Är det verkligen bra ha hö som bomaterial till kanin?

cewe

Trådstartare
Var hemma hos en bekant och kollade då på deras kanin.
Det är dottern (11 år) som sköter kaninen själv.
Jag ifrågasatte lite försynt att kaninen ifråga inte hade någon mat (varken hö eller pellets) varpå tjejen säger - han har ju hö i sitt hus som han kan äta av.

Personligen tycker jag det känns lite ohygieniskt att kanin-stackarn ska äta det han boar (och bajsar) i?
Kan säga att han är ca 1,5 år gammal och lika stor som våra som är 4 månader (och dom kommer inte bli stora och man ser till föräldrarna)

Sv: Är det verkligen bra ha hö som bomaterial till kanin?

Jo det lät ju inte så bra...du kan ju kanske fråga (utan att vara otrevlig) vad hon mer brukar ge kaninen? Han hade kanske precis ätit upp den andra maten, man vet ju aldrig...

Men om hon fyller år snart kan du ju köpa en bok om kaniner till henne...
Om du är där nån mer gång så kan du ju försöka fråga som sagt.

Hur såg det ut för övrigt då? Var buren ren? Hade han vatten?

Det verkade vara en väldigt renligt kanin, med en kiss-hörna i spånet och en bajs-hörna inne i boet.
Man får vara lite försiktig med att lägga sig i hur den familjen sköter sina djur, för dom vet alltid bäst.

Ska be min dotter prata lite med tjejen, tror det är lättare än om jag som vuxen kommer och lägger mig i.

Ingen kaninexpert, men jag kan inte se något fel i att ha hö som bomaterial, OM man på samma gång erbjuder rent och hygieniskt hö att äta. Hade nog valt halm att boa med om jag haft kanin, vet att marsvin brukar gilla det.
Har ett vagt minne av att det står om det här i lagstiftningen (ja, jag är lite smågalen i lagar. brukar funka att hänvisa till dem, folk lyssnar i regel på lagen :p).
Pellets, gnagarblandningar och liknande klarar man sig utan om man ger ett bra hö. Ofta kan de rent av vara dåliga för djuret. En vanlig källa till övervikt. Därmed inte sagt att det är dåligt för alla, men man måste veta vad man gör för att det ska bli bra.

Att ha hö som bomaterial är inget problem i sig, så länge kaninen får annat hö vid sidan om. Dessutom rör sig kaninen lite mer om den har mat utspritt i buren och inte bara i boet.

Låter klokt att låta din dotter prata med henne :)

ja det är sant att kaninen ska ha tillgång till flätbart material i sin bur. det kan ju utgöras av halm eller hö.

jag har halm och spån i mina kaniners burar och sen hö i höhäck. iof roar sig vissa kaniner med att dra ut allt hö i hela buren i alla fall, för att sedan äta.

men så länge man har hö i höhäck så har man ju ett flätbart material i buren.

är höet tillräckligt bra med näring och vitaminer, räcker det fullgott, utan pellets! ger man bara att mycket bra hö, frukt och grönsaker klarar sig kaninen mycket bra på det.

om man gärna vill ge pellets räcker det med ca 2 matskedar på kg/kanin. detta är iof inviduellt vad dom behöver. en del klarar sig på en matsked, medan andra kanske fodrar en dl.

Jag har haft kaniner sedan jag var 11. De har aldrig någonsin varit sjuka (bortsett från en cancertumör), överviktiga eller mått dåligt på något sätt, och deras bäddar består av tidningar i botten, därefter spån, ett tjockt lager halm och ovanpå det hö som är till för att ätas.

De sover alltså på samma plats som de äter. De är utekaniener och har väldigt rymliga burar med en utedel (golv och vanligt galler) och en isolerad innerdel. Vinterbur och sommarbur är alltså ihopbyggda så att de inte ska behöva flytta i onödan. Sina behov uträttar de längst bort i utedelen där det finns spån som suger upp (när de är inne, de är ute i hage större delen av dygnet).

Detta har fungerat utmärkt under alla år som jag har haft kaniner. Om jag skulle lägga höet ute i utedelen skulle de inte ha tillgång till det när de sitter inne i den isolerade delen. Själva tanken med den är ju att de inte ska behöva frysa, och de håller ju värmen genom att äta. Så höet måste ligga inne. Inte ohygieniskt om man ger lite åt gången, så att det ofta blir nytt (men det blir väldigt äckligt om kaninen kissar inne, då måste höet hållas borta från kisstället).

Funderar lite på att du tycker att det är konstigt att kaninen inte hade tillgång till pellets. En frisk kanin som inte anstränger sig mycket eller används till avel ska klara sig på bara hö. Hö är basfodret, alltid. Jag gav mina extra (pellets och havrekross) när de tävlade som mest intensivt, och den gamla nu eftersom han börjar falla ur, men vanligen ska de inte ha något annat än hö. De ska heller inte ha fri tillgång till kraftfoder. Övervikt är den vanligaste orsaken till sjukdomar och dödsfall hos tamkaniner!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Däggdjur Jag har en fransk vädurshona på 1,5 år, världens goaste! :love: Förra året blev hon överviktig undertiden hon gick på fri tillgång...
Svar
6
· Visningar
4 348
Senast: Scandi
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 989
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama