Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?
Jag håller med dig, det är en väldigt intressant diskussion och inte heller jag har några svar
Mina funderingar som svar på ditt inlägg är att jag tror inte hästar har samma känslor som vi människor. Tex det här med integritet.
Hästar är flockdjur och vill vara med en flock. Människor har ögonen tätt sittande för att kunna sikta in sig på ett byte = vi är rovdjur. Men vi vänjer hästarna redan från början (förhoppningsvis, nu pratar vi generellt en god uppfödd häst) att acceptera oss fast vi är rovdjur. Vi vänjer den genom att nöta allting. Vi nöter in i dess huvud att vi får ta på den överallt. Att den gärna får testa men då tar allting längre tid = kräver mer energi av hästen.
Något som tar 2h första gången att få genom tar nästa dag 2 minuter för hästen kommer ihåg det och vad den gjorde som blev bäst för den = göra som vi vill kräver minst energi.
En häst gör aldrig något FÖR en människa, den gör vad som är bäst FÖR DEN SJÄLV
Och återgår vi då till den första gången, tex 2h där vi ville få genom något... Att det tog två timmar var ju för att hästen testade.
Vissa hästar testar mer än andra. Vissa hästar flyr (springer) tills dom upptäcker att det inte går och då gör som vi vill.
Andra hästar testar ännu mer, tex anfaller. Ger du då vika som människa så växer hästen i sig själv.
Nästa gång du testar så kommer hästen testa. Du går på hästen lite till och hästen testar då att gå på dig lite till - du (kanske) ger vika.
Och jag är ingen expert, jag kan inte prata om 100-tals fall jag vet om. Men jag har träffat en del hästfolk i mina dagar och om någon nämner sådant här beteende så handlar det oftast om hingstar. Ibland valacker.
Jag TROR det är för att hingstar har naturligt i sig att faktiskt slåss. Men sedan finns det ju hingstar som är snälla också, så jag tycker inte man kan skylla på att det är en hingst men det finns helt klart ett medfött sinne för att ge sig in i en fight.
Men om man som människa kan ta den fighten och vinna den första gången det händer. Så tror jag man har vunnit mycket för resten av hästens liv.
Jag tror att hingsten i tråden, har folk backat för i hela dess liv. Till slut blev den så farlig att den måste ha munkorg och stång för att ledas... Jag tror personligen inte att det är en lycklig häst.
Hade den varit väl hanterad från början så hade den nog sprungit ännu bättre! Fast man vet ju aldrig, då kanske den hade varit en lycklig "Ferdinand" istället som hellre luktat på blommorna än sprungit.
sånt vet man ju inte i förväg heller. Denna häst kanske springer i ren ursinnighet?!