Är din häst vaccinerad mot A2??

Sv: Är din häst vaccinerad mot A2??

*delvis KL*

Jag har överhört en hel del konversationer med amatörtravtränare och veterinärer när jag varit på klinik, och har OFTA reflekteras över hur mycket LÄTTARE travfolket tycks acceptera konvalescensrekommendationer än ridfolk. Det ex som kommer upp nu främst för mig var den gaffelbandsskadade travhästen. Där veterinären konstaterade att det var en lång konvalescens, och prognosen var osäker. Veterinären sa ganska tydligt mellan raderna att det kanske inte var lönt att försöka få den tillbaka till just travet. Ägaren tyckte lugnt och stilla att 'ja, jo, mm.. Jag kan släppa henne på lösdriften med ungstona, där rör hon sig lugnt men mycket och det är ju bättre för henne att få gå ute och röra sig än att stå inne om hon ska vara ur träning i flera månader, roligare för henne med. Sen tittar vi till våren igen, lika bra att hon får ordentligt med tid på sig'

Sett flera exempel på samma sak andra gånger, ett stilla, neutralt 'vi ger det tid och ser'. Ofta är de beredda ge det mer tid än veterinären först sagt med. Och att 'ja, vi började ju långsamköra och det gick bra, sen efter de där åtta veckorna provade vi ett snabbjobb men h*n kändes inte riktigt hundraprocentig, så vi långsamkörde åtta veckor till'

Min åsikt och - lilla - erfarenhet är att för amatörstränarna (de andra har jag noll koll på verkligen) så är det lika mycket en älskad häst framförallt som ridhästen är för ridhästmänniskan. Inte en inkomstbringande maskin.

*delvis KL*

Jag har överhört en hel del konversationer med amatörtravtränare och veterinärer när jag varit på klinik, och har OFTA reflekteras över hur mycket LÄTTARE travfolket tycks acceptera konvalescensrekommendationer än ridfolk. Det ex som kommer upp nu främst för mig var den gaffelbandsskadade travhästen. Där veterinären konstaterade att det var en lång konvalescens, och prognosen var osäker. Veterinären sa ganska tydligt mellan raderna att det kanske inte var lönt att försöka få den tillbaka till just travet. Ägaren tyckte lugnt och stilla att 'ja, jo, mm.. Jag kan släppa henne på lösdriften med ungstona, där rör hon sig lugnt men mycket och det är ju bättre för henne att få gå ute och röra sig än att stå inne om hon ska vara ur träning i flera månader, roligare för henne med. Sen tittar vi till våren igen, lika bra att hon får ordentligt med tid på sig'

Sett flera exempel på samma sak andra gånger, ett stilla, neutralt 'vi ger det tid och ser'. Ofta är de beredda ge det mer tid än veterinären först sagt med. Och att 'ja, vi började ju långsamköra och det gick bra, sen efter de där åtta veckorna provade vi ett snabbjobb men h*n kändes inte riktigt hundraprocentig, så vi långsamkörde åtta veckor till'

Min åsikt och - lilla - erfarenhet är att för amatörstränarna (de andra har jag noll koll på verkligen) så är det lika mycket en älskad häst framförallt som ridhästen är för ridhästmänniskan. Inte en inkomstbringande maskin.

Dead on! my point :bow:

Och då ska man inte glömma att för en travhäst så är det ur ägarens ficka HELA behandlingskostnaden ofta kommer. De har inte samma fina försäkringar som ridhästarna.

Så en travhäst med kotledsinflammation är mycket dyrare att behandla för ägaren än en ridhäst med kotledsinflammation.

Du kan inte jämföra hobbyhästen med en travhäst som ofta försörjer sig.

Vad jag hörde i samband med avregleringen av obligatorisk vacc. för travet var att ridhästar spred smittan.
Tycker nog att det är fler travhästar som samåker i lastbilar o färdas till olika platser varje vecka.

A2 anses väl vara luftburen smitta.

En amatörtravhäst försörjer sig sällan. Det är samma förlustaffär som en hobbyridhäst. Även om den amatörtränade travhästen springer in en matlapp nu och då, så något försörja sig är det inte tal om.

Och om det handlade om att de är försörjande, så skulle man ju om man ska tro de som tycker 'pengarna går först' bli slaktbilen direkt för den där skadade med dålig prognos som behöver loda minst ett halvår, och sen tränas upp ytterligare ett halvår innan den KANSKE springer in några matlappar igen.

Är man på amatörnivå så anser jag att oavsett disciplin är det kärleken till hästen och till sporten, i den ordningen, som är drivkraften. Inte pengarna, för hur man än vrider och vänder på det så i kronor och ören är det en förlustaffär.

Däremot så kan en bidragande orsak till att det lättare accepteras konvalescenser etc vara att det finns fler hästar att köra i stallet, jämför mer normalhobbyhästägaren med en häst.

Och ja, A2 är luftburet ffa, därför det sprider sig så löpeldsartat om man inte lyckas isolera. Viss mån av droppsmitta förekommer också, men den får ju inte samma spridning.

Du kan inte jämföra hobbyhästen med en travhäst som ofta försörjer sig.

Läste någonstans (minns tyvärr inte källan men siffrorna låter realistiska) att det är knappt fem procent av travhästarna som "går plus minus noll eller bättre" och att det är mindre än en procent som går med vinst.

Så om man bortser från stjärnhästarna som Commander Crowe och gänget så är det alltså en förlustaffär att ha en travare.

Sedan är det ju så att om jag jämför min häst (icke-travare) med stallägarens travhästar så vet jag ju från börjat att jag måste bära HELA kostnaden för min häst som sannolikt aldrig kommer att dra in en enda krona - stallägaren har ju i alla fall en möjlighet att hästarna springer in en slant då och då och hjälper till med sin egen försörjning så att säga. Men de kommer sannolikt inte att gå med vinst någon av dem. Såvida inte unghästen visar sig bli nästa Järvsöfaks vill säga...

Vad gäller A2 så tycker jag att det torde vara givet att alla hästar skall vaccineras för deras egen skull. Precis som jag är vaccinerad mot en massa sjukdomar som skulle kunna bli allvarliga för mig utan vaccinet. Och för travsportens skull också - det blir förstås oerhört kostsamt för banorna att tvingas ställa in tävlingsdagar. Och jag håller med Axel om att travhästarna i minst lika stor utsträckning som ridhästarna utsätts för risken för smitta.

Lite OT
Läste någonstans (minns tyvärr inte källan men siffrorna låter realistiska) att det är knappt fem procent av travhästarna som "går plus minus noll eller bättre" och att det är mindre än en procent som går med vinst.
Det beror väl på om det är i egen regi eller om man ställer den hos tränare- stooor skillnad på kostnad.
Sällan eller aldrig lämnas ridhästarna bort i åratal hos beridare.

Kl
Vet förresten att Vet. på S-valla tyckte att det var mkt dumt när de slutade med obl. vacc på travet, om inte annat för hästens välfärd vid smitta.

Kan du nämna ett vaccin som är till för människor som till 100% gör att man efter vaccination inte ens får några symtomer??

Ja, inte har jag fått en släng av lindrig polio, röda hund osv! Jag har klarat mej till 100% och jag har faktiskt förväntat mej att det ska skydda mej helt!

Trodde du att jag menade biverkning vid vaccinationen?

Jag menade att A2- vaccinet inte skyddar hästarna mot influensan, de blir lindrigare sjuka än ovaccinerade hästar. När det gäller stelkramp så har inte jag hört att de vaccinerade blir lindrigt sjuka i stelkramp utan de blir inte sjuka alls.

Lite OT
Det beror väl på om det är i egen regi eller om man ställer den hos tränare- stooor skillnad på kostnad.
Sällan eller aldrig lämnas ridhästarna bort i åratal hos beridare.

Kl
Vet förresten att Vet. på S-valla tyckte att det var mkt dumt när de slutade med obl. vacc på travet, om inte annat för hästens välfärd vid smitta.

Fast du kan ju ändå inte jämnföra så, en häst i egen regi kostar ju ändå mer än vad en hobby häst normalt gör.
Även en amatör med egna hästar har ju sina hästar till tävling o det tillkommer ju en hel del mer kostnader i träning, tävling, utrustning osv än vad en normal hobby häst gör.

Så tyvärr, travhästar försörjer sig ytterst sällan.

Fast du kan ju ändå inte jämnföra så, en häst i egen regi kostar ju ändå mer än vad en hobby häst normalt gör.
Även en amatör med egna hästar har ju sina hästar till tävling o det tillkommer ju en hel del mer kostnader i träning, tävling, utrustning osv än vad en normal hobby häst gör.

Så tyvärr, travhästar försörjer sig ytterst sällan.

Så du kallar alla tävlingshästar inom ridsporten för "hobbyhästar""???

Har du helt ovetande om att dom har stora kostnader i träning,tävling,utrustning osv presis som en amatörtravare har.

Din sista mening håller jag fullständigt med dig om,, Varför försöker ATG i sin reklam ge en helt annan bild av verkligheten??

Kl

STC har tydligen tänkt om: Det är STC:s Operativa Smittskyddsgrupp (SOS) som bestämt att alla banor som har misstänkta A2-fall omedelbart ska isoleras.

– Det är vår nya policy och vi har infört den för att begränsa smittspridningen. Vi måste sätta djurskyddet och hästarnas väl främst. Att spelet drabbas är inget vi kan ta hänsyn till, säger Stig Hägglund på SOS.

Enligt ett tidigare beslut av STC kommer vaccination mot A2 att bli obligatorisk från och med 1 januari 2010.

Källa: Aftonbladet trav 365

Så du kallar alla tävlingshästar inom ridsporten för "hobbyhästar""???

Har du helt ovetande om att dom har stora kostnader i träning,tävling,utrustning osv presis som en amatörtravare har.

Din sista mening håller jag fullständigt med dig om,, Varför försöker ATG i sin reklam ge en helt annan bild av verkligheten??

Nej, dem kallar jag tävlingshästar?

Kul hur du väljer att besvara mina inlägg... finns massa frågor till dig i andra trådar du kommit med massa påhpp grundende på fakta du inte kan hänvisa till, där du lyser med din frånvaro... antar du inte kan besvara dem..

Vilken reklam då? Har aldrig sett en ATG reklam som varken handlar om att vara hästägare eller om hur mycket pengar man tjänar?

Räknas Polio mm som virusinfektioner?

Jag har hört att travfolket inte var nöjda med vaccinet, det var inte tillräckligt bra! Thats it!

Jag är inte läkare och inte veterinär, jag är en vanlig människa och jag har varken lust eller ork att förklara nåt jag uppenbarligen inte fattar.

Nu lämnar jag diskussionen så kan ni få "skjuta" travfolket i lugn och ro!

Nu lämnar jag diskussionen så kan ni få "skjuta" travfolket i lugn och ro!

Har ngn trampat på en öm tå??? Säg mig varför det blir ett sånt massivt ramaskri om ngn råkar skriva ngt på underforumet trav som användarna på det underforumet inte "uppskattar" trots att det finns fakta att tillgå från källan.

Det är inte fråga om att "skjuta" ngn utan att kanske få några få användare att sluta köra med helstängt.

Är sanningen så obekväm för dig att du blundar och vägrar ta del av dagens sanning???

I så fall begår du "herarki"

Har ngn trampat på en öm tå??? Säg mig varför det blir ett sånt massivt ramaskri om ngn råkar skriva ngt på underforumet trav som användarna på det underforumet inte "uppskattar" trots att det finns fakta att tillgå från källan.

Det är inte fråga om att "skjuta" ngn utan att kanske få några få användare att sluta köra med helstängt.

Är sanningen så obekväm för dig att du blundar och vägrar ta del av dagens sanning???

I så fall begår du "herarki"

Men vart är den faktan då??
Du har klampat in flera gånger med massa påståenden om ditten o datten o så fort nån frågar om källan, så försvinner du.. Det går ju inte ens att diskutera vidare, dina påståenden är dina sanningar o det verkar vara struntsamma om de är förankrade i verkligenheten eller vad man hört av polarna på ridskolan.

Så vem har helstängt, huva och jordbländare på tro? ?

Jag har hört att travfolket inte var nöjda med vaccinet, det var inte tillräckligt bra! Thats it!
Det verkar väl vara synnerligen obegåvat:mad: Man vaccinerar för att få ett skapligt skydd- i väntan på forskningen- eller? SRF verkar tänka lite mer på djuren:devil: Även större ridhästanläggningar kräver vacc mot A2 o inte sällan med 6 mån. intervall. Allt för att förhindra stora utbrott o spridning.

Obegåvat kanske men :
Enligt ett tidigare beslut av STC kommer vaccination mot A2 att bli obligatorisk från och med 1 januari 2010.

Såå nu är vi snart lika bra som ridfolket igen :banana:

Liknande trådar

Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar