Är detta djurplågeri?!

M

MLI_91

En häst på 7 år ca 154 i mankhöjd står i ett stall med 2 andra hästar, Ägaren till hästen kommer en gång i veckan, hennes pojkvän kommer och mockar åt hästen varje dag, hästen blir inte rider en enda dag i veckan han hade inga skor på bakfötterna på en månad+ att fötterna var overkta. Då han väl blir rider har han stått i veckor och då blir han hårdtränad! De va ingen som kom till hästen på en dag, så han fick stå i en omockad box. Det är en helt fantastisk häst med ljus framtid med rätt ryttare, borde inte någon ta vara på honom då?? Finns det något man kan göra?? Jag vill inte se denna fantastiska häst slumpas bort!! Så det jag vill komma fram till vad kan man göra?! Hjälp mig att rädda denna fina häst!!

Sv: Är detta djurplågeri?!

Det du kan göra är att prata med ägarna eller den som är ansvarig för stallet.Om inte annat kan du ju alltid ringa djurskyddet.Lycka till

Du kan inte göra så mkt.
Du kan prata med dem och fråga varför de behandlar den som de gör.
Mår hästen dåligt? Du kan ju anmäla.
Men de gör ju inte så mkt.

Jag skulle föreslå att du pratar med dem.

nej det är inte djurplågeri..

många hästar går oskodda bak, boxen blir mckad varje dag..

det enda som inte är ok är väl hårdträningen efter att ha stått hela tiden..

Inte varenda dag!! de finns ju undantag!! Som igår då han ej fick mockat!! Jag tycker att det är vansinne!! Har försökt tala me människorna men det går in i ena örat och ut i andra!!! haha

beror ju på, står hästen på bädd är det ju ingen fara riktigt.. det är ju en sak om hela bädden är genomsur och skitig, men är det bara mycket skit som blir bortmockat dagen efter är det ju ingen fara.. hästen lär ju inte dö av detr..

det vore bra mycket allvarligare om hästen t.ex inte fick foder på en hel dag..

står hästen i ett privatstall eller inackorderad så den får vara ute dagligen och få foder på rätt tider?

Det är ju bra att folk bryr sig, men ibland så är det lite överdrivet...
Att anklaga nån för djurplågeri för att boxen inte blir mockad varje dag eller för att den är oskodd bak är helt klart överdrivet.

Många människor blir lite deppade på vintern under den mörka tiden, jag hade inte direkt stor motivation att åka till min häst men sambon spakade ut mig i bilen varje dag i princip.

Anklaga inte ägaren för någonting, du vet som sagt inte varför. Erbjud dig istället att mocka och kanske rida, eller om du har någon kompis som vill bli medryttare!

Alltså herregud, hur folk reagerar!! Jag vet mycket väl hur det är!! Vintertiden har ingen betydelse i detta fall! Det finns så mycket mer. Har man häst ska man sköta om den! Tänk så vore hästen en människa, vore det så kul att stå i piss och skit? Jag kan säga att jag har tagit hant om denna krake, jag har mockat åt honom, men vet du vad tillslut orkar man inte, det är inte min häst och jag vet mycket väl vilken situation ägaren befinner sig i för jag vet exakt vem hon är. Hon är en lat kärring som sitter framför datorn hela dagarna och vöäntar på att maten ska bli serverad!! Så de så!!

Eftersom det, enligt dig, inte finns några som helst förmildrande omständigheter, så ska du naturligtvis genast göra en anmälan till kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektör.
Gör det direkt imorgon bitti, klockan 8 är de nog på plats på kontoret.

Att gnälla av sig på ett forum istället för att agera gör inte att hästen får det bättre.

Immer

Tack för allas FINA stöd!! Verkligen sjysst :bow: Nu mår jag genast bättre.........

Om hästen får komma ut i en stor hage med andra hästar många timmar varje dag och i örigt får den mat den behöver går det nog ingen nöd på den. Men det är du som ser den varje dag och kan bedömma hur hästen behandlas, och om du tycker att den behandlas dåligt bör du absolut anmäla till myndigheterna. Det kan ju i varje fall inte bli sämre om du väljer att agera, och även om anmälan kanske inte leder till något straff så får kanske hästägarna upp ögonen för hur hästen mår. Det låter som om denna fina häst skulle må bättre av att få komma till en mer engagerad ägare!
Det enda du riskerar är att ägarna blir grininga mot dig, men om hästen får det bättre så är du kanske villig att ta den smällen?

För det första ser jag inte Vart det Immer säger skulle vara något annat än precis kort, kallt och korrekt sanningen.

Om du inte tycker att hästen sköts om korrekt, varför tar du inte och anmäler det hela då?
Är 8 på morgonen för tidigt? Jag trodde du brydde dig om hästen?
Eller är det så att du bara vill bry dig för att bry dig?

Sen kan vi diskutera huruvida hästen mår dåligt.

En oskodd häst betyder inte en misskött häst.
Faktum är tat det mer ger tecken på en hästägare som vet att en skodd hov inte fungerar som den ska, efterosm en sko hämmar hovens naturliga rörelser.
Så länge det inte är blankis så att hästen sträcker sig konstant, eller om hästen är så hovöm att den inte kan gå utomhus, så är barfota bara bra för en häst.

Förvisso så är dte inte bra om hovarna blir för långa, men i många fall blir folk alldeles för tidigt hysteriska över hur "otroligt långa den lilla hästens hovar är" medans hästens hovar egentligen bara överstigit med en vecka eller två.
Min hingst kan verkas 3 veckor efter mitt sto har fått hovar som ser ut som fan själv.
Allt är från individ till individ.

Att hästen inte rids är inte helelr djurmisshandel.
Tror du hästen skapades för att vara i människans tjänst?

Snarare så mår den nog bättre av att inte ridas alls.
Speciellt då du nu tycker att ägaren när hon väl rider, rider för hårt.

Sen kommer vi till att du påstår dig känna ägaren och därför vet att hon inte är deprimerad. Hon sitter ju vid datorn hela dagarna...

För det första hur vet du vad hon gör vid datorn, kanske hon jobbar?

Och för det andra så är just "sitta vid datorn" ett av tecknen på mildare depression, då internet är en värld hon kan gömma sig i.

Jag har hästar som jag inte rider, de mår inte dåligt för det.

Jag har en 2 åring som jag inte "gör något alls med".
Han växer upp på en lösdrift, han får stimulans hela dagen med vänner och han är hanteringstränad såpass att jag kan hantera honom utan problem.

Så mycket mer än det tänker jag inte göra föränn han är 3,5 år och det är dags att rida in honom enligt AR.

Tack för allas FINA stöd!! Verkligen sjysst :bow: Nu mår jag genast bättre.........

Vad väntade du för svar?? Att peppa dig göra anmälan? Omockat box ibland är inte hela livet och om hästen "står och skrotar i hagen" är det ägarens beslut! Uppenbarligen gillar du inte personen ifråga.

Men om du är orolig för hästen välmående ring genast till kommunen. Man kan anmäla anonymt..!!!

Senast ändrad av en moderator:

Min häst står och skrotar i hagen, och rids av en tjej när hon har tid.
Min sambo åker och mockar och fixar foder varje dag, han är inte världsbäst på att mocka, men det får duga. Anledningen? Jag har diskbråck, så hur mycket jag än vill så pallar inte ryggen, tyvärr.
Men vanvårdad skulle jag inte påstå att han är.

Jag tycker att du ska prata med ägaren först, det kanske finns en anledning. :confused:

Djurplågeri verkar vara ett väldigt starkt ord i sammanhanget, men jag har ju trots allt inte sett hästen.

Men att den inte är skodd bak och att han får stå i en omockad box ngn gång då och då är definitivt inte djurplågeri så länge han får gå ut och får ordentligt med foder.

Hur vet du förresten att hästen blir hårdtränad de få gånger ägaren rider? Du är väl knappast med ägaren eller?:confused:

Jag anser att om hästen får boxen mockad, får sitt foder/hö/vatten då den ska ha det, får vara ute i hagen, är det inget djurplågeri.
Att ha hovarna oskodda är ju snarare bra för hästar om de inte ömmar, hästen behöver ju inte skor nu när den står, de kanske har tänkt ha den oskodd en period & låta den vila.
Att sedan inte mocka boxen ngn dag dör inte hästen av, det kan ju ha hänt ngt som hinrade dem från att ta sig till stallet.
Detta är inga grunder att gå på om man ska göra en anmälan.

Kan bara se två saker som är djurplågeri och det är i fall hästen ömar när den inte har skor eller vad du menar med hårdträning.

Kram

Ja men nu är det så att det var vid dom halaste och kallaste perioderna han stod oskodd, han halkade ut med bakbenen flera gånger och halkade omkull i hagen! Men jag vet faktist vem ägaren är och ja jag vet att hon hårdtränade honom, jag skulle inte skriva saker jag inte känner till, kanske honär deprimerad men det tycker inte jag är någon ursäkt att skita totalt i sin häst, har man häst ska man vel sköta den, eller vad tycker ni?? Hade jag häst och inte hann med den skulle jag skaffa medryttare eller något liknande, fodervärd kanske eller sälja stackarn!! jag ville bara ha folks åsikter ursäkta mig!! Men jag vet mer om hästen än dom flesta andra han har haft ett uselt liv, blev misshandlad på travbanan, så nu är han livrädd för vagnar och äe portad på alla banor i sverige!! Han är misskött från första början helt enkelt! Visst jag kanske har saker emot ägaren men jag har mina anledningar och jagtycker grymt synd om hästen!!!

Och han ömmade utan skorna, och när dom väl skodde han hadde han grymt ont och dom drog åt bremmset för hårt så man spg dagen efter hur hårt dom hade dragit!! Dagen efter kunde han knappt röra sig!!

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 012
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar