Är det verkligen min hästs fel?

C

Cettan

Jag har min häst inakorderad i ett stall och här om dagen så rymde min häst och några andra ut i skogen. (Har redan skrivit en tråd om det "hjälp, han har ingen respekt för tråden"). Men nu har jag börjat fundera på hur det ligger till egentligen. Dagen efter fick han stå inne för hans hage var helt trasig och stallägaren han inte laga den. På eftermiddagen rymde hennes unghästar (som varit ute i skogen med min häst dagen innan) och rev ned tråden till en annan hage så att en annan häst också kom ut. Stallägaren skyller på min häst och säger att det var pga att han rymde dagen innan som hennes hästar blivit uppstressade och rymde dagen efter. Men jag har börjat fundera, eftersom de rev ned sin tråd själva den här gången och dessutom släppte ut en annan häst, borde de inte ha kunnat gjort det när min häst rymde också? Så att det var de som släppte ut honom och inte tvärt om... Ingen såg ju vad som hände... Hennes ena unghäst vet vi har noll respekt för tråden. Han sprang igenom den ett par gånger varje dag i sommras... Det som talar mot min häst är att tråden till hans hage har varit trasig ganska ofta och de hästarna som skulle gå i hagen brevid har varit inne hos honom. Men han har aldrig själv gått ut... Stallägaren påstår att det är min häst som släpper in de andra till honom eftersom hennes hästar som går brevid är jätterädda för tråden och aldrig skulle göra något sådant. Men måste det verkligen vara hans fel?

Sv: Är det verkligen min hästs fel?

Hmm, det låter ju lite konstigt att din häst skulle ha besväret med att ta sönder tråden o sen bara stanna kvar o vänta på att de andra hästarna ska gå över till honom...
Jag skulle nog misstänka (spec. ifall ingen har sett vad som eg. händer) att de var de andra hästarna som gick igenom tråden, eftersom det är de som befinner sig i fel hage...
Mystiskt...

Tycker inte att det spelar så stor roll vems fel det är. Om du hyr in dig i ett stall så ska hagarna vara så att ingen häst kan ta sig in el ut.

Men det låter ju märkligt att din häst skulle ha sönder hagen och vänta på att de andra går in till honom.
Tycker oxå det låter konstigt om din häst stressar upp andra så att de har sönder sin hage dagen efter...
Om de blivit så stressade av att varit ute ena dagen borde det ju vara de som skulle varit inne.

tycker egentligen inte att de spelar någon roll vems fel de är.
Men som sagt verkar de konstigt att din häst har sönderhagen o sen väntar på att dom andra ska komma in .
se till att ha bra hagar istället..
sen kan olyckor alltid hända.

Vad spelar det för roll?? Den där personens (stallägaren) resonemang liknar ju en fem årings. Hästarna rymde, har det en gång förstått att det går så händer det oftast igen. :crazy: Det måste ju ändå vara stallägarens ansvar att hagarna är tillräckligt säkra och av bra kvalitet så att hästarna är kvar där. Sen kan det ju vara så att hagarna ger för lite stimulans och att det är därför de smiter. Hästar som går i stor hage med skog och så, brukar sällan rymma.
Det saknar ju betydelse vem det var som rymde först. Stå på dig!

*kl*

Lånar din tråd och lägger in en följdfråga. Vad gör man med en häst som går igenom alla staket? Både uppspikade trästaket och eltrådar? Han beter sig som en bulldozer:o .

Vet också en stallägare, när sånt händer, så är det aldrig hennes hästs fel:angel: Hennes hästar gör aldirg nåt fel.
Många har problem med elen på vintern, vi har också det. Så jag har själv en häst som får stå inne mestadelen av dagarna. Jag släpper ut honom en stund när jag kommer från jobbet. Men när det gäller honom så vet jag att han är den skyldiga.
Tror inte det beror p ifall din häst sprang igenom staketet igår att hennes gjorde det idag. Det beror nog mer på att det är dåligt med el. Det har nog även hennes hästar upptäckt, även utan din hästs hjälp.

LitenIsa skrev:
*kl*

Lånar din tråd och lägger in en följdfråga. Vad gör man med en häst som går igenom alla staket? Både uppspikade trästaket och eltrådar? Han beter sig som en bulldozer:o .

Man får väl försöka bygga ett staket som är ännu mer stabilt. Bättre el kanske? Dubbelt staket? Se till att hagen ger mycket stimulans och att den trivs där, då har den ju ingen anledning att ta sig ut. Stog i ett stall förut där hästarna i ena hagen rymde hela tiden. Men, den hagen var platt och trist=ingen stimulans. Och en av hästarna vantrivdes med de andra, så han rymde varje dag tills han fick stå i en annan hage, sen dess har det aldrig hänt igen. :)

Jag har varit i din situation och valde att flytta hästarna innan åtminstånde mina hästar blev skadade.

Om jag var du skulle jag göra samma sak så fort jag kunde...

Om en häst rymmer en eller två gånger och den skadar en bil eller blir påkörd är det bilens fel.

Om den rymmer upprepade gånger och blir påkörd elelr skadar en bil är det hästägarens (eller kanske stallägarens) fel och du får stå för kostnader. Om nån dessutom dör, häst eööer människa är det inga pengar i världen som kan laga det.

Jag har varit med och blivt anklagad för att min häst skulle vara den skyldiga. Ena gången stod hon kvar i hagen när den andra sprang runt utanför så då skulle min häst först ha förstört och sen stannat kvar... Vilken otroligt snäll häst jag hade ;)

Hela den historien slutade i alla fall med att jag tröttnade på allt som sades i det stallet så damen fick flytta hem till mamma och pappa igen.

Det finns så många konstiga stallägare som verkar anse att det är en speciell hästs "fel" när något händer. (Som regel gör heller aldrig deras hästar något fel). Man får aldrig glömma att det är djur det handlar om. Djur fungerar inte som människor som ju ofta gör saker med uppsåt.

Jag har själv råkat ut för att min häst "fått skulden" när något gått sönder eller hästarna inte har kunnat komma sams. Sådana människor står jag inte installad hos!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka