är detta analysmetod verkligen godkänd?

eldkyss

Trådstartare
Jag ser mig omkring efter ett analyserat hösilage. Jag har pratat med en bonde säljer hösilage och jag frågade hur han gör analysen? De optimala för mig är ju att dom tar en analys från varje åker.

Men han berättade att han tar små prover i gränssträngen mellan de olika åkrarna. Han tar in samma datum och menar att de blir ett bra medelvärde på så vis och att de isåfall skiljer sig minimalt. Men att värdet i stora hela representerar allt hösilage.

Jag undrar om detta är ett okej analyssätt?

Sv: är detta analysmetod verkligen godkänd?

Iofs borde det ju bli ett genomsnitt på HELA skörden, men du köper väl knappast alltihop? Det kan ju bli både bättre och sämre än analysen, men särskilt intressant för foderstaten blir det ju inte...

Och även om du köper hela skörden hade jag för min del velat kunna räkna foderstat för varje parti för sig och inte köra x månader med undervärden och x månader med övervärden :crazy:

Nej, de jag hört tar en analys från varje fält - det kan iofs variera på ett och samma fält, men värdena blir ju mer "rätta" ju mindre partiet är. Det blir ju ett himla meck att hålla isär partierna och märka och komma ihåg vilket parti som står var och dyrt blir det också, det är väl därför "din" bonde gör som han gör.

Likvärdiga vallar i samma område, som gödslas lika och slås samma dag har rätt lika värden.
Jag skulle absolut lita på att analysen stämmer.

Så är det, men då gäller det att det verkligen är likvädriga vallar och att det inte utförs på det sättet för att det är ett relativt enkelt sätt (och billigare för bonden att ta ett prov på allt ist. för ett per parti).
Det kan ju vara svårt att avgöra vilket som stämmer för en köpare. :)

bonden har sagt att han tycker de blir för dyrt att ta en analys från varje vall.

Det finns en annan bonde som har mer ordning och där kan varje bal sammanlänkas till ett fält. Dock är de ca 10 mils skillnad i resväg, det är därför jag kollar lite andra alternativ.

Att ett dike skiljer ett fält från ett annat gör ju inte att gräset får olika näringsinnehåll.

Efter att ha testat att analysera fyra olika hörnen på ett stort fält så vet jag att analysen kan skilja ganska mycket bara där, så idag har jag allmänt svårt att lita på ananlyser. Man får nöja sig med en per fält, men sen får man hålla koll på hästarna helt enkelt. För det kan absolut skilja mellan olika fält, eftersom det tom kan skilja på samma fält..

Liknande trådar

Foder & Strö I maj gjorde jag en beställning, av X ton hösilage. Med följande kriterier: Förstaskörd. TS halt inte överstigande 55%, idealiskt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 174
Senast: Tora
·
Foder & Strö Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT* Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig.. Jag har i flera år köpt hö från en och...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?