Är det vanligt att valpar är dåliga i magen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Athina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 6 204
A

Athina

Suck, stonk och stön!

Våran lilla kille svänger rejält i magen, i början var han lagom lös i magen, sen blev han jätte kass i magen, sen blev det bättre och sen vart det perfekt avföring, sen har det blivit löst igen... :grin:

Det är första hunden för mig och jag kan ju inte springa till Vetrinären varjedag och be dem analysera bajsen, men det känns som "åhhhh, det måste vara något galet, har han ätit något konstigt, är maten inte bra, är han stressad, eller är det bara vanligt med att dem är lite lösa i magen fram och tillbaka?"

Är schäfrar känsligare i magen än andra?

Sv: Är det vanligt att valpar är dåliga i magen?

Min valp har också varit dålig i magen.
Har haft henne lite mer än två veckor nu och det är inte många dagar hon fått äta sin "riktiga" mat.
Vi fick först en diet av uppfödaren på bara ris och fil, för att sedan försiktigt blanda i maten. Det gick inte, magen blev dålig igen direkt.

Fick då en meny av veterinären, på ris, torsk, A-fil och lite kli.
Nu har hon vart stabil några dagar och vi har börjat blanda i lite valpfoder. Nu är det bara att hålla tummarna att det förblir fast form.

Enligt veterinären jag pratade med så är det ganska vanligt att valpar blir dåliga i magen då de flyttat från uppfödaren. Och eftersom de i princip äter allt de ser så är det förmodligen även lätt att de får i sig nåt olämpligt!

Har haft/har problem med min papillon kille jag enda sen han var liten så fort så han får ny mat eller nå blir han dålig i magen så jag är noga med att han bara får torr foder Sen även majs välling som är bra för magen,

Men om man har en hund som blir lätt dålig i magen av torrfoder och så kan man se till att ge ett mildare som kan vara bra för magen. vissa bruka vara bättre en andra

Kan rekomendera ett helt sjukt bra foder för valpar med lös mage!
Eukanuba Puppy Starter är helt fantastiskt, är tänkt som övergång för valpar när de skall sluta dia men det har visat sig att det funkar väldigt bra på valpar med dålig mage. Finns dock bara i 12 kg än så länge men det är ju 100% smakgaranti om man behåller kvittot.

Senast ändrad:

När vår kille var valp, var han mer eller mindre konstant dålig i magen.
Antingen hård/lös.
De gånger han var dålig, fick han a-fil och blev mycket bättre.
Sen tog det några dagar och han var dålig igen.
Tills vi bytte foder.

Kan rekomendera ett helt sjukt bra foder för valpar med lös mage!
Eukanuba Puppy Starter är helt fantastiskt, är tänkt som övergång för valpar när de skall sluta dia men det har visat sig att det funkar väldigt bra på valpar med dålig mage. Finns dock bara i 12 kg än så länge men det är ju 100% smakgaranti om man behåller kvittot.

Ja det är ett väldigt bra foder har själv haft det med på min som haft lite problem med magen då

Min femmånaders har än så länge aldrig varit dålig i magen, vilket är jätteskönt! Hennes mage verkar tåla det mesta.

Kanske idé att prova att byta mat...

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 542
Senast: Ratax
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 203
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka