Är detta möjligt?

K

Kiddo

En hingst betäcker ett sto vid tre års ålder (hur vanliga är treårsbetäckningar?), och kastreras sedan? Finns det någon databas där jag kan hitta denna valacks eventuella avkommor? :crazy:

Vidare skulle det vara intressant att få reda på mödrarna till ett par hästar. Jag har far, och morfar, samt hästarnas namn såklart.

Hjälp en som är totalt avelsokunnig! :bow: Har en känsla av att jag måste sträcka mig lite längre än till Allbreedpedigree den här gången.

Sv: Är detta möjligt?

Varför skulle det inte vara möjligt för en hingst att betäcka vid tre års ålder? De blir ju könsmogna vid 1-1,5 års ålder.
Vilken ras gäller det? Man kan kanske kontakta avelsföreningen.

Viist är det fullt möjligt, men jag vet inte hur vanligt det är, vilka regler som finns, etc. Som sagt, jag är totalt avelsokunnig, och försöker bara pussla ihop ett par stamtavlor. :)

Har ingen aning om ras, mer än att det är ett halvblod. Den häst jag hittar på ABP är född -95, och står som valack, avkomman är född -98. (Hade jag haft namn på farfar eller farmor hade det varit lätt!)

Fram till för knappt 20 år sen sattes så gott som alla halvblodshingstar i aveln som 3-åringar. Det godkännandet var baserat på exteriör och gångarter vid hand. Då man förbättrade bruksprovet föll en stor majoritet av 3-årshingstarna bort vid bruksprovet beslöt man att halvblodshingstar inte skulle godkännas utan att ha avklarat åtminstone ett bruksprov. Och nu för ett par år sedan kom möjligheten av godkänna halvblodshingstar som 3-åringar igen...

Jag har för mig att inom många andra raser så godkänns fortfarande hingstar som 3-åringar.

Många ponnyhingstar godkänns som treåringar (de mindre raserna även som 2,5-åringar) och betäcker således redan som treåringar. Vid avelsvärderingen som 3-åringar bedöms exteriör, rörelser i skritt, trav och galopp, samt löshoppning. Som 5-åringar gör de sitt kompletta bruksprov med gångartsprov under ryttare, ridbarhetsprov (testryttare samt exteriörbedömning. Inom New forest-rasen har det hänt att hingstar godkänts som treåringar, betäckt som tre- och fyraåringar, men sedan kasserats på bruksprovet och tagits ur avel (samt kastrerats). Kanske har det varit samma sak med halvblodshingsten du undrar över?

Hlsn Helena

Tack Görel, och DS! Förmodligen är det därför hästen anges som valack, och jag skulle tro att det är rätt häst ändå. :bow:

Stamtavlor ger mig huvudvärk ibland. ;)

Bara för att.

Häst 1:
Ricochet (född 1998) (kan ev. stavas Riccochet)
e: Jacardo
ue: Mytens

Häst 2:
Volvér (född 1998)
e: Voltage ("treåringen"?)
ue: Able xx

Kiddo skrev:
Har ingen aning om ras, mer än att det är ett halvblod. Den häst jag hittar på ABP är född -95, och står som valack, avkomman är född -98. (Hade jag haft namn på farfar eller farmor hade det varit lätt!)

Men vänta nu lite! om valacken (pappan) är född -95 och avkomman -98 så var ju "hingsten" bara 2 år när han betäckte, han var ju 3 år när avkomman föddes!
Skulle tro att din häst (avkomman) kanske kan vara ett resultat av en tjuvbetäckning. Finns många fall där 2-årshingstar smiter in till stona och tjuvbetäcker och sedan kastreras det just för att de inte håller måtten och blev för jobbiga att ha som hingst, många visas inte ens.

Om inte hingsten varit godkänd så finns det nog tyvärr inga uppgifter på ev. avkommor. De hingstar du räknar upp Jacardo och Voltagé är inga hbl-hingstar som jag känner till. Alla hingstar som varit/är godkända hittar du på: http://members01.chello.se/minhemsida/index.html

Är inte dina hästar registrerade?

Jag kom på sedan jag skrivit mitt första inlägg att hingsten ju bara var två... :-O Jacardo är ett holländskt halvblod (e: Elcaro, u:Alexia), men var Voltage kommer ifrån vet jag inte, men han är med stor säkerhet inte ett svenskt halvblod. Om det nu är rätt häst är han e: Twilight Agenda, u: Sirlass.

Hästarna är ridskolans nya, och när/var/hur/om de registrerar sina hästar vet inte jag, och har heller inte att göra med. ;)

Denne Voltage sägs dessutom vara fullblod (thouroughbred). Nu får jag huvudvärk på riktigt.

Ja när det kommer till utländska hingstar så får nog många huvudvärk! Vet inget register på nätet där det finns en hel förteckning på tyska resp. holländska osv. hingstar, det skulle vara himla bra om det hade gjort det. :D
Men stona är alltså importer? vart ifrån?

Jag vet inte direkt något om fullblodet Mytens xx, men jag vet att det finns många hästar som har honom i sin stamtavla far/morfar (om jag nu inte blandar ihop honom med någon annan med snarlikt namn).
Men tyvärr vet jag inget om hans avkommor eller så, men jag har sett en hel del hästar på till salu-sidor som har haft honom i stammen.
De andra har ju inte hört talas om...

Oh du Mytens är far till halvblodshingsten Haydn 977 :love:

Shetland kan godkännas redan som 2,5 år.

"Olyckor" har hänt där ettårshingstar lyckats betäcka... Vet du om hästen du skrev om är resultatet av en sådan olycka eller en medveten betäckning?

God kväll på er!

Det löste sig till slut, då det visade sig att ridskolan hade mer kompletta stamtavlor. En av hästarna är eeee: och uue: (hoppas jag fått det där rätt nu :crazy: ) Ramiro Z - inte illa. :)

Dock har jag fastnat på ett ställe. En av hästarna är euu en häst som heter Udine. I stamtavlan (som är på holländska) står det "Udine 25514 Stb; ster". På ABP finns det 18 st. Udine. :crazy: Tio st. går bort direkt, men resten då? Udine har en avkomma - "Andine 82*454 Stb; keur". Now what? :crazy:

Det löste sig också! Tack vare ett par Google-sökningar, hittade jag en annan Udine-avkomma, och hittade så rätt Udine på ABP. :D Två kompletta stamtavlor. Yay!

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något...
2
Svar
31
· Visningar
3 849
Senast: Amk
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Cutie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix