är detta rätt sele?

A

alke_

hej! :)

jag fick en sulky av en god vän, och nu behöver jag hitta en remsele till den. Hittade denna selen på annons, jag ser att det finns en rem som sitter på gjorden, men ser ingen lång rem på däcklen. (har för mig att det ska sitta en där..?)

Är det rätt sele jag hittat? :confused:

85354_1216196349.jpg


om bilden inte syns. http://bortommolnen.bilddagboken.se/p/main.html
klicka på datumet 16 juli (ute i vänsterspalten)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: är detta rätt sele?

Visst är det rätt sele, det som saknas är säkerhetsgjorden. Den kan du köpa separat. Finns tydligen ingen brösta heller?!
 
Sv: är detta rätt sele?

Jodå, det är en remsele, men inte komplett. Förutom säkerhetsremmen så behöver du brösta och tömmar. Hoppas det inte är en sulky du fått av din vän för då tycker jag synd om din rumpa om du ska köra på annat än bana. :o

Speedcart är ok men rockard är bäst om man ska ut i terrängen.
 
Sv: är detta rätt sele?

tackar för svaren! då var jag inte helt ute o cyklade!!
Har en brösta liggandes här hemma o x antal uppsättningar av tömmar!
Jo de e en riktig sulky... jag har en nordsvensk och 2 fjordingar som rids, men som jag vill varva med lite körning ibland.
Jag har bra grusvägar hemma, men kommer nog sätta på mjuk stötdämpade stoppning på sätet!! Så klarar sig rumpan "lite" bättre, hoppas jag!
Jag funderar på att sälja den/byta den mot en speedcart el liknande om nu hästarna kommer gilla omväxlingen!!
 
Sv: är detta rätt sele?

Risken är väl att hjulen blir missformade om det är "riktiga" sulkyhjul. Sulkun är ju gjord för att gå på preparerad bana och inte på grusvägar. Att byta hjul är isånnafall en bra idé så kanske den håller bättre. Sen som sagt, akta rumpan och ryggen:crazy:
 
Sv: är detta rätt sele?

Ett tips är att skaffa en rockard. Dels för att då kan du ha sällskap med dig ut (de flesta rockards är ju byggda för två personer) vilket kan vara en viktig säkerhetsgrej speciellt i början. Det kan också vara väldigt trevligt att ha sällskap förstås.

Dels också för att om det är bruksnordis i vart fall så har de ju rumpa. I en sulky ser du ingenting nästan runt den rumpan. I en speedcart ser du kanske något mer men inte mycket... i en rockard kan du flytta dig så att du sitter lite snett bakom vid behov och således kan du se runt rumpan.

Att en rockard är byggd för körning på grusvägar etc. och således håller och - om du ser till att få fatt i en med fjädring - inte slår dig gul och blå är förstås en ganska viktig bonus också.

Tro mig jag har kört shire med liten travrockard... det är inte lätt och jag skulle inte ens drömma om att testa med speedcarten...Det är faktiskt rätt viktigt att se något. Är det en travare du har så brukar de i och för sig ha mindre rumpa... så då går det bättre. Men hellre speedcart än sulky!
 
Sv: är detta rätt sele?

Och framförallt så sitter man mycket mer oskyddat i en sulky, så om det händer nåt är du som kusk mycket mer utsatt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 756
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp