl tillräckligt skydd för att vi inte ska ha insjuknat.

Senast ändrad:

Jag fick iofs lite lätt feber och mådde lite kymigt av min tredje rabiesspruta, men jag bet ingen.:D

Vaccinet har hela tiden förbättrats. Tycker att det har varit olika sorter varje år- vi som är lite uppdaterade:grin:
Tycker du att det är bättre med riktiga utbrott- bara för att man ska kunna SE om de är sjuka? Det finns alltid ngn i stallet som ej har vacc. sin/a.

Tror att man spelar högt- chansar, i synnerhet när det handlar om pengar.

Är det inte krav att vaccinera mot det om man tävlar i trav ? :confused: Trodde det gällde alla förbund i Sverige, inte bara ridsportförbundet...
Är ju flera travstall som har fått A2 virus nu, och det sprider sig ju så lätt oxå, skulle inte bli förvånad om det finns på travbanan här :crazy:

Jag fick iofs lite lätt feber och mådde lite kymigt av min tredje rabiesspruta, men jag bet ingen.:D
Så finns det ju barn var som i samband med vaccin utvecklat autism. Mörkerantalet är stoooort eftersom läkemedelsjättarna är just stora jättar och dem rubbar man inte så lätt på då det gäller att påvisa vaccinet som orsak. Och de har med hot och mutor fått berörda att skrämt hålla tyst......
Nej -jag är ingen vän alls av vaccin.
gulan

Vaccinet har hela tiden förbättrats. Tycker att det har varit olika sorter varje år- vi som är lite uppdaterade:grin:
Tycker du att det är bättre med riktiga utbrott- bara för att man ska kunna SE om de är sjuka? Det finns alltid ngn i stallet som ej har vacc. sin/a.

Tror att man spelar högt- chansar, i synnerhet när det handlar om pengar.

Fast, det är ju massor som vaccinerar trots att det inte är krav på det... Skulle nog säga att det redan innan detta är fler som vaccinerar än som inte gör det!

Varför skulle man chansa för att det handlar om pengar?? Ehh är ju ett helknäppt resonemang? Hästarna är värda massor, så varför skulle de vara värt chansa tycker du?

Om jag minns rätt så var det faktiskt djurskyddsskäl som gjorde att vaccinationstvånget försvann från travet.
Vaccinet på den tiden var så långt efter influensan att det bara utgjorde en risk att du åkte och tävlade med en smittad häst.
Nu ska vi inte komma och skriva coari på näsan och antyda att travet varit med och bidragit till uppdateradde vaccin. Annars hade ridhäst ägarna (som silar mygg och sväljer elefanter) fortfarande sprutat sina hästar med icke verksammt vaccin.
Enl. uppgift så skall vaccinet vara bättre uppdaterat idag och det är nog dags att återinföra kravet på vaccinering.
Men vem håller koll på vaccinet så man hela tiden får "uppdaterat" då. För inte är det väl samma virus varje år? Det är dyrt att ta fram nya vacciner, och hur ska tillverkarna gå med plus om viruset hela tiden ändras?
gulan

Nu har inte jag en travhäst, men i vår disciplin är det ganska hårda regler vad gäller vaccination. I lätta klasser till öppna och nationellt gäller 12 månaders intervall, internationellt är det 6 månader numera om jag inte missminner mig.

Jag har frågat många gånger vad gäller just vaccination på travhästar, men alltid fått olika svar och varför inget sådant krav finns vet inte jag. Att hästen får nedsatt prestationsförmåga är nonsens, däremot ska ju inte tävling och vaccination infalla inom samma snäva tidsperiod och man får väl ta det lite lugnt i början när hästen är ny vaccinerad.

Ja det stämmer allt tävlande internationellt kräver 6månaders vaccination.

För tävlande i Norden krävs 12månader men så fort vi pratar internationellt dvs CXX status på tävling så gäller 6 månader

Men vem håller koll på vaccinet så man hela tiden får "uppdaterat" då. För inte är det väl samma virus varje år? Det är dyrt att ta fram nya vacciner, och hur ska tillverkarna gå med plus om viruset hela tiden ändras?
gulan

Det gör vaccintillverkarna, som är globala. Hela världen håller koll på vad för influensastammar det är som grasserar. Den uppmärksamme hästägaren kan själv läsa om det i hästpressen, när en ny stam kommer.

Dessutom brukar utbrotten nå Sverige 'sent', när vaccintillverkarna bytt stammar.

Handlar inte om att ta fram ett nytt. Utan vaccinet är avdödat vaccin, som baseras på den influensastam som är aktuell (det byts inte varje år). Så en ingrediens i framställandet byts ut.

Människovaccinering mot influensa fungerar på EXAKT samma sätt, man modiferar utefter vilken influenstam som härjar nu.

De brukar döpas efter var de upptäcks, t ex så är Kentucky en stam, den upptäcktes först i - just det - Kentucky.

Finns två huvudstammar (en europeisk och en amerikansk) och några undergrupper till dem.

EN häst vaccinerad sen den var ung och regelbundet mot influensa har ett bättre skydd även mot en 'ny' stam än en ovaccinerad häst desssutom, även om den inte hunnits vaccineras mot den nya stammen.

Det gör vaccintillverkarna, som är globala. Hela världen håller koll på vad för influensastammar det är som grasserar. Den uppmärksamme hästägaren kan själv läsa om det i hästpressen, när en ny stam kommer.

Dessutom brukar utbrotten nå Sverige 'sent', när vaccintillverkarna bytt stammar.

Handlar inte om att ta fram ett nytt. Utan vaccinet är avdödat vaccin, som baseras på den influensastam som är aktuell (det byts inte varje år). Så en ingrediens i framställandet byts ut.

Människovaccinering mot influensa fungerar på EXAKT samma sätt, man modiferar utefter vilken influenstam som härjar nu.

De brukar döpas efter var de upptäcks, t ex så är Kentucky en stam, den upptäcktes först i - just det - Kentucky.

Finns två huvudstammar (en europeisk och en amerikansk) och några undergrupper till dem.

EN häst vaccinerad sen den var ung och regelbundet mot influensa har ett bättre skydd även mot en 'ny' stam än en ovaccinerad häst desssutom, även om den inte hunnits vaccineras mot den nya stammen.
Ok, Tack.
Men pratet om vaccin som inte är/var speciellt verksamt, vad är det då som "gått" snett?
gulan

Ok, Tack.
Men pratet om vaccin som inte är/var speciellt verksamt, vad är det då som "gått" snett?
gulan

Jag har ingen aning om varför svenskt trav ville ta bort vaccintvånget. Galoppen hade det kvar. Kanske är det som någon sa, att vaccinet var för långt efter, och stjälpte mer än det hjälpte (tror SO hovslagare hade någon förklaring där). Men samma problem borde ju galoppen haft, och ridsportens toppskikt (dvs alla kategorier där många hästar mixas och blandas, reser runt, och där de tränas hårt)

Det kommer vågor av influensa ibland med ny stam, och tar ju ett tag att inse det är en ny stam, hitta vilken, kanske var det i samband med något sånt, men fortfarande - varför bara travet.

Om du är intresserad att läsa mer om vaccin och influensaepidemier och stammar så: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Hastinfluensa/

På den tiden så var det vanligt med inställda tävlingsdagar pga influensa.

Citat: För spelbolaget ATG:s och därmed travsportens del är de inställda tävlingarna naturligtvis ett ekonomiskt bakslag.

– Jag kan inte dra mig till minnes att vi någonsin fått ställa in V65 tidigare, säger totochef Eric Bolander

Källa: Aftonbladet trav 365

Citat: För spelbolaget ATG:s och därmed travsportens del är de inställda tävlingarna naturligtvis ett ekonomiskt bakslag.

– Jag kan inte dra mig till minnes att vi någonsin fått ställa in V65 tidigare, säger totochef Eric Bolander

Källa: Aftonbladet trav 365
Normalt flyttar man större tävlingsdagar (V75, V65, V64) till en annan bana som inte har smitta :idea:

Varför skulle man chansa för att det handlar om pengar?? Ehh är ju ett helknäppt resonemang? Hästarna är värda massor, så varför skulle de vara värt chansa tycker du?

Hur många årgångslopp typ kriteriet mm får samma individ??? Klart som fasen att många tjansar, källan är ATG och du kan mkt lätt söka på källhänvisning.. (Lopprepriser/resultat/sök på namn/tränare.)

Visst är det helknäppt men så är verkligheten.

Hur många årgångslopp typ kriteriet mm får samma individ??? Klart som fasen att många tjansar, källan är ATG och du kan mkt lätt söka på källhänvisning.. (Lopprepriser/resultat/sök på namn/tränare.)

Visst är det helknäppt men så är verkligheten.

Va mummlar du om nu?
Vad har kriteriet med vaccination att göra? Och vad chansar man lixom om??
Får stallet smitta så spelar det ju ingen roll om du vaccinerat eller inte, du är i karantän o så vad dte med den saken?

Tror du att du kommer i final till årgånsloppen på lite halvsvajjig chans? :crazy:
Och skulle du ha en häst med kapacitet för final i de loppen så vore det ju förbenat korkat att ta ut dem om de inte är i full form i friska, för då riskarear du ju hela hästen o hela framtiden! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar