Är det verkligen såhär vi vill ha det i framtiden.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det verkligen såhär vi vill ha det i framtiden.

För det första så klandra jag inte de sto ägare som använder sig utav en tre års hingst.
Däremot så skall de personer som gör det ha en extra stjärna för att dom vågar göra det. För några måste ju göra det, så att vi andra vågar använda dom senare, när vi har sett var dom lämnar. Men nog om det.

Men systemet är inte bra, som vi har idag.

För det första treårstestet är en AVELSVÄRDERING inte någon talangjakt för sporten, det framgår klart och tydligt i reglementet.

Tänkte inte så långt... Visst är det en avelsvärdering.

Det jag skrev var som sagt vad jag tolkade att en domare själv har sagt.
Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.
Den domaren har bedömt några av mina hästar. Blev t.ex. förvånad på benpoängen han satte på en av dom, högre än jag själv trodde att han skulle få men det fick ju sin förklaring när han pratade om hur han bedömmer.

Har hört domare gå efter om dom tror att hästarna kommer att hålla vid poängsättning av exteriör på treårstester t.ex. Så en häst som är lite inåttåad, korta/upprätade kotor och hjulig bak kan få en 8 om det bara är så lite så att dom inte tror att det kommer bli några problem för hästen.

På en hingst vid bruksprovet borde alla små avvikelser dra ner på poängen även om hästen inte kommer få några problem själv.

Ett gångartsbetyg betyder ju ofta också olika mkt beroende på om det är en hopp- eller dressyrhäst som fått det.

I vilket fall som helst så borde det framgå bättre vad poängen betyder vid olika tillfällen.

Bara en tanke om poängsättningen...[/QUOTE]

håller med!!!Det borde framgå mer vad poängen betyder!Har sj efterlyst mer text i bedömningsdokumentet man får med hem, speciellt när det gäller exteriören.Om man nu kan få en 8 fast det finns avikelser vill man ju ha på papper vilka avvikelserna är. Förom individen är ett sto som i sig är "utom fara", så finns risken att hennes avkomma nedärver hennes sämre egenskaper.Egenskaper som förstärks då kanske även hingsten till avkomman haft samma sämre egenskaper!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka